Opstart probleem xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

dynamix

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Hey mensen,

Toen ik gister thuis kwam was mijn pc vastgelopen, ik was aan downloaden. Ik starte hem dus maar opnieuw op, en hij komt niet verder als het windows laadscherm, dan komt er heel snel(zonder dat je iets kan lezen)een blauw scherm en hij start weer opnieuw op.
Tevens kan ik ook niet in veilige modus komen.
Ik ben vandaag er weer mee bezig geweest, en probeer via de herstel optie van de xp cd windows op te starten. Als ik hiervoor kies gaat die de harde schrijven onderzoeken, hier blijft die hangen en gaat dus niet meer verder.

Weet iemand hoe dit zit?
Ik heb vermoeden dat mijn harde schrijf is gecrashed.

Groetjes Bjorn

Ik heb vermoeden dat mijn harde schrijf is gecrashed.
Het kan ook iets met de opstartbestanden te maken hebben.Haal een van de volgende bestanden op en kijk of je er mee op kunt starten.

Voor op cd.Je weet hoe een iso te branden?Als image of beeldbestand,dus niet de iso slepen.
http://tinyempire.com/notes/files/fixntldriso.zip

Voor op diskette.
http://tinyempire.com/notes/files/fixntldr.exe

Het bestand pakt zichzelf uit naar een diskette.

Als XP op de 1e partitie staat,kies dan de 1e mogelijkheid.Staat XP op een andere partie,dan de rest uit proberen.

Test ook even uit of je de F8 mogelijkheid vanaf CD of floppy kunt benutten.

Greetz

Hey sorry voor de late reactie, ben van de week erg druk geweest.

Maar het is niet gelukt wat hierboven is gepost, hij start hem op zelfde moment weer opnieuw op. Hebben jullie nog meer ideeen?

Staat de CDRom,ingeval je de cd gebruikt en anders de floppy,wel als 1e boot in het bios?

Greetz

Hey,

Ja ik kan hem ook wel gewoon laden enz, en kies eerste keuze. En dan gaat die windows weer opstarten volgens het programmatje, maar als die windows wil laden(die balk) dan start die weer opnieuw op.

Groetjes Bjorn

Kun je middels de F8 toets het scherm voor de veilige modus e.d. opstarten?

Zoja,kies dan voor de laatst goed werkende configuratie.

Greetz

Nee ik kan ook niet in veilige modus komen, bij het laden van windows in veilige modus dan, krijg ik het zelfde blauwe scherm en start die weer opnieuw op.

Greetz

Ik ga er vanuit,dat je de F8 mogelijkheid gebruikt hebt van het fix bestand?

Draai CHKDSK eens in de herstelconsole middels de XP cd,met de syntax /f of /r

Uitleg CHKDSK.
http://www.microsoft.com/technet/pr...ab9-a5e7-4de9-907a-0f172b5a6a4e.mspx?mfr=true

Uitleg herstelconsole.
http://support.microsoft.com/kb/314058/nl

Niet iedereen heeft tegenwoordig een originele XP cd bij de PC geleverd gekregen,haal in dit geval de volgende iso op.Je weet hoe een iso te branden?Als image of beeldbestand,dus niet slepen.
http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Greetz

Hey,

Dankje voor je snelle reactie. Helaas kan ik zelf niet snel actie ondernemen, ben op woensdag avond pas weer thuis. Maar dan ga ik ermee aan de slag. Dan hoor je het wel.

Greetz Bjorn

Hey,

Nou ik ben er mee bezig geweest nu. Heb de bestanden netjes als iso gebrand, zoals het hoort. Ik kan ook de cdrom laden en dan gaat die de hardware controleren en als ik dan op R voor repareren druk(wat ook op site staat)gaat die de schrijf controleren(examining 39000 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on atapi.....) en hier blijft die hangen, hij gaat niet verder.

Groetjes Bjorn

Je kunt op 2 manieren voor R (repair) kiezen.Direct als je die tekst ziet verschijnen,maar ook,nadat je eerst voor setup hebt gekozen en dan pas voor R.Na deze laatste mogelijkheid wordt de schijf onderzocht.

Je moet dus de 1e optie kiezen en niet eerst voor setup!

Greetz

Hey,

misschien begrijp ik het een beetje verkeerd. Maar ik heb die cd erin zitten met die iso bestanden en start hem vanaf cd, dan gaat die hardware controle doen, dan kun je alleen F6 drukken, maar daar kun je niks. Dan gaat die bestanden laden en dan kom ik in het menu, voor setup, repair en denk afsluiten, daar kies ik dan voor repair. En dan gaat die de schrijf controleren en loopt die vast.

Greetz

Nee hoor dynamix,je begrijpt het uitstekend.Alleen heb ik dit nog niet eerder meegemaakt,dus ik wilde even zeker zijn.

De enige optie die ik nu kan bedenken,is het te proberen met GParted.Het is een mooie (freeware)vervanger voor Partition Magic.

http://gparted.sourceforge.net/

Kies voor de LiveCD.

Het is een partition manager,maar dat is niet hetgeen ik wil gebruiken.Er staat n.l. ook Testdisk op en dat is een programma waar je b.v. de MBR mee kun repareren en ook partites mee terug kunt halen.

Het is gebaseerd op Linux en mijn ervaring heeft geleerd,dat Linux soms wat dieper graaft dan op Windows gebaseerde programma's.

Mijn hoop is dat Linux wel doorstart i.p.v. te blijven hangen.

GParted start autom. op,dus daar kun je ook even kijken wat voor info er over de schijf\partitie gegeven wordt.

Start daarna Testdisk eens op door rechts op het bureaublad te kliken en dan wordt wel duidelijk het het op te starten.

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.
5.Wat staat er bij 1 ?
6.Wat staat er bij "Backup bootsector?
7.Staat er misschien ook nog "Sectors are identical"?

Greetz

Hey,

Gelukkig dat ik het goed deed, kon ook al zowat niet op een andere manier. Ben nu dat bestand aan downloaden, en morgen als ik vrij ben van werk ga ik ermee aan de slag. Gelukkig is het mijn tweede pc en staan er geen belangrijke dingen op, heb er niet echt haast mee. En de tweede harde schrijf in de pc hek er al uit gehaald.
Alvast bedankt voor al je hulp

Greetz

Hey,

Ik heb het uitgevoerd. Dit waren de gegevens die ik heb opgeschreven.

5.Wat staat er bij 1 ?
Start End Size in sectors
HPFS-NTSF 0 1 1 30472 7 63 30716214
6.Wat staat er bij "Backup bootsector?
Warning: Incorrect numbers of heads/cylinders 255 (NTSF) !=16(hd)
Status : Ok

7.Staat er misschien ook nog "Sectors are identical"?
A Valid number of boot sector must be present in order to acces any data; even the partion is not bootable

Ik heb vervolgens, create en repair gedaan. Weet niet als dat de bedoeling was :o . Maar toen stond er bij 6, backup bootsector alleen maar ok.

Greetz

[7.Staat er misschien ook nog "Sectors are identical"?/QUOTE]
Ik ben eigenlijk op zoek naar "Sectors are not identical" ;)

De bootsector zowel als de backup-bootsector kunnen beide OK zijn en toch niet "identical".

In dit geval,kan het dan zinvol zijn de backup-bootsector de "gewone" bootsector te laten overschrijven.
Weet niet als dat de bedoeling was
Ik weet nu ook niet precies wat je gedaan hebt,maar beter is eerst even te vragen ;)

Greetz

Laatst bewerkt:
Draai Testdisk en kies nu voor de Analyse modus.

Blijf gewoon enteren totdat je onderin het scherm "Write" ziet staan.

Selecteer Writ,enter en volg de aanwijzingen.Sluit af met Quit en start de PC opnieuw op,kijk vervolgens of het iets heeft geholpen.

Greetz

Hey, ik heb gedaan wat je zei nu. En als ik herstart gaat die niet verder als hets chermpje, searching for boot record from cd-rom Not found
floppy Not found
id-o Ok

Is het mogelijk als ik andere harde schrijf als master erin zet en daarop windows installeer end at ik via windows erachter kom wat er met de schrijf aan de hand is? Heb namelijk die tweede harde schrijf bijna leeg

greetz

Prima idee,vergeet dan niet de probleemschijf als slave te zetten ;)

Ben benieuwd of de schijf dan te benaderen zal zijn.

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan