opstart probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

mick_322

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2003
Gisteren 256MB SDRAM in mijn computer geinstalleerd (AMD Athlon, mobo Biostar m7vka, Award bios)en sindsdien geeft hij geen beeld meer en piept hij continu. Volgens manual betekent dit dat geheugen verkeerd geplaats of defect is. De oude 128 DIMM werkt ook niet meer. De modules zijn naar mijn inschatting ook goed geplaatst. Heeft iemand suggesties?

Bij voorbaat dank,

Mijn suggestie is dat je 'ns opzoekt in de handleiding/website mobofabrikant hoe en hoeveel geheugen geplaatst kan worden. Dat hoe slaat dan op het feit dat er een bepaalde 'volgorde' van plaatsen is. Suc6

Ik heb dat ook een keertje gehad, en toen kwam het er door dat de video/agp kaart niet meer goed in het slot zat. MIsschien kun je proberen deze even aan te drukken....

succes Ivo

ik hoop het niet voor je, maar het kan ook zijn dat het geheugen kapot is (door statische electriciteit). In het ergste geval is je mobo kapot. Maar die piepjes wijzen daar gelukkig niet op. Had je een ESD-polsbandje om of heb je je zelf ontladen voor dat je het geheugen installeerde??

opstart probleem (cont'd)

Hartelijk dank voor jullie reacties. Met dit berichtje wil ik reageren op de voorgaande berichten.

1. Mobo kan max. 768MB aan SDR-SDRAM aan. Dit verdeeld over drie banken waarbij de 256MB per bank. Volgens manual kan elke combo, al lijkt het erop dat bijv eerst 1 en 2 gevuld moeten zijn voordat bank 3 gebruikt wordt. Dit zou het dus niet moeten zijn..... :-|

2. AGP kaart lijkt het ook niet te zijn maar ga dit zometeen nogmaals checken. Ik laat het jullie z.s.m. weten.

3. Tijdens het plaatsen van het geheugen geen ESD bandje gebruikt. Wel mezelf ontladen via metalen buro en aan computer behuizing. Ik hoop dat dit afdoende is geweest.

Als het geheugen beschadigd is door ESD kan het dan ook het mobo beschadigd hebben?

In afwachting,

Re: opstart probleem (cont'd)

Geplaatst door mick_322

Als het geheugen beschadigd is door ESD kan het dan ook het mobo beschadigd hebben?

Ja, volgens mij is een mobo nog kwetsbaarder voor ESD dan een geheugenreepje. Tenzij je die natuurlijk vastpakt bij de zwarte blokjes. Dat nooit doen.

Heb je al wat gehusseld met de geheugenreepjes ??

Bedankt voor jullie inputs. Ben nog steeds aan het troubleshooten. Wil nog steeds niet echt lukken.

De AGP kaart zit stevig vast en lijkt op het eerste gezicht OK. Ook het husselen van de geheugenreepjes heeft tot dusver niets opgeleverd.

Wat me nu wel opvalt is dat er ook een rood LEDje brand op het mobo vlak naast de memory slots (ook vlak bij het CMOS batterijtje). Deze is genaamd JS3 LED; de manual geeft daarbij een noot: "Don't change memory while JS3 LED is on".

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken omdat dit LED niet te zien is als de kap er op zit en tijdens het installeren van de geheugenreepjes is de spanning eraf?!

Is het misschien nodig iets te resetten voordat het weer werkt?

staat er in je handleiding niet meer info over dat ledje?? Het kan toch niet zo zijn dat ze er van uit gaan dat je in je kast gaat prutsen met de stroom erop??

Al contact opgenomen met je leverancier?? Of even langs een pcwinkel gaan. Daar kunnen ze misschien het mobo testen op fouten.

Volgens mij hoef je niets ter resetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan