opstart probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel t

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2001
sinds gisteren kan ik mijn compaq presario niet meer opstarten, als ik hem aan zet krijg ik eerst een realtek boot agent te zien die ik dan met shift f10 kan configureren maar hoe ik deze ook instel ( weet trouwens zowiezo niet hoe dit in één keer op mijn laptop komt) elke keer kom ik in de bios terecht welke ik op de goeie boot order instel daarna vraagt hij of ik in de veilige modus wil opstarten of gewoon, maar welke ik ook kies hij blijft steeds hangen op zwart scherm met witte cursor. Ik heb ook al geprobeerd om xp opnieuw te installeren maar ook dit blijft hangen.

Meestal duiden dit soort symptonen op een defecte harde schijf.
Ik denk dat ie de HD niet kan vermoeden en dus op een andere manier probeert te booten.

Heb je nog garantie op de laptop?

laptop is al zo'n 3 jaar oud, vreemd dat de harde schijf het zomaar opeens begeven heeft, als ik kies voor veilige modus dan laad hij wel een aantal stuurprogramma's maar slaat dan ineens vast, harde schijf doet dus nog wel iets en word ook in de bios nog wel herkent, weet iemand trouwens hoe ik deze laptop in de gewone bios krijg ( uitgebreide )

P.S. het is net alsof bij een password invullen, je krijgt eerst die boot agent nog voordat de laptop uberhaubt iets doet.

Mja, het kan natuurlijk ook een geheugen probleem zijn, hoeft niet per se de harde schijf te zijn. Maarja, in een desktop kun je zo even wat anders schroeven, in een laptop is dat wat lastiger. Je zou een testje kunnen doen met memtest om je geheugen te testen. Meer info over memtest : hier

bedankt voor de tip, probleem is alleen dat ik niet in de laptop kan komen en dus ook mem test .niet kan draaien.

Memtest moet je draaien al tijdens het opstarten (daar is over nagedacht ;) ) Dus je maakt een floppy of een cdrom met memtest er op, zorgt in het bios dat ie als eerste boot device dus de floppy of de cdrom neemt en dan word het geheugen automatisch getest....

Het bleek geen van alle optie's te zijn, na veel proberen heb ik de bios eens terug gezet naar defauld settings, en whola klaar was kees.

moet nu alleen nog uit zien te vinden wie er met zijn pootjes in de bios heeft zitten rommelen. in elk geval iedereen bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan