Opstart problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomassio

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Beste Helpers,
Ik heb een probleem met mn pc. Vanmorgen wilde ik mn pc aanzetten. Normaal begint ie te brommen en te ratelen en hoor ik een aantal piepjes (volgens mij 1 piep per aangesloten usb apparaat?). Ik merkte op dat er geen piepjes waren. Ik dacht: het zal wel. Toen ging mn beeldscherm ook niet aan. Hmmm dit kan niet goed zijn.
Ik heb mn pc open gemaakt, enkele hardware los gemaakt en opnieuw erin gezet. Ook mn kast even grondig stof gezogen van binnen (was hard nodig).
Iemand enig idee hoe ik mijn pc nog kan redden? Ik heb geprobeerd om mijn bestaande netwerk verbinding te gebruiken om nog enkele bestanden te redden, maar het wilde me niet lukken met geleende laptops.
Help mij aub.

BEDANKT!

Gaan de ventilatoren draaien als jeje p.c aanzet???
Schroef de kap er even af en kijk of ze gaan draaien als je hem aanzet, als dit niet zo is dan is waarschijnlijk je powersuply stuk!
(Dat is dat 4kante blok boven in je kast die stroom levert voor alle onderdelen in je p.c)

Als je er een nieuwe inzet doet hij waarschijnlijk weer perfect ook je files zullen er gewoon nog op staan... :thumb:

Slaan je harde schijven nog wel aan? M.a.w. hoor je die eventjes ratelen?

je weet wel dat je niet zo met een stofzuiger er zo maar in mag ?
met een nieuw verf kwast en dwarelend stof afzuigen.
vertel eerst maar wat voor bios jou pc gebruikte.

award ,ami ?

Gaan de ventilatoren draaien als jeje p.c aanzet???
Schroef de kap er even af en kijk of ze gaan draaien als je hem aanzet, als dit niet zo is dan is waarschijnlijk je powersuply stuk!
(Dat is dat 4kante blok boven in je kast die stroom levert voor alle onderdelen in je p.c)

Als je er een nieuwe inzet doet hij waarschijnlijk weer perfect ook je files zullen er gewoon nog op staan... :thumb:

Net even de ventilatoren gecheckt en die doen het. Nog andere ideeeën?

Slaan je harde schijven nog wel aan? M.a.w. hoor je die eventjes ratelen?

Ik hoor van alles ratelen en brommen, zoals het daarvoor ook klonk. Behalve de 5 piepjes die hij eerst gaf , klinkt het hetzelfde. Dus ik denk dat de harde schijven wel aanslaan.

je weet wel dat je niet zo met een stofzuiger er zo maar in mag ?
met een nieuw verf kwast en dwarelend stof afzuigen.
vertel eerst maar wat voor bios jou pc gebruikte.

award ,ami ?

Hmm dat wist ik eigenlijk niet, nee. Maar bedankt voor de tip. Maar het probleem lijkt niet veranderd sinds het stofzuigen.

Hoe zie ik wat voor BIOS ik heb? ik = noob

Eerst wil ik even zeggen dat 5 piepjes betekend dat of er iets mis is met je processor of met je video geheugen. Om je bios versie te bekijken:
als je de pc aanzet krijg je altijd eerst een scherm met wat informatie, helemaal boven aan staat vaak de fabrikant en versie van je bios. Dit scherm is erg snel weer weg dus je moet wel even opletten.

Mijn standaardriedel bij dit soort problemen.

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de moederbordluidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

Mijn standaardriedel bij dit soort problemen.

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de moederbordluidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

Beste Langepier,
Bedankt voor je antwoord, maar dit is mij allemaal veel te technisch. Ik denk dat ik gebruik ga maken van rentawizzkid.nl. Misschien kunnen zij het voor mij fixen. Verder nog terugkomend over de 5 piepjes. Ik weet niet precies of het er 5 of 4 of 6 zijn. Dus om daar conclusies uit te trekken vind ik moeilijk. Mn BIOS kan ik niet checken omdat ik geen opstartscherm krijg. Die doet het namelijk niet.

Bedankt.

Als je weet welk moederbord je precies hebt (staat ook op het moederbord) dan kun je even in de handleiding of via een andere computer op internet opzoeken welke BIOS hier standaard bij zit.

De betekenis van het aantal piepjes verschilt vaak, maar de meeste zijn standaard. Ook dit zou je moeten kunnen vinden in de handleiding van je moederbord. Standaard betekend 4 piepjes dat je systeemklok niet meer werkt, 5 piepjes betekend een defecte cpu of videogeheugen, en 6 piepjes betekend meestal een defecte processor van het toetsenbord.

Standaard betekend helemaal geen piepje dat je geen stroom hebt. (defecte voeding misschien?)

Misschien wel erg ver gezocht, maar toch:

Moederborden moeten ook geaard worden. Een kleine statische schok kan anders voor veel problemen zorgen. Misschien moet je eens kijken of het moederbord goed is aangesloten op de voeding en de behuizing.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan