Opstartbare cd/dvd en usb stick starten niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.699
Ik heb hier thuis een oudere pc gekregen waar nog Win XP op staat. Ik wil hier Linux op zetten.
De pc heb ik helemaal schoon gemaakt, meer geheugen in geplaatst en de pc start hierdoor sneller op.

Helaas zijn de DVD rom en DVD RW niet te gebruiken bij de boot. In de bootmenu lijst zie ik alleen CDROM staan en USB FDD en USB ZIP.
In de verkenner staan ze wel.

Maar wat je er ook instopt, ze werken niet. In de verkenner zie je ook geen inhoud van de cd/dvd staan.

Nu heb ik de DVDROM afgekoppeld en de DVD RW te samen met de HD aangesloten. HD is master en DVD RW is slave.
De DVD RW wordt keurig herkent maar ook hier weer het geval dat hij niet opstart met een bootable dvd erin.

Toen maar een opstartbare stick gemaakt, maar ook deze start niet op. Overigens heb ik beide, dus zowel USB FDD en USB ZIP geprobeerd, maar helaas.
Er staan ook opties in de bootmenu lijst van HDD-1, HDD 2, HDD 3. Maar die heb ik niet geprobeerd.

Wat kan hier aan de hand zijn en hoe laat ik nu een opstartbare cd/dvd of stick opstarten?

Oh ja, nog iets. Als je de pc start, dan start hij keurig op, dat is geen probleem. Maar er staat wel heel snel in het scherm dat er geen 80 draderige kabel is aangesloten? (in het Engels weliswaar)
Maar als ik de kabels bekijk, zijn die gewoon allemaal in orde.
 
Die melding over 80-aderige kabel kan ik wel iets over zeggen: Blijkbaar wordt er (ergens) een 40-aderige IDE kabel gebruikt voor de IDE harde schijven/cd-dvd
Die kabel moet je vervangen door een 80-aderige.

Geen idee of dat ook je probleem met de Cd/dvd opstart oplost.

Tijs.
 
De kabel van de HD en de DVD RW heb ik al vervangen door eentje waarvan ik weet dat het de goede is, en toch krijg ik de melding nog.
Er zit een diskette station in, zou die kabel niet goed zijn? Geen idee!

Als dit het probleem zou zijn van het niet opstarten, dan zou de HD ook niet opstarten, is mijn logica. En de usb stick start ook niet op.

Bedankt voor je reactie, misschien heb je nog andere ideeën?
 
Een paar zaken:
a. Ook een 40 aders IDE kabel werkt, maar niet zo goed als een 80 aders. Zie deze link dat een 80 aders IDE kabel beduidend minder "grove" indeling heeft dan een 40 aders. Afbeelding van een 80 aders IDE kabel: hier
Het is dus zeker niet een floppy kabel, want die heeft 34 aders.
b. Als opstarten vanaf floppy wel zou kunnen werken, dan kun je vanaf die pc (of bijv. een Linux computer met floppy-drive) een Plop opstartfloppy maken. Als je opstart vanaf die floppy kun je kiezen voor USB of CD/DVD opstart. Mogelijk werkt het dan wel (natuurlijk wel de CD/DVD in de lezer stoppen voordat je die keuze maakt in Plop).
Ook de BIOS zo instellen dat (eerst) vanaf floppy wordt geprobeerd op te starten.
Instructie hoe een Plop floppy te maken
Met de Plop boot floppy heb ik oude computers die niet vanaf cd/dvd of USB wilden opstarten toch zover kunnen krijgen, dus kijk maar of het jou (ook) helpt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Merk en type moederbord?
meer geheugen in geplaatst en de pc start hierdoor sneller op
Loop al wat jaartjes mee maar je hebt dan een unieke computer........
 
Lange Pier, wat ik wil zeggen is dat de pc er heel alng over deed om XP uberhaupt op te starten.
Na schoonmaak en het verhogen van het geheugen, loopt dat als een trein, als je dat kan zeggen van XP.
Naturlijk niet zo snel als bij Linux, maar okee, ik ben hier tevreden over.

Het gaat daar nu niet om, het gaat erom dat er 2 drives inzitten waarvan niet op te starten is. Ook de USB stick start niet op.
De inhoud van de USB stick is trouwens wel te zien in de window verkenner, maar de inhoud van de dvd niet. Ik ga er nu een andere drive inzetten, maar dat zal het opstarten van de usb stick niet verhelpen.;)

Bedankt dnties, ik dacht ook al aan de plop. Maar ja, de drvies gaan daar niet van werken, ik bedoel ze moeten ook zonder plop werken.
Er is dus iets niet goed. Als ik de pc klaar maak met Linux, zal alles wel moeten werken. Daar gaat het mij om.

Ik hou het in mijn achterhoofd, het moet gewoon gaan werken! (althans, dat hoop ik. Ik kan hem daarna alsnog naar de milieustraat brengen)
 
Okee, andere dvd rw erin gezet en daarna kon ik ermee opstarten. De live cd van GParted gebruikt, schijf gewist en klaar gemaakt voor Linux Mint XFCE.
Daarna de dvd van Mint erin, en zie daar............werd niet opgestart en dus niet gezien. Hu?
CD al meerdere keren gebruikt, dus ik weet dat de cd goed is. Andere cd erin van XUbuntu maar ook die niet.

Met een externe brander Linux Mint er op kunnen zetten en dan zie ik dat de dvd rw wel wordt gezien. Toch is er wat vreemd aan de hand.
Alleen weet ik nog niet wat.

USB stick werkt ook nog niet, dat wil zeggen met opstarten.

Ga de dvd rw op een aparte kabel zetten morgen, denk ik. Wie weet helpt dat.
Iemand nog ideeën?
 
Enige wat ik nog toe te voegen heb is master/slave instellingen van de ide apparaten.
Op een ide kabel moet 1 apparaat op master staan (bij voorkeur het snelste apparaat, doorgaans de harddisk) en het andere apparaat op slave (of beiden op CS (Cable Select)).
Doorgaans wordt dit met jumpertjes geregeld.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Zo staat het ook, hd master, dvd rw slave. Ik zal eens kijken morgen wat er gebeurd als ze beiden een eigen kabel krijgen. Allebei dan master? Dat ben ik even kwijt.
 
Inderdaad op master of (indien beschikbaar) op SD (Single Drive).

Tijs.
 
Okee, de brander op een aparte kabel gezet.
Maar nog steeds kan ik er niet mee opstarten. Overigens wordt in een tooltje op Linux Mint de dvd rw wel gezien en dat er media in zit. Maar in de verkenner van Mint zie je hem niet staan.
De dvd rw is goed, want dat weet ik. De dvdtjes die erin gaan, zijn ook in orde.

Bij het opstarten van de pc zie je ze keurig staan, in de bios ook.

Wat gaat hier niet goed? Ik weet het niet. Heb al zo vaak een pc in elkaar gezet maar dit ben ik nog nooit tegen gekomen.
 
Ho, ho.....ik zit niet elke keer achter dat ding, plus ben ik net terug met mijn hond met spoed van de dierenarts.
Onze frutsel moest aan het infuus en dus heb ik even mijn gedachte ergens anders.

Had daarvoor net het merk en type opgeschreven, maar dat ligt nog boven. Heb daar dus even niet aan gedacht.
Dus tja................
 
Dan niet, sterkte ermee.....

Ik wil hier toch nog even op terugkomen.
Is het wel eens bij je opgekomen om ipv zo te reageren, gewoon te vragen of ik je bericht gemist heb, of dat ik je info al heb nagekeken?
Ik zit hier best wel mee, want waarom zo vreemd reageren?

Het is jammer dat ik je nu niet meer zie in deze topic........is het niet zo dat we gewoon hier met zijn allen normaal met elkaar om moeten kunnen gaan en elkaar zouden kunnen helpen?

Mocht verder iemand het willen weten, met onze frutsel (hondje dus) gaat het weer stukken beter. Ik heb hem best geknepen aangezien zij chocolade had weten te vinden en had opgegeten. Donkere pure chocolade is puur vergif voor honden en daar kunnen ze aan overlijden.
Aangezien ik niet wist wat ze had opgegeten, hebben we het zekere voor het onzekere genomen.
Nu zit ze aan de Norrit omdat die er voor zorgt dat de afvalstoffen worden afgebroken voordat het weer een rondje door het lichaam kan maken.

Ons hondje is een mishandeld broodfokhondje geweest en daar heeft ze een behoorlijke rugzak aan overgehouden. Eten is haar missie, dus ja.........we hebben haar nu iets meer dan 3 jaar en we moeten echt goed opletten dat we niets laten slingeren. Deze chocolade lag ergens waar ze niet bij kon maar ons frutseltje is slimmer dan wij dus dachten.
 
voor wie het nog interessant vindt:

ik haal alle componenten die ik er zelf in gezet heb er weer uit en zet de rest bij de hoop die naar de milieustraat moet.
Ik heb nog 2 gekregen pc's in huis, dus ik verveel me niet.

En jammer dat Lange Pier niet meer heeft gereageerd. Dat eh......siert hem niet.
 
Ik heb hier altijd usb-sticks liggen die gemaakt zijn via UnetBootin.

Via het Ubuntu forum ben ik iets meer te weten gekomen, vandaar dit besluit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan