opstarten: doet ie niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

schobbes

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Mijn windows xp start van het een op het andere moment niet meer op. Kom niet verder dan het eerste opstartscherm: Primaire harddisk en slave worden herkend, dan volgen de BIOs gegevens en het scherm loopt definitief vast bij het zinnetje

PCI-4.12.00

Kan iemand hier kaas van maken?

tja,

het lijkt mij dat de kaart of het op de kaart aangesloten apparaat "niet lekker" is.

Wat is recent veranderd aan de pc / welke uitbreidingskaart heb je geplaatst?

Zag op de google site dat het iets met scsi te maken moest hebben. Heb mijn scsi kaart eruit gehaald en dat levert wel iets op:

Cmos settings wrong
Cmos memory size wrong

Kan kiezen voor F1 setup
of voor F2 load default values and continue

F2 zou ik even niet doen (dan worden de standaard bios instellingen voor het mobo geladen en of dat nu een optimale insteling opevert voor JOUW computer, dat valt te betwijfelen. De bouwer van de pc zal vast een aantal dingen in het bios hebben aangepast en die draai je de nek om als je voor F2 kiest.

Een optie is om F1 te kiezen en de SCSI verwijzing te disabelen (zal mogelijk nu nog op enabled staan of zoiets)

daarna bios verlaten met save en exit. Werkt 't spul nu weer ? Dan was / is er wellicht wat aan de hand met die kaart, maar wat........... ?

Ok ik had al F2 gedaan inmiddels wat resulteerde in een grijzig scherm en verder niets. Nog eens opgestart, F1 gekozen en alle instellingen weer zo gezet als mij goed leek en voila, pjoetertje doet het weer. Maar ja, wel zonder scsi-kaart. Denk dat het oude ding stuk is.
Wat een scsikaart nu met cmos memory size te maken heeft is me trouwens nog een raadsel.

In ieder geval welbedankt.

Misschien is je BIOS wel toe aan een update.

Groetjes,
Bennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan