Opstarten dual boot wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janosh1950

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2012
Berichten
46
Laat ik beginnen met te zeggen, dat ik een digibeet ben. Ik zal het probleem trachten te beschrijven, maar als je meer info nodig hebt hoor ik het wel.

Vorig jaar heeft de zoon van mijn vrouw, een wizzkid van het zuiverste water, Ubuntu op onze PC geïnstalleerd naast Vista. Achteraf werken we vrijwel niet met Ubuntu, maar 9 van de 10 keer met Windows Vista. Als ik de PC aanzet komt er na verloop van tijd een scherm met 4 mogelijkheden, waarvan de derde mogelijkheid, een memory test 86+, standaard staat ingesteld. Dat betekent dat je op tijd, want je hebt daar maar 5 seconden voor, met de cursorpijl naar beneden, naar de vierde optie moet om door te gaan naar Vista. Heb je dat even niet op tijd door dan begint de memorytest en kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

De vraag is nu, hoe krijg ik het voor elkaar om de vierde optie, het doorstarten naar Vista, als standaard ingesteld te krijgen?

Alvast hartelijk dank,

Groet,

Janosh
 
Volg de onderstaande stappen:
Open vanuit linux een terminal venster (zwart venster)
typ: sudo nano -B /etc/default/grub en je wachtwoord indien gevraagd.
zoek de regtel waar staat GRUB_DEFAULT=0 en verander deze in GRUB_DEFAULT=saved
voeg hieronder een regel toe: GRUB_SAVEDEFAULT=true
Druk op [CTRL+O] en vervolgens [ENTER] om de wijzigingen te saven
Druk op [CTRL+X] om de editor af te sluiten
typ: sudo update-grub
typ: exit om de terminal te verlaten.
Wanneer je nu de PC opnieuw opstart zal die het laatst gekozen besturingssysteem opstarten.
De eerste herstart zal je dus nog voor Windows moeten kiezen, daarna blijft ie daar standaard op staan

Groeten Marcel
 
Ga ik vanavond doen, dank voor de snelle reactie Marcel. Ik laat weten of het gelukt is.

Groet,

Janosh
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan