opstarten en uit slaapstand komen steeds meer problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

edjuh01

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2014
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, en zou graag maar gelijk met de deur in huis vallen.
Zelf ben ik een absolute digibeet en eigenlijk is zelfs dat nog een understatement.
Het gaat om een acer aspire M3201 met windows vista
Ik heb het ding al een jaar of 5 en ben er super tevreden over, dwz altijd geweest en wil deze dan ook zo lang mogenlijk uitmelken tot het ECHT niet meer gaat.
Mijn uitleg zal bij jullie wel zeer aan je ogen doen maar wil het zo goed mogenlijk uitleggen maar heb de woorden er meestal niet voor.
Normaal zet ik s'ochtends de computer aan en dan kreunt die een keer en na een paar seconden een piepje en na een poosje draait windows en kan ik het internet op.
Ongeveer 5 maanden geleden bleef hij met opstarten hangen in het witte scherm met de keuze F2 of F12 maar er gebeurde niets als ik er op drukte, het enge wat werkte was de "aanknop" ingedrukt houden en nog eens aanzetten met het zelfde resultaat.
In het begin was dat 1 of 2 keer maar later 10 a 15 keer tegenwoordig moet ik het zo vaak doen dat ik de tel kwijt raak maar na ongeveer een uur of meer doet die het dan eindelijk eens.
Zodoende zette ik hem dan maar in de slaapstand IPV uit en dan was er geen probleem....WAS geen probleem.
Tegenwoordig tik ik ff op de spatiebalk (dat is genoeg om hem uit de slaapstand te halen) dan heb ik even beeld, eigenlijk is dat meer een flits van mijn buroblad en gaat het scherm uit en na een paar tellen krijg ik een venster met de melding NO SIGNAL.
Het enige wat ik dan weer kan verzinnen is dan weer met de "aanknop" het ding uitzetten en direct weer aan te zetten.
Ik weet dat het niet goed is maar wat moet je anders?
Zo'n 3 jaar geleden is er een andere videokaart in gegaan waar ik geen gegevens meer van heb, weet alleen dat het een reparatie was van E175 euro bij een computerzaak en een kennis heeft eens andere drivers geinstalleerd om dit probleem te verhelpen maar het heeft niets uitgehaald.
Zolang hij aanstaat doet hij het prima, niets geen problemen zelfs direct opnieuw opstarten na bijv een update geen probleem, maar als hij geslapen heeft of een nacht uit heeft gestaan is het misere.
Wat zou dit kunnen zijn?

Ik hoor het graag,
MVG Ed

Hoi,
Welkom op Helpmij :)
Je laptop is 5 jaar oud, waarschijnlijk nog nooit van binnen schoongemaakt waardoor er meer warmte ontstaat, wat dus niet goed is voor je hardware.
Je schijf is dus ook al 5 jaar oud, wat zo +/- de gemiddelde leeftijd is v.e.schijf naargelang de gebruiksduur per dag en het onderhoud dat wordt gepleegd.
Je moet jezelf afvragen of het waard is om je laptop te laten nakijken e/o repareren of een nieuwe aanschaffen met de laatste technologie en betere (snellere) hardwarecomponenten.
Je moederbord kan het aan het begeven zijn, geheugenprobleem, schijfprobleem, accu (is ook al oud) en ik kan nog wel een paar mogelijkheden opnoemen.
Er is zo niets over te zeggen voordat je het ding hebt opengemaakt en dingen kunt uitsluiten.
Haal de accu er eens uit en draai alleen op netvoeding en kijk of het probleem er nog steeds is.
Normaal zet ik s'ochtends de computer aan en dan kreunt die een keer
De schijf of ventilator kunnen kreunen want dat zijn de bewegende delen van je pc.

De volgende link geeft je een heldere uitleg hoe de slaapstand in Vista werkt.

Laatst bewerkt:
Hey Mik,
Bedankt alvast.
Het gaat om een PC ipv een laptop, ik weet niet of dat veel verschil maakt maar ik zit nog met zo'n koelkast onder de tafel :)
Schoonmaken doe ik ieder half jaar een keer want er loopt hier een Labrador rond en na een jaar heb je meer haar in de computer dan op de hond zeg maar.
Ik haal bij de sigaren boer van die draadjes waar opa zijn pijp mee schoonmaakt en die haal ik tussen de koelriibben en zo door en kan er prima mee in de vennetjes en zo, dus dat zit wel goed.
Dat kreunen heeft hij vanaf dag één al gedaan en zo vanzelf ben ik daar naar gaan luisteren of die het doet, het zal wel nergens op slaan maar het is zo een gewenning geworden zeg maar.
Ik heb het verhaal in je linkje gelezen maar is niet van toepassing, ik start iedere dag opnieuw op als ik hem uiteindelijk aan de praat heb doe ik via >start< opnieuw opstarten zodat hij geen evt conflikten zal geven die dan weer alles (misschien) uit balans kan brengen. (kan paranoia toch nuttig zijn ha ha)
Defragmenteren doe ik ook eens per 2a3 maanden ongeveer, ookal zegt hij vooraf dat het niet nodig is, cookies en geschiedenissen worden gewist als de computer uit gezet wordt (heb ik ooit eens ingesteld)
Meer kan ik ff niet verzinnen, misschien dat jij nog iets weet?
Wat ik begrijp is dat je zegt computer is versleten, einde verhaal?
Is dat niet te redden? of gaat dat zo in de papieren lopen dat ik idd beter een andere kan kopen?, want zoals ik al zei ik vind het als hij werkt een prima ding en ik zie zo op tegen een nieuwe.

Ik hoor het weer graag
MVG Ed

Sorry, hoe ik er op kom dat het een laptop is? Ik zou het niet weten. :o :P Ik heb het niet gecontroleerd (mijn fout). Inmiddels heb ik het wel gecontroleerd.
De meesten hebben tegenwoordig een laptop, ikzelf uitgezonderd.
Zelf ben ik een absolute digibeet en eigenlijk is zelfs dat nog een understatement.
Vandaar dat ik aannam dat hij in al die tijd ook niet schoongemaakt was. :o
Ongeveer 5 maanden geleden bleef hij met opstarten hangen in het witte scherm met de keuze F2 of F12 maar er gebeurde niets als ik er op drukte, het enge wat werkte was de "aanknop" ingedrukt houden en nog eens aanzetten met het zelfde resultaat.
de keuze F2 of F12 maar er gebeurde niets als ik er op drukte
De bedoeling ervan was dat je een van die toetsen trommelde tijdens het booten. :P
Als ik jouw probleem nog eens goed bekijk (F2 of F12) zou ik de CMOS-batterij op het moederbord eens vervangen (CR2032), dat zou wel eens het probleem kunnen zijn.
F2 gaat meestal over de Bios settings, F12 meestal over de bootvolgorde (opstarten van HDD, optisch station enz.). Hij vindt die blijkbaar niet meteen vandaar mijn advies om die batterij te vervangen, die is waarschijnlijk zo goed als leeg. Als hij nog nooit vervangen is dan is het na 5 jaar wel langzaam tijd.
http://www.cr2032-knoopcel.nl/

Laatst bewerkt:
Okee, en die batterij kan ik er zo uitrukken?, of moet ik eerst iets instellen of zo?, neem aan dat hij wel uit moet en de stroom er helemaal af?
Ik heb trouwens niet helemaal de waarheid verteld zag ik daarnet met opstarten, het is geen f2 maar DEL=SET UP en F12= BOOTMENU (sorry).
Maar wanneer dit er staat kan ik er op drukken tot de toets "onder" de tafel ligt maar er gebeurt niets....helemaal niets, hij gaat dan gewoon verder en gaat het scherm weer uit of hij start gewoon op.
Nu vanmorgen weer iets nieuws, vanuit uitstand kreunde hij altijd een keer maar nooit vanuit slaapstand en nu vanmorgen bleef hij ook kreunen (maar geen piep) een keer of 4 en daarna niets meer.
Alsof ie vanuit de "uitstand"moest opstarten zeg maar.
Toevallig moet ik het dorp uit en ga dan in de stad maar direct ff zo'n batterij kopen en als het niet te moeilijk is prop ik hem er gelijk maar in wanneer ik weet of ik nog iets bijzonders moet doen voor ik er aan begin.

Stroom v.d.pc af, open maken, zelf even statisch ontladen (raak de pc aan op een blank deel v.d. kast en de andere hand b.v. aan de blanke leiding van een radiator)
Meestal zit er een lipje aan de houder v.d. batterij dan wipt hij er zo uit, de nieuwe schuin erin duwen en hij zou vast moeten klikken. Zorg dat de tekst en cijfers bovenop zichtbaar zijn, dan zit hij goed.

Nou!, het is gelukt hoor!
Nieuwe batterij er in gedaan (moest wel de halve computer slopen om er bij te kunnen)
Alles weer terug inelkaar gezet en opstarten...... ....... .......NOPE.....
Een hoop gekreun en geen piep....met de 'aanknop' uitgezet en weer aan, zelfde verhaal.
7x herhaald, en ja hoor! een piep, en verder niks.
Weer uitgezet alle kabels er afgehaald en 2 uur zo laten staan, dacht misschien rest stroom er ff uit ofzo.
Na 2 uur weer aangezet en ja hoor kreun...piep, lopen. (toeval?)
Heb een paar keer een zwart scherm gehad met (schijnbaar) de merken die er in zitten oa de videokaart (is er uitgeweest om bij die batterij te kunnen) met allerlei interessante termen en codes.
Als ik zo iets zie dan kan het net zo goed japans zijn want ik begrijp er niks van maar kon het gelukkig skippen hoe weet ik al niet meer :o
Ik moest alleen de tijd en datum opnieuw instellen verder eigenlijk niets.
Vanavond zet ik hem maar eens uit (via start, zoals het hoort ;) ) en kijk morgenochtend wel hoe of wat.
Heb ik alleen nog één vraag, kan je via het toetsenbort de computer opnieuw laten opstarten?, bijv door één van de F toetsen of iets anders?
Dit omdat ik ook vaak geen beeld heb als ik hem uit slaapstand haal ( geen signaal zegt ie dan) en als ik hem opnieuw opstart doet die het weer wel.

Heb je geen resetknop? Een kleiner knopje op je pc (front), anders dan de aan/uit knop.
Reststroom eraf halen gaat als volgt, trek de stroomstekker eruit en houd de aan/uit knop 10 à 20 sec. ingedrukt, de reststroom zou nu weg moeten zijn.

Eindelijk weer aan de praat gekregen.
Eergister de batterij vervangen en s'avonds via het startmenu uitgezet.
De andere ochtend (gisteren) aangezet en weer het zelfde meermalen kreunen en verder niks :evil:
Heel de dag aan/uit aan/uit aan/uit steeds het zelfde,,,,,bijna heel de dag.
Vanmorgen toch nog maar eens proberen, aan/uit aan/uit na weer een paar hondert keer ging zowaar het lampje bij de aan/uitknop weer mee branden en na nog een paar keer kreun,,,,piep en draaien
Vanmiddag is ie weer (door te lang niet gebruiken) in slaapstand gegaan en met opstarten weer zwart beeld (geen signaal zegt de monitor dan terwijl hij het tijdens opstarten wel héél even doet), dan weer opnieuw opstarten met de aan/uit knop en dan doet ie het weer.
Misschien iemand nog opties?

Mik, ik heb er trouwens geen resetknop op zitten geloof ik, zo het helpen als ie er wel op zou zitten?,,,misschien via toetsenbord ofzo?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan