Opstarten gaat niet goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veens705

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2014
Berichten
34
dag,

Onlangs heb ik op mijn al niet meer zo jonge computer Linux geinstalleerd. In eerste instantie dual boot, maar aangezien Linux goed beviel heb ik dat nog een keer gedaan, maar nu om XP definitief te killen. Alle relevante gegevens zoals foto's en documenten staan op een losse harde schijf.
Nou wil de computer alleen maar opstarten als de opstart USB in een poort zit. Zonder de USB blijft hij hangen.
Hij lijkt verder te horen aan het geratel wel van de schijf z'n gegevens te lezen.
Hoe kan dat nou? Hoe repareer ik dit het beste?
Nog een keer installeren?

groet: Jan
 
Als je Linux installeert van cd of usb zou hij na installatie zonder die hulpmiddelen moeten lopen.
Als je windows er van af gegooid hebt, hoe heb je dat gedaan?
Partitie gewist?
In dat geval zou het opstarten van Linux problemen kunnen geven omdat hij naar de tweede partitie zoekt voor linux maar hij nu op de eerste partitie staat.
Hoe je dat kunt veranderen weet ik niet.
Maar als je de schijf verder helemaal leeg maakt (partitie manager) en een linux en swap partitie maakt, kun je de zaak daarna helemaal opnieuw installeren en dan kom je (hopelijk) geen rare dingen meer tegen.
Succes er mee.
 
Wat ik gedaan heb is dat ik in plaats van een gedeelte van de schijf, zoals ik eerst deed, nu de hele schijf aan linux geef bij de installatie. Verder deed ik niets.
Hij maakte zo te zien netjes z'n installatie af en meldde daarna dat de hele boel weer afgesloten en opgestart kon worden.
Toen deed hij het in eerste instantie alleen met opstart USB, maar zelfs dat doet hij nou niet meer.
Ik kom nog in de BIOS en kan die bekijken, maar de USB lijkt hij niet te zien. Ik krijg een knipperde underscore linksboven in beeld. Meer zit er vooralsnog niet in.
Ik ben nu de opstart USB aan het bekijken, maar ik zie nergens het iso-bestand meer. Klopt dat wel? Kan dat het niet opstarten van USB verklaren?
 
Nee, als je de iso niet ziet wil dat niet zeggen dat deze er niet meer is.
Het kan op een ander deel staan. Daar weet ik ook niet veel van.
Misschien download je een nieuw image van je linux en brandt je dat op een schijfje een probeert van daar uit te installeren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Ik had me al bedacht dat het opstarten op een of andere manier alleen van de USB ging en ik ten onrechte dacht dat dat van de harde schijf ging.
Ergens onderweg in het installatieproces heb ik blijkbaar een fout gemaakt.
Ik heb een nieuwe key gemaakt maar nu zonder persistence zodat ik die vergissing niet nog eens maak. Hij is bezig "as we speak"....

Ondertussen is de ouwe bittenbak al twee keer succesvol zonder USB van de harde schijf in linux opgestart.
Het is me een raadsel waar ik het nou in eerste instantie verkeerd deed. Maar goed: Het lijkt opgelost. Als hij het vanavond ook nog steeds doet heb ik genoeg vertrouwen.
Bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan