opstarten hp

Status
Niet open voor verdere reacties.

snelsnel

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2003
Berichten
151
Als ik een de pc opstart verschijnt er voordat Windows XP wordt geladen een grijs scherm met de afbeelding hp invents en onderaan het scherm de mogelijkheden om met functietoetsen naar onder andere de setup of de bootmenu te gaan. Voordat de pc doorstart is het ongeveer 3 minuten later.
Ik heb al in het bios gekeken en de optie snelstart ingegeven en booten vanaf harde schijf maar zonder resultaat.
Het gaat om een hp xw5000 bm aa: pentium4 2,8 ghz / 512 mb geheugen.
Heeft er iemand enig idee?

Alvast bedankt,
snelsnel.
 
Ik vermoed dat het om 2 verschillende dingen gaat:

het "full screen bootlogo" is een optie die je in het bios uit kunt zetten (enabled -> disabled)

het niet willen doorstarten heeft volgens mij niets met die optie en / of het logo zelf te maken. De oorzaak van het trage opstarten kan van alles zijn: een bios dat maar moeilijk toegang tot één of meerdere apparaten kan krijgen.
Aan het bios klungelen moet aan deskundigen worden overgelaten. Als er dus eerder in het bios iets veranderd zou zijn, kan dát heel goed de oorzaak van de trage start zijn.

Ik ben geen voorstander van een biosreset (ook nooit geweest en zal het dus ook niet gaan worden), dus dat ga ik je ook niet adviseren. Wacht even of iemand anders nog een slim plan heeft.

Word je geadviseerd de CMOS batterij te verwijderen om zo het bios naar de standaardwaarden te herstellen, doe dat dan voor eigen risico. De pc builder heeft mogelijk bij hij assembleren van de machine bepaalde biosinstellingen veranderd. Als jij die om zeep helpt door het bios te resetten (standaardwaarden) te laden, ben je die allemaal kwijt en zou je er nog wel eens een beroerder situatie aan over kunnen houden dan je nú hebt.

Daarom nogmaals: ik weet dat er mannetjes en vrouwtjes zijn die al vrij snel het advies geven om de standaardwaarden van het bios te laden. Wees gewaarschuwd!

Tot slot, gebeurde dit zomaar...... of is er hardwarematig en/of softwarematig iets aan het systeem veranderd kort vóórdat het probleem zich manifesteerde?
 
Laatst bewerkt:
Op zich vind ik het langzaam opstarten van een PC nooit zo'n probleem. Hoe gedraag de PC zich nadat ie helemaal is opgestart en je met het draaien van appz begint.

CrashPuppy
 
Bedankt voor beide snelle reacties.
Het betreft de pc van een familielid en navraag naar het ontstaan leert dat dit bootlogscherm altijd al een flinke periode nodig had om te verdwijnen. Ik leerde deze pc pas kennen toen me gevraagd werd een probleem te verhelpen, wat overigens wel gelukt is.
Na het doorstarten draaien de verschillende applicaties gelukkig erg goed maar dat lijkt mede te komen doordat deze pc eigenilijk alleen maar gebruikt wordt voor e-mail en er nauwelijks andere applicaties draaien.
Op zich is het dus niet zo'n probleem maar omdat ik dit nog nooit zo extreem heb gezien kietelt het wel.

Groeten,
snelsnel.
 
Dan hoop ik voor jou dat het familielid er één is van het andere geslacht. leeftijd tussen de 18 en 25 en een look als..............

Als jij namelijk in het bios 1 klikje geeft op "full screen boot logo" van Enabled naar Disabled, is dát scherm igg weg. Dat levert je dan "eeuwige" dankbaarheid op van het familielid en wie weet, start de machine opeens wél snel door als de optie op Disabled is gezet.

Nb. afhankelijk van het biosmerk kan de "kreet" iets anders zijn, maar iig staat er iets van "Full screen boot logo".
 
Laatst bewerkt:
Je kunt dat opstarten wel versnellen door wat registertweaks uit te voeren. Google er maar eens op dan kom je wat meer zaken tegen die je binnen het register kun veranderen om de snelheid acceptabel te maken.

CrashPuppy
 
Ze heeft Abraham al een poosje geleden ontmoet en soms zit er een sliert spagetti in haar baard maar verder mag ze er zijn:D
Ik heb net alle bios instellingen nagelopen maar het "full screen bootlogo" kom ik niet tegen. Verder viel op dat de kast een enorm bak herrie produceert net zolang tot er is doorgestart naar Windows. Ook tijdens de rondreis in de bios blijft het ding herrie maken alsof de koeling overuren maakt. Na het doorstarten is de kast fluisterstil. Zou het hier iets mee te maken hebben?
Registertweaks hebben volgens mij alleen invloed op het besturingsysteem en dat draait als een zonnetje.

Groeten,
snelsnel.
 
je kan een atx reset doen
doe je zo
ff alles loskopellen ook stroom 30 sec
aan/uit knop ingedrukt hoeden
alles weer aan sluiten
(dit helpt vaak tegen opstart problemen) :)
 
Wat gebeurt er precies tijdens zo'n atx reset? Ik ben altijd wat huiverig om dingen te doen die ik niet snap.
In het besturingsyteem wordt overigens slecht 1 harde schijf gezien maar in het bios staan er 2 harde schijven beschreven. Zou er hier een soort RAID opstelling kunnen zijn waarbij beide schijven als 1 gezien worden, waardoor het natuurlijk lang duurt voordat er wordt doorgestart.

Groeten,
snelsnel.
 
Het duurde een poosje voor ik reageerde, maar ja...werk en zo.
De pc is inmiddels terug naar zijn baasje, het trage opstarten zit hem hoogstwaarschijnlijk in de 2 harde schijven die als 1 samenwerken.
Allemaal bedankt voor het meedenken en een leuke jaarwisseling gewenst.

Groeten,
snelsnel.

Moderator: item mag op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan