opstarten in dos modus

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobbijleveld

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 sep 2003
Berichten
3
Wanneer ik windows 98 wil opstarten blijft mijn computer na het uitvoeren van autoexec.bat in de dos prompt steken. De Gui van windows 98 wil niet starten.
Wanneer ik cd windows, 'win' probeer ,zegt mijn computer dat Himem.sys ontbreekt, terwijl dit wel in de directory staat. Iemand een idee?
 
Waarschijnlijk wordt himem.sys niet geladen irjdens het opstarten. Kijk even of deze wordt geladen door op c het commando 'edit config.sys' te doen en te kijken of daar een regel staat warin himem.sys voorkomt. Als dat zo is, kijk dan in welk pad himem.sys gezocht wordt en controleer of het bestand daar aanwezig is.
Als himem.sys niet voorkomt in het bestand voeg dan de regel:
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS

toe en probeer het na opnieuw opstarten nog eens.
 
Dank voor het antwoord. Windows start echter nog niet automatisch. Na cd windows, win komt mijn computer nu iets verder, maar dan verschijnt er een blauw scherm met 'De initialisatie van het vfat apparaat is gestopt'.
Missen er misschien nog meer essentiele zaken in Config sys?
 
Fantastisch, probleem bijna helemaal opgelost : windows doet het weer, maar ik moet het nog wel met het commando win vanuit c:\windows starten
 
Dat heb ik ook wel eens gehad. Ik heb dit toen simpel opgelost door aan autoexec.bat de regel c:\windows\win.exe toe te voegen. Het werkt, maar als je opstarten wil naar dos dan heb je wel een probleem, want dan moet je dat via selectief opstarten gaan doen, om zo de laatste stap van autoexec weer te omzeilen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan