• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opstarten in hetzelfde tabblad

• Onderwerp starter Onderwerp starter vlak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vlak

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2013
Hallo, ik ben bezig met een document te maken waarin meerdere tabbladen zitten. Nu wil ik het zo maken dat ik elke keer bij het opstarten in hetzelfde tabblad terecht kom. Nu heb ik dat even gegoogeld en kwam ik op de volgende macro uit.

Private Sub Workbook_Open()
Sheets("KEUZEBLAD").Activate
End Sub

Ik weet niet of dit een juiste macro is maar als ik dit vervolgens invoer in visual basic en op probeer te slaan krijg ik iedere keer de melding ScreenShot001.jpg
nu heb ik geen verstand van marcro's, maar wil gewoon dat de werkmap elke keer in hetzelfde tabblad opstart :o:o:o

Je hebt het Excel bestand in het verkeerde format opgeslagen, zo lijkt het.
Bestand -> Opslaan als -> Kies als type: Excel-bestand met macro's (.xlsm)
Geef het een naam die afwijkt van wat je nu als naam hebt, want mogelijk zie je in Verkenner anders het verschil niet tussen de 2 Excel bestanden.

Tijs.

super werkt perfect hoe simpel kan het zijn :thumb::thumb::thumb::thumb:

Heb je nog tips voor handige macro's ??

Ik heb geen tips voor macro's, maar je kunt (bijv.) kijken op de website van snb voor VBA / macro tips en voorbeeldbestanden.
Verder staat in de Helpmij nieuwsbrief een hele VBA cursus (loopt al een tijdje).

Tijs.

ok nuttig bedankt. heb ik nog een vraag aan je.

Ik heb verschillende tabbladen, met verschillende kolommen (lay-outs is wel hetzelfde alleen de kolom breedtes zijn in de loop van de tijd gewijzigd) kan ik achteraf de breedtes van de kolommen allemaal gelijk maken? dus aanpassen aan de grootste.

Dat kan. Markeer met de muis de kolommen waar het overgaat (=klik aan en houdt ingedrukt de muis op de grijze A bovenaan kolom A t/m de kolom die waar het eindigt). Laat de muis los, de kolommen zijn geselecteerd.
a. Als je de kolombreedte wilt hebben van het breedste cel in elke kolom afzonderlijk, dubbelklik tussen twee kolommen in het grijze gedeelte
b. Als je de kolombreedte overal even breed wilt hebben, sleep de muis tussen twee kolommen en trek naar rechts. Alle kolommen worden dan even breed. Laat los zodra de juiste breedte bereikt is.

Beetje lastig uitleggen. Kijk even hier, vooral het stuk over "De breedte van kolommen wijzigen met behulp van de muis".

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan