Opstarten lukt niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.

IchiTheKiller

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Beste,

Ik kan sinds kort mn pc niet meer opstarten. Als ik hem opstart gaat het scherm even aan, maar dan gaat het meteen terug uit. Mijn toetsenbord wil ook niet gaan, dus ik kan werkelijk niets doen.
Ik heb altijd al een probleem gehad met mn koeling (koeling bij aankoop van pc werkte niet goed), mn processor heeft dikwijls zelfs zo'n 60°C gehad.
Dan heb ik de GigaByte G-Power Cooler gekocht, zonder veel temperatuurverschil. Waarschijnlijk heb ik hem dan niet goed geïnstalleerd of de koelpasta niet goed aangebracht. (ik heb niet veel koelpasta gebruikt nochtans). Maar die is er al een jaar in geplaatst, zonder probleem.
Ik heb de pc gisteren wat schoon gemaakt, en het stof eruit gehaald.

Mn pc heeft 2 ghz en rond de 1gb Ram geheugen (amd), videokaart is 9600 ati Radeon.
Sorry ik weet mn pc-systeemeigenschappen niet allemaal uit het hoofd, daar ik nu op het werk ben.

Wie kan me helpen? Bedankt alvast! Graag reacties voor 17u.
Ook zou ik eerst willen proberen eerst te zoeken wat het probleem precies is, pc's laten herstellen is immers vrij duur.

Dan zal het zaak zijn om van voor af aan te beginnen.
Ik weet natuurlijk niet hoever je kenneis rijkt van hardware.

Je zal je pc zo kaal mogelijk moeten gaan opstarten. Dat wil dus zeggen: verwijder alle hardware.
Dus start je kaal moederbord met je videokaart op.
Wanneer je nu wel je BIOS ziet, weet je dat het probleem in de overige hardware zit.
Ga dan stap voor stap te werk door 1 voor 1 de gedemonteerde hardware terug te plaatsen, en kijkend of hij dan nog steeds opstart. Tot je bij het component gekomen bent wat het probleem veroorzaakt.

Zie je het BIOS nog niet met een kaal mobo, zit het probleem in je mobo, videokaart of voeding.
Voeding is simpel door te meten met een voltmetertje.
Videokaart zal je in een andere pc moeten proberen, of een andere videokaart in je eigen pc.
Is dit alles goed is je mobo overleden.

Even een update: vanaf dat ik de stroomkabel aan mn pc aansluit, komt er een piepend geluid uit mn voeding. Sinds gisterenavond kan ik mn pc ook niet meer opstarten.
Ik zal nagaan met een voltmeter of de voeding nog werkt, al weet ik wel niet precies hoe dat in zn werk gaat.
Ik wil pc ook morgen in reparatie doen, en wil een offerte te laten opmaken vooraf want ik wil een schatting van de kosten.
De pc is 3 jaar oud en kostte 350 euro bij aankoop.
Ik wil dus niet te veel kosten eraan uitgeven (max. 100 euro).

Wanneer met het nameten van de voeding blijkt dat hij defect is, is het vrij simpel om de voeding zelf te plaatsen. Hiervoor hoef je hem niet weg te brengen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan