opstarten na formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuipie

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Hoi,

Na veel problemen is de laptop eindelijk geformatteerd, helemaal schoon.
Nu wil ik windows xp er op zetten, en dan krijg ik de melding : Ongeldige systeemdiskette, vervang de diskette en druk op een toets.
Wat ik ook doe, hij blijft de melding geven.
Ook werd mij verteld dat ik op F2 moet drukken om vanaf cd rom op te starten, maar hij pakt geen enkele toets.
Hoe nu verder?

Zit er soms een F-lock toets op je laptop?

Meeste toetsen op een laptop hebben een dubbelfuntie, die je in en uit kunt schakelen.

Maare, F2 wordt meestal gebruikt om in de bios te komen, F8, F10, F11 of F12 worden heet meest gebruikt om de bios boot opties naar voren te halen.

Hoe kan ik weten of er zo'n f-lock opzit en hoe kan ik die dan uitschakelen?

Door in de manual te kijken?:confused:
Tja, dan kan je op elke vraag op helpmij wel zo'n antwoord geven!

Bestaat er niet een bepaalde knop, toetsencode voor? En dit helpt mij volgens mij niet richting mijn antwoord, want kan geen enkele toets gebruiken, blijft de melding herhalen na het indrukken van een toets.

Tja, dan kan je op elke vraag op helpmij wel zo'n antwoord geven!

Bestaat er niet een bepaalde knop, toetsencode voor? En dit helpt mij volgens mij niet richting mijn antwoord, want kan geen enkele toets gebruiken, blijft de melding herhalen na het indrukken van een toets.

Mijn glazen bol is net stuk gevallen, hoe moeten we dat weten, van de tig laptop soorten.:confused:

Enne, als je het in je manual kunt lezen, waarom stel je dan die vraag, moeten wij dus de manaul downloaden, en het antwoord hier plaatsen? terwijl je het voor je neus hebt?

Duik de bios in, en zet de cdrom als eerste bootdevice.

Mijn glazen bol is net stuk gevallen, hoe moeten we dat weten, van de tig laptop soorten.:confused:

Enne, als je het in je manual kunt lezen, waarom stel je dan die vraag, moeten wij dus de manaul downloaden, en het antwoord hier plaatsen? terwijl je het voor je neus hebt?

Duik de bios in, en zet de cdrom als eerste bootdevice.
Lange Pier, je lijkt wel heel wijs, maar als je de vraag goed lees, kunnen we geen kant op! En waarom reageer je niet op elke topic dan met je "Lees de manual" maar?
1. Goeie grap van je glazen bol :confused:
2. Je hoef manual niet te downloaden, want daar vraag ik je niet voor
3. Ik heb het niet voor mijn neus, ben naar computer winkel geweest, die heeft laptop geformateerd en nu proberen we hem dus weer op te starten wat de melding geeft. Winkel weet er ook geen antwoord op
4. Als niks het doet, hoe moeten we dan de bios induiken en de cdrom opstarten?

Lees jij het manual voortaan ff zodat je de vraag begrijpt en een nuttig antwoord geeft...

Sorry hoor

Goed we beginnen bij het begin, geef eens het merk van je laptop, dan komen we misschien een stap in de goede richting.

Hoi,

Na veel problemen is de laptop eindelijk geformatteerd, helemaal schoon.
Nu wil ik windows xp er op zetten, en dan krijg ik de melding : Ongeldige systeemdiskette, vervang de diskette en druk op een toets.
Wat ik ook doe, hij blijft de melding geven.
Ook werd mij verteld dat ik op F2 moet drukken om vanaf cd rom op te starten, maar hij pakt geen enkele toets.
Hoe nu verder?

Ja en dan bij het begin beginnen,waarom in een Shop laten formateren als je de XP cd hebt,zonde is weggegooit geld,kan daar namelijk ook mee.
En ja een Manual ophalen van de Laptop fabricant ,kan ook wonderen verrichten(maar ik zie geen merk)

PS: Ik doe dit ook gratis,dus een medelid die dat ook doet afkraken,vindt ik wel een beetje ongepast

Ja en dan bij het begin beginnen,waarom in een Shop laten formateren als je de XP cd hebt,zonde is weggegooit geld,kan daar namelijk ook mee.
En ja een Manual ophalen van de Laptop fabricant ,kan ook wonderen verrichten(maar ik zie geen merk)

PS: Ik doe dit ook gratis,dus een medelid die dat ook doet afkraken,vindt ik wel een beetje ongepast

Mischien heeft hij hem in een winkel laten formatteren omdat het veel problemen gaaf, dat staat teminste in zijn eerste post...

En die laatse zien van jou snap ik niet hellemaal? Maar okè:P

Het Merk en type zou mischien wel makkelijk zijn

In winkel geformateerd omdat er een wis beveiliging opzat waar we niet doorheen kwamen. De laptop is zakelijk gebruikt en willen we nu prive gebruiken. Hij moest door deze reden helemaal leeg.

Het merk: Compaq

Groet

PS.1. Ik kraag niemand af. Maar mensen moeten niet antwoorden als ze het antwoord toch niet weten. Er wordt gedaan alsof wij achterlijk zijn met de post "zoek maar in het handleiding". Tja, als je alles op kon zoeken in de handleiding, waarom zou het helpmij dan nog nodig zijn?

PS.2. Geen F-lock aanwezig, wel die standaard andere twee (caps- en numlock)

Ha! Compaq!

Kans is heeeeel groot dat tijdens de splashscreen (compaq logo o.i.d. bij het koud opstarten) flink op F10 drukken je in het bios/setup menu doet belanden. Vrijwel elke Compaq doet dat met die toets namelijk.

Ha! Compaq!

Kans is heeeeel groot dat tijdens de splashscreen (compaq logo o.i.d. bij het koud opstarten) flink op F10 drukken je in het bios/setup menu doet belanden. Vrijwel elke Compaq doet dat met die toets namelijk.
JUIST! Na veel keer op F10 drukken, kom ik inderdaad in een ander scherm, dit zal de bios dan wel wezen...Kan ik daar de systeemdiskette aangeven?

**EDIT**
onder tabblad BOOT staat de volgorde van stations
1. Floppy
2. CD Rom
3. Hard drive

Moet Hard drive bovenaan staan?

De laptop heeft maar één ingang. We moeten dus steeds de floppy plaatsen en daarna wisselen met de cd rom. CD rom en floppy kunnen dus niet samen

Laatst bewerkt:
Er zijn -gelukkig in dit geval- maar weinig instellingsmogelijkheden in de gemiddelde Compaq setup.

Je moet zoeken naar boot devices of boot order. Heb je zo gevonden. Daar kun je dan de volgorde veranderen in A: -> cd-rom -> C: (mijn notatie kan afwijken van wat je aantreft, maar het komt er op neer dat je door verschillende volgorden kunt stappen; als je van flop/A: wilt starten moet je uiteraard instellen dat die éérst benaderd wordt). Bevestigen met F10. Exit; nogmaals bevestigen met F10 (instinktertje is dat bij sommige compaq's het menu ook reageert op <enter> -dan denk je zelf dat je bevestigd hebt maar je bent alleen uit het menu gestapt...).

Daarna zou het moeten lukken. Ik zou meteen de cd-speler als boot device instellen. (Was geloof ik ook gewoon je bedoeling, maar ik ben het spoor even een beetje kwijt nu...) Kun je in één klap door met installeren. Er van uitgaande dat je een bootable installatie cd hebt. Wat vrijwel elke installatie cd is tegenwoordig.

Oeps, je had je post aangepast. Mijn bovenstaande praatje blijft wel van toepassing.

Nuancering n.a.v. je aanvullingen:
Hij staat al goed als je de cd of floppydiskdrive er ín moet steken. Als je de floppy via een usb kabel aansluit, moet je elders misschien boot from usb enablen (aanzetten). Daarna verschijnt die ook in je lijstje met boot opties (die één tot en met drie) en kun je hem bovenaan zetten.

Vraag opgelost. Windows is geinstalleerd. PC heeft een zeer slechte accu en valt soms zomaar uit doordat hij te warm wordt. Hierdoor duurde installatie iets langer...

Allemaal bedankt voor de info

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan