Opstarten pc - windows me weigert

Status
Niet open voor verdere reacties.

desolate

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Vandaag wil mijn pc niet meer opstarten. Ik ben bang een virus oid. Het probleem: hij begint goed, maar bij het opstarten van windows, en in het bijzonder het laden van de stuurprogramma's loopt het vast. Momenteel zoekt het naar VMM32.VXD in de map Windows\system, maar ik ben bang dat de hele map weg is. Ik heb namelijk de opstartdiskette gebruikt en kon deze directory via msdos niet meer terug vinden. Opnieuw installeren lukt vooralsnog ook niet omdat mijn CD-rom niet gebruikt kan worden.

Wie kan mij helpen?

Bedankt voor de tip. Ik ging vanmorgen aan de slag met mijn digitale camera, en sluit die aan via de USB. Nou zegt jouw link niets over een videocamera maar wel over USB en een VistaScan scanner driver ... wellicht is dat toch een aanknopingspunt. Ik probeer het en zal je laten weten of het werkt. In ieder geval bedankt!!

Geplaatst door desolate
Opnieuw installeren lukt vooralsnog ook niet omdat mijn CD-rom niet gebruikt kan worden.
Misschien lukt het wel met de opstartdiskette.
Start daarmee op, stop de cd-rom in de drive, typ achter de A:\> prompt d:\winme\setup.exe en druk op ENTER. Als je cd-rom-station een andere aanduiding heeft dan D: moet je die letter uiteraard gebruiken.
Als het goed is start de installatie.
Windows wordt niet schoon geïnstalleerd, maar over de huidige installatie heen gezet. Dat betekent dat je overige programma's, programma-instellingen en geïnstalleerde updates behouden blijven.
Je hoeft ook de registratiecode niet opnieuw in te voeren.
Tijdens de installatie worden eventueel ontbrekende of corrupte bestanden hersteld en tevens wordt het register gerepareerd waar nodig.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeerd WinMe opnieuw te installeren. (Wel handig om te kiezen voor opstarten met cd-rom ondersteuning natuurlijk, maar dat leer je vanzelf :p

Ik krijg tijdens de installatie vanWinMe echter het bericht dat er een andere versie is aangetroffen die niet kan worden hersteld, en dat ik contact op moet nemen met de leverancier voor de WinMe upgrade ...

Ik heb in het verleden de noodzakelijke upgrades geïnstalleerd, die staan natuurlijk niet op de originele cd-rom. Hoe kan ik dit oplossen?

Geplaatst door desolate
Wel handig om te kiezen voor opstarten met cd-rom ondersteuning natuurlijk, maar dat leer je vanzelf :p
Ja, ik kan wel ALLES gaan voorkauwen natuurlijk, maar een beetje eigen initiatief kan nooit kwaad. :D
Geplaatst door desolate
Ik heb in het verleden de noodzakelijke upgrades geïnstalleerd
Bedoel je geen updates? Updates verbeteren en beveiligen een besturingssyteem, maar de versie blijft hetzelfde. Geïnstalleerde updates zouden geen probleem moeten opleveren.
Bij een upgrade krijgt je besturingssysteem een ander versienummer en dan kun je de oude versie er inderdaad niet meer overheen zetten.
Als je in dat geval het probleem niet op een andere manier kunt oplossen, zul je WinMe helemaal opnieuw moeten installeren. :(

Guus.

Updates dan, het blijft dezelfde versie van Windows, maar dan verbeterd en aangepast. Zoals jij ook al aangeeft.

- hoe kan ik die foutmelding oplossen
- ik heb twee harde schijven, kan ik WinMe opnieuw op mijn tweede harde schijf zetten? En zo ja hoe doe ik dat dan. Dan zorg ik er in mijn Bios gewoon voor dat ik voortaan via D opstart ipv C. (Dit zijn geen partities, maar twee losse harde schijven)

Geplaatst door desolate
hoe kan ik die foutmelding oplossen
Kijk eens of jouw probleem inderdaad hetzelfde is als waar de link in het bericht van Raymond Bos naar verwijst.
Om te controleren of dat inderdaad zo is ga je naar Start > Uitvoeren. Typ sysedit en klik op OK.
Je ziet dan de Systeemconfiguratie-editor. Klik op System.ini, scroll omlaag tot je [386Enh] ziet staan en kijk of in de gegevens daaronder DEVICE=C:\WINDOWS\UMAXIS11.386 ziet staan.
Is dat het geval, laat het dan even weten.

Guus.

uhm .... voor alle duidelijkheid: Windows start helemaal niet op. Dat is nu juist het probleem, en daarom kan ik vooralsnog ook nog niet zo veel met die link

Zoals ik al zei, als ik binnen Dos dir c:\windows doe, kom ik geen directory SYSTEM meer tegen. Ik denk dan ook dat ik (ondanks firewall) last heb gehad van een hacker of (ondanks McAffee) van een virus?

Ik ben bang dat er niets anders op zit dan Windows opnieuw installeren, vandaar mijn vraag of ik dit op de een of andere manier op mijn andere harde schijf kan doen. Dan draai ik mijn pc over die schijf, en ga van daaruit de boel weer op orde brengen.

kan dat zonder de harde schijf fysiek af te koppelen, of moet ik toch even mijn 'defecte' schijf afkoppelen en dan gewoon Windows Me opnieuw op de andere harde schijf zetten?

Laatst bewerkt:
(vervolg)

Binnen Dos heb ik c:\edit system.--- gedaan. Dat bestand kon ik terugvinden op c:\windows. Wellicht is dit hetzelfde als sysedit binnen de windowsomgeving?

In ieder geval: onder [386Enh] komt de door jou aangegeven regel niet voor.

Als je nog in DOS kunt komen, kun je ook de belangrijkste bestanden van je c:\ schijf via DOS naar je tweede schijf kopiëren.
Bijv: xcopy c:\mijndo~1 e: /s /e kopiëert de hele map Mijn documenten (inclusief subdirectories - vandaar die /s, en lege directories - vandaar die /e) van schijf c: naar schijf e:.
Klik hier voor uitgebreide info over het commando xcopy. (Het commando copy is alleen geschikt voor losse bestanden, niet voor directories.)
Als je op die manier je belangrijkste bestanden veilig hebt gesteld, kun je je c: schijf gewoon opnieuw partitioneren (eventueel) en formatteren.

Guus.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle hulp. Jammer dat ik er (denk ik) niet achter kan komen wat er mis is gegaan, maar goed.

Alles kopiëren en dan opnieuw installeren dus ... ****a!

Geplaatst door desolate
Alles kopiëren en dan opnieuw installeren dus
Yep. Maar op deze manier hoef je tenminste geen ingewikkelde toeren met je schijven uit te gaan halen. :)

Succes ermee. :thumb:

Guus.

Was ik al een beetje bang voor maar dan ben je in ieder geval weer verzekerd van een schone Windows!!

-- vervolg --

Druk bezig met xcopy (met dat mooie weer van dit weekend kon ik beter zeilen dacht ik)

Nu kom ik op de C: een aantal directories tegen ..... vreemd!

De directories heten DIR00001 t/m DIR00012 en een directory DIR00019. In de directories staan subdirectories met een nummer (bijv 0416), allemaal gevuld met programma-onderdelen, DLL-files en wat al niet meer. Het zou zo maar kunnen dat er Windows programma onderdelen op staan. Is het iemand bekend of het hier om een virus gaat die dingen verplaatst, of een of ander misselijk programmaatje die dat doet?

Slim slim slim ...... of liever gezegd wat dom van mij! In mijn drang mijn data en software te behouden heb ik veel met xcopy naar mijn andere harde schijf gekopieerd. En wat vond ik daar? Jawel, een Windows directory met tal van bestanden erin waaronder win.com. Probleem opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan