OPstarten PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tvhouwel

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2002
Berichten
258
Hallo, net een 2e handsje gekocht voor mijn dochter. Een amd Athlon 650, met XP Prof.
Alles draait prima, maar alleen het opstarten duurt verschrikkelijk lang.
De bios is snel doorlopen, daarna verschijnt het zwarte scherm met het xp logo. Dat blijf 3 minuten staan.
Daarna het inlogscherm en het loopt verder als een trein.
Dit was al zo toen ik gisteren de pc thuis kreeg, en het is zo gebleven na een volledige format en nieuwe installatie van XP Prof.
Iemand een idee waar die 3 minuten vandaan komen en wat eraan te doen is?
Bedankt, Theo
 
Software is niet erg waarschijnlijk omdat je aangeeft dat de pc vers geformateerd is (ook nog geen virus scanners e.a. geinstalleerd?).

Je zou kunnen beginnen met Bootvis.
Handleiding
Downloadsite

Hoeveel MB zit er in en is deze allemaal oké?
 
Laatst bewerkt:
Bootvis is een aardig begin ja. Daar moet je al het een en ander mee kunnen oppoetsen.

Hoewel hij fris geformatteerd is, kom je waarschijnlijk niet teveel oude bestanden tegen, maar omdat het een tweedehandsje is, lijkt het me wijs om toch alsnog grote schoonmaak te houden (formatteren is namelijk lang niet altijd wat het lijkt of wat je denkt...)

- alle oude bestanden verwijderen
- internet historie en cookies wissen
- alle bestanden (dus niet de folder!!!) in C:\Documents and Settings\eigenaar\Local Settings\Temp verwijderen
- bootvis uitvoeren
- volledige systeemscan uitvoeren met nieuwe virusscanner
- volledige systeemscan uitvoeren tbv verwijderen spy/adware (bv met Adaware of SpyBot)
- defragmenteren (bij voorkeur met O&O Defrag of Diskeeper)
- bootrecord defragmenteren (bij voorkeur met O&O Defrag of Diskeeper)
- registery opschonen (met bv. Regclean of RegScrub)
- startmenu kritisch bekijken, wat start allemaal op tijdens boot

En ga dan nog eens klokken hoe lang booten duurt, gegarandeerd succes...
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Withaar
Software is niet erg waarschijnlijk omdat je aangeeft dat de pc vers geformateerd is (ook nog geen virus scanners e.a. geinstalleerd?).

Je zou kunnen beginnen met Bootvis.
Handleiding
Downloadsite

Hoeveel MB zit er in en is deze allemaal oké?
Ik heb Bootvis geinstalleerd en uitgevoerd cf de handleiding maar het heeft niets geholpen
Er zit 380 mB in, Bij het opstarten zie ik bij de biosgegevens voorbijkomen, dram sloten, 1 none, 2 sdram, 3 sdram
Dus ik denk dat er een 256 en een 128 geheugen in zit.
Mag die nr 1 wel leeg zijn?
Zijn er misschien nog bios instellingen die ervoor kunnen zorgen dat hij er zo lang over doet ?
 
Geplaatst door ayden
Bootvis is een aardig begin ja. Daar moet je al het een en ander mee kunnen oppoetsen.
Hoewel hij fris geformatteerd is, kom je waarschijnlijk niet teveel oude bestanden tegen, maar omdat het een tweedehandsje is, lijkt het me wijs om toch alsnog grote schoonmaak te houden (formatteren is namelijk lang niet altijd wat het lijkt of wat je denkt...)
- alle oude bestanden verwijderen
- internet historie en cookies wissen
- alle bestanden (dus niet de folder!!!) in C:\Documents and Settings\eigenaar\Local Settings\Temp verwijderen
- bootvis uitvoeren
- volledige systeemscan uitvoeren met nieuwe virusscanner
- volledige systeemscan uitvoeren tbv verwijderen spy/adware (bv met Adaware of SpyBot)
- defragmenteren (bij voorkeur met O&O Defrag of Diskeeper)
- bootrecord defragmenteren (bij voorkeur met O&O Defrag of Diskeeper)
- registery opschonen (met bv. Regclean of RegScrub)
- startmenu kritisch bekijken, wat start allemaal op tijdens boot
En ga dan nog eens klokken hoe lang booten duurt, gegarandeerd succes...
Sorry hoor, maar meen je dat serieus?
Een pc die pas geformateerd is, zou nog oude bestanden hebben? heeft een temp file die vol is? moet ik defragmenteren? heeft spy/adware? een vervuilt startmenu? een vervuild register?

Dat is toch allemaal verdwenen na een format?
Het enige wat ik er daarna aan gedaan heb is NAV geinstalleerd en een volledige system scan gedaan.

Bovendien het wachten van 3 minuten treedt op direct na het doorlopen van de biosgegevens, en voor het inklikken van welk account er opgestart moet worden. Dus er is nog geen sprake van startup folder, en drivers ed.
 
je zou verbaasd staan als je wist wat er na een volledige formattering nog terug te halen valt...:evil:

Maar goed, verwijderen van bestanden enzo zal niet zo hard nodig zijn, maar voor de volledigheid kan het geen kwaad. Spy/adware kan je wel degelijk tegenkomen. Denk maar eens aan die vervelende popups in IE die tevoorschijn komen, cadeautje van de fabrikant van de geinstalleerde software, zeg maar.

Al met al misschien wat overbodig, maar het zal geen kwaad doen.

Wat vast wel helpt, is het defragmenteren van de schijven en het bootrecord. Heb je trouwens in bootvis ook naar de driver delays gekeken? Laat daar ook eens op scannen en zet ze zo nodig op 20msec.

Je zou voor de aardigheid eens kunnen proberen om sleutelen aan het gegeugen . Haal slot3 eens leeg en plug dat in Slot1. Zou op zich niet uit moeten maken, maar het is het proberen waard.
 
XP is ontworpen om te kunnen draaien op een PII 300Mhz met 64MB Ram (ik zou het niet proberen, maar dat is een ander verhaal...)

256MB is wel het minimale geheugen om het met een beetje fatsoen te laten werken, hoewel 650Mhz niet bijster veel is natuurlijk.
Aan de andere kant... 3 minuten om het spul op gang te krijgen blijf ik lang vinden hoor.
Misschien moet je toch ook eens naar de BIOS delays kijken
 
Ik heb de 2 geheugenbankjes eruitgehaald, omgedraaid, met 1 bankje opgestart, allemaal geen resultaat.
Wel zie ik tijdens het opstarten de melding, "Trend Virusscan(R) on Guard"
Weet niet wat dat is, maar is dat een virusscan die direct na het booten uitgevoerd wordt? is dat de oorzaak? en zou die uit te zetten zijn?
Ben al in het Bios aan het zoeken geweest maar kan niets vinden wat daar op lijkt
 
Trend? Hm... dat is er natuurlijk niet zomaar op gekomen, zit dat standaard bij XP Pro of heb je dat zelf gedaan?
 
Geplaatst door ayden
Trend? Hm... dat is er natuurlijk niet zomaar op gekomen, zit dat standaard bij XP Pro of heb je dat zelf gedaan?
Nee ik zie het tijdens het opstarten in de BIOS, maar ik heb hem al gevonden het is een Boot virusscan die ook in de bios uit te zetten was,
het heeft niets geholpen:mad:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan