Opstarten van Cd-rom Win 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hardek

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2005
Berichten
67
Hallo,

Om windows 10 te installeren moet ik opstarten van cd-rom.
Via F2 ben ik naar de bios gegaan om de cd-rom te gebruiken om als eerste op te starten.
Als ik in de boot zit van de bios zie ik de harddisk en de cd-rom, deze worden beide opgelicht om te selecteren welke als eerste opgestart moet gaan worden.
Na een enter kan ik aangeven welke als eerste moet worden opgestart. vervolgens zie ik dat er in de boot niets is veranderd en na het saven gaat de opstart procedure gewoon weer vanaf de harddisk.
Wie weet raad?

Groetjes
Harry
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Heb je in bios F10 (save and exit ) gebruikt.?

Greetz
 
Bij de bootvolgorde gaat hij eerst kijken of er een opstartbare inhoud is.
Bij cdrom, moet je er wel op tijd bij zijn als de melding komt of je daadwerkelijk wilt opstarten vanaf cd. Dit bevestigen, w8 je te lang gaat hij automatisch door naar de volgende opstartoptie.
 
allereerst bedankt voor de reactie,

Dochiejack, ik F10 gebruikt om het vast te zetten

wat mij opvalt, als ik in de bios zit en met de pijltoets naar boot ga en vervolgens met de pijltoets naar beneden dan wordt de harddisk en de cd-rom wit van kleur.
volgens mij is dat bijzonder want hoe kan ik dan een van beide selecteren.
 
Hoi,
Kun jij eventjes een screenshotje posten?
Vanaf hier kan ik uw bios niet zien:(
Mischien zie ik dan iets meer.

Greetz
 
Hoi,
Kun jij eventjes een screenshotje posten?
Vanaf hier kan ik uw bios niet zien:(
Mischien zie ik dan iets meer.

Greetz

Een screenshot zal moeilijk gaan :confused: Een foto van het scherm zou wel kunnen.
 
Harry,
Wees voorzichtig. Als je voor de eerste keer Windows 10 probeert te installeren mbv een bootende DVD met Windows 10 zal dat een clean install worden en heb je een productcode nodig die je in dat geval gekocht zou moeten hebben.
Om voor een gratis Windows 10 in aanmerking te komen moet je vanuit een draaiende Win7 of Win8(.1) de setup starten die op de DVD kan staan en in het opkomende menu kiezen voor UPGRADE. Een productkey hoeft nergens ingevuld te worden.
I.p.v. de DVD kan de upgrade ook starten met het downloaden van de MediaCreationTool bij Microsoft. Als je al een DVD (bootable !!) gemaakt hebt is dat prima, je hebt dan al een herstelmedium.
Als je dat verkiest kun je NA de UPGRADE wel een clean install doen. De benodigde productkey is in je BIOS opgeslagen en vragen daarover tijdens het installeren moet je overslaan (link op betreffende pagina)
Suc6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Inderdaad een printsceen lukt mij niet, dus dan maar via foto's.

Bios1.jpg

Bios2.jpg

Als ik op het opgelichte deel klik van foto 1 komt foto 2 in beeld en of ik nou de cd-rom of de harddisk selecteer de computer blijft opstarten vanaf de harddisk.

Groetjes
Harry
 
OK, dan vermoed ik dat de ingestoken CD of DVD niet bootable is. Als de bootcheck primair naar de optische kijkt en daar niets vindt om mee te booten kiest hij de volgende, in jou geval de HD.
Hoe heb je de DVD bootable gemaakt ? Het .ISO bestand er op gebrand of ..... ?
 
Hallo Anton,


Ik had het .ISO bestand gebrand en daarna heb ik ook het .ISO bestand uitgepakt gebrand.
Zonder resultaat met beide DVD.

groetjes
Harry
 
Dat zit er toch wel een foutje bij het uitgepakt branden. Afhankelijk van je brandersoftware moet je branden vanuit een opgeslagen project. In dit geval het .iso bestand.
De bijlage laat het symbool zien bij mijn Nero versieScreenshot - 150903 . 12_23_36.jpg
 
Hallo Anton,

Nogmaals heb ik de software gebrand, maar dan op de manier zoals jij beschreef.
En inderdaad nu lukte het wel.
Dank je wel voor je hulp

Groetjes
Harry
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan