Opstarten vanaf 2e harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Shibby

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2006
Yoyoyo

Weet iemand hoe je (in bios?) kan instellen dat je pc vanaf de 2e hard disk opstart?
Want ik heb nu een Samsung hard disk, en een Maxtor.
Die Maxtor staat op primary slave en Samsung op primary master en ik wil dat die vanaf Maxtor opstart zonder de harddisks om te wisselen, iemand een idee?

Welke aansluiting gebruik je voor je harddisk op je moederbord? In je bios kan je denk ik niet instellen om van de 2de schijf te starten. Je zult de aansluiting op het moederbord moeten wisselen en eventueel de jumpers achter op u hardeschijf verplaatsen (uw master wordt slave en uw slave wordt master).

Laatst bewerkt:
In de bios aanpassen, 2e hdd, of second harddisk, ook bij modernere biossen, kan dat via het bios opstartmenu, welke je aanroept via een F toets, tijden/na de bootscreen.

Maare, dan moeten daar wel opstartbestanden en een besturingssysteem opstaan, anders werkt dat niet, tevens moet de eerste partitie aktief zijn.

In de bios aanpassen, 2e hdd, of second harddisk, ook bij modernere biossen, kan dat via het bios opstartmenu, welke je aanroept via een F toets, tijden/na de bootscreen.

Maare, dan moeten daar wel opstartbestanden en een besturingssysteem opstaan, anders werkt dat niet, tevens moet de eerste partitie aktief zijn.

Ik wist wel dat het ergens in de bios kan, maar waar weet ik niet.
Windows xp home staat op ze allebei :)

Nou, zoveel staat daar nu ook weer niet in, effe zoeken, dus.
Bij elke bios merk, staat het op een andere plaats, zoek naar boot.

Ik heb nu de schijven omgewisseld. ik vond trouwens wel in het bios hoe je vanaf de 2e harde schijft moest opstarten maar toen kreeg ik elke keer een b.s.o.d.
nu heb ik het omgewisseld naar me oude kast met dus de Maxtor als 1e en de Samsung als 2e, alleen als ik de Samsung als 2e schijf aansluit start hij helemaal niet meer op en geeft hij een fout weer dat hij niet kan opstarten en dan moet ik een diskette/cd plaatsen.
Als ik de 2e schijf loskoppel start hij gewoon op zonder problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan