Opgelost Opstarten vanaf de USB-stick lukt niet

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,
Op één PC lukt het me al enige tijd niet om op te starten vanaf de USB-stick.
Volgens mij ligt dat aan de Videokaart (Gainward GeForce GTX1050Ti 4GB) , want met een andere Videokaart (een MSI GeForce GT710) lukt het wel.
Normaal plaats ik de USB-stick in het Systeem, en start dan op met een paart keer F11 in te drukken.
En dan start het systeem normaliter op vanaf de USB-stick.
Is er misschien nog een andere methode om vanaf de USB-stick op te starten ?
Mvg
Dukkel

Hoe staat dit in het BIOS/UEFI ingesteld? Het kan zijn dat je UEFI/BIOS gereset is na het aansluiten van je videokaart. Maar ik zie geen aanleiding dat de videokaart de oorzaak zal zijn.

Dáár gaat het juist om. Ik kan op geen elke manier in de BIOS komen. (Om eventueel dat UEFI in te stellen)
Met die Videokaart van MSI duurt de opstart procedure veel korter als met die Videokaart van Gainward

Via Windows kan je dat toch doen?

1) Druk op de Windows-toets + I om de app Instellingen te openen.
2) Klik op 'Systeem'.
3) Selecteer 'Systeemherstel'.
4) Klik onder 'Geavanceerd opstarten' , en dan op op de knop 'Nu opnieuw opstarten'.
5) Selecteer 'Problemen oplossen' wanneer de computer opnieuw is opgestart.
6) Kies 'Geavanceerde opties' en vervolgens 'UEFI Firmware-instellingen'.
7) Klik op 'Opnieuw opstarten' om toegang te krijgen tot het BIOS.

Of voer dit uit: shutdown.exe /r /fw
Protip:
Ook handig als snelkoppeling op je bureaublad.

M'n verhaal was nog niet klaar.
Als ik opnieuw opstart met die Gainward Videokaart in m'n systeem, en ik wil naar de BIOS dan start het systeem opnieuw op. Maar dan komt er op het scherm te staan:
  • Geen Signaal
  • Monitor gaat in de standby-modus

Via mijn stappen gebeurt dat?

Als je in je BIOS kan komen, raad ik aan om deze eens te updaten.

Punt 1 t/m 4 heb ik uitgevoerd.
Maar dan krijg ik na enige momenten
Geen signaal
Monitor gaat in de Standby-modus
en daar blijft ie in.
Dit is het verschil met die andere Vidokaart van MSI, die gaat door na een paar momenten en dan kom ik wel in dat scherm: 'Problemen oplossen' enz enz. en kan vervolgens ik in de BIOS komen.
Ik krijg er een punthoofd van.

Trouwens de BIOS is geupdated t/m de nieuwste BIOS

En als je direct naar je BIOS/UEFI gaat via shutdown.exe /r /fw ?

Als je enkel via de bekende functieknop niet je BIOS in kan komen, dan is er toch geen probleem omdat het via Windows (herstel) kan? Wat ik vaak doe is al een bezetene direct na het opstarten op de DEL of F2 drukken nadat je de pc aanzet. Dat werkt altijd wel. het is een kwestie van timing. Maar via Windows is sneller.

Ik neem aan in Terminal (Beheerder) uitvoeren.
Dan krijg ik een schermpje waarin: Over minder dan 1 minuut wordt er opnieuw opgestart
Dat lukt, maar dan krijg ik weer:
Geen Signaal gedetecteerd
Monitor gaat in de Standby-modus

En moet óf eindeloos wachten, óf opnieuw opstarten.
Dus geen goed resultaat.

Al een andere monitor uitgetest? Valt te proberen....
En anders als dat niet helpt, dan zou ik als ik jouw was die videokaart maar aan de kant schuiven, of terug sturen dat die defect is.

Dit zou niet mogen gebeuren. Als hij je niet eens toestaat om in je UEFI/BIOS te komen, is het meteen al een waardeloos prul. Ik heb het idee dat videokaarten of mobo's wel erg vreemd kunnen doen. Mijn computer gaat soms ook niet vloeiend aan, en ik krijg pas signaal als Windows zich aan wilt melden.

Laatst bewerkt:
Morgen ga ik die videokaart in een andere PC schroeven, waarin nu een
Gigabyte GeForce GTX1050Ti OC 4Gb zit, en die wel werkt d.w.z. die start probleemloos de UB-stick op en gaat soepel naar de BIOS.
Ze zouden met dezelfde drivers moeten werken (Nvidia), als die 'onwillige' Videokaart het wel doet in die PC, weet ik i.i.g dat het aan de drivers ligt, maar als hij het in die PC ook niet doet, zoek ik een andere baas voor hem.
Bedankt voor alle moeite, die je je getroost hebt.

• Leuk
Waarderingen: Aar
maar als hij het in die PC ook niet doet, zoek ik een andere baas voor hem.
Hopelijk wel met de tekst "getest in twee computers, en hij werkte in geen van beide". Als ik jouw verhalen zo lees, ben ik blij dat ik mijn spullen van vertrouwde merken koop :).

• Leuk
Waarderingen: Aar
Die kaart werkt gewoon niet lekker. Lijkt er sterk op dat hij problemen heeft om in de VGA modus te werken.

Verder zeg je dat het wachten lang duurt. Betekent dat, dat je uiteindelijk wel beeld krijgt en in de BIOS kunt komen.

Verder heb ik nog nooit gezien dat een probleem met een videokaart voorkomt dat je van een USB kunt opstarten. Probleem ligt dus mogelijk elders.

Het niet van USB kunnen opstarten lijkt me een bijgevolg, omdat hij in het begin geen VGA-signaal lijkt te vinden. Het werkt denk ik wel, maar je ziet dus geen beeld.

Nu breekt m'n klomp.
Wat denk je, die 'onwillige' Videokaart heb ik nu in een andere PC gebouwd, (met dezelfde specificaties, en waar eerst een Gigabyte GeForce GTX1050Ti 4Gb Videokaart in zat)
En nu draait die 'onwillige' Videokaart (De Gainward GeForce GTX1050Ti 4GB) perfect.

Die twee PC's, hebben nogmaals praktisch dezelfde specificaties, dezelfde MoBo (MSI PRO B760M-E DDR5), bijna dezelfde CPU's INTEL 13400 om INTEL 12400, hetzelfde hoeveelheid geheugen (ieder 32GB), alleen de ene Kingston Fury Beast en de ander Corsair Vengeance.

Waar zou dat nu aan kunnen liggen?
Ik ben nu een schone installatie aan het doen (het kan nu) en daarna kan ik misschien wat meer over dit vreemde geval te weten komen.

Bijlagen

Hallo @Aar
Nu zijn de rollen volledig omgedraaid, qua PC's dan.
Nu krijg ik de 'betrouwbare' Videokaart de Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti 4G (die het zo goed deed in PCnr1), hij doet het niet meer in PCn2. Die Kaart heeft nu extact dezelfde problemen die eerst die andere kaart had.
M.a.w. het ligt aan PCnr2.
Ik ga maar eens beginnen met een andere voeding in PCnr2 te plaatsten.
Of heb jij nog andere iedeeën?

Voeding kan wel een probleem zijn idd. Indien net te weinig vermogen kunnen er allerlei rare dingen gebeuren.

Hallo Aar,
De voeding was het in ieder geval niet.
Voor de zekerheid heb ik een oude VGA monitor aan de 'lastige' PC geschakeld en het probleem was daarmee over.
Het was dus de Monitor, Ik heb 2x precies dezelfde IIyama's en daarvan zijn instellingen zijn lastig te bewerken.
Straks na de Voetbal-wedstrijd, zal ik de IIyama die aan de 'lastige' PC zit, terug proberen te zetten naar de fabrieksgegevens, en dan zal het probleem wel over zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan