opstarten vanuit andere windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

renate

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2001
hallo

ik heb een probleem bij opstarten
In het begin had ik 2 inlogmogelijkheden daarvoor waren ook 2 windows XP versies geinstalleerd> 1 op C en 1 op D
dit bleek lastig en daarom is er nu maar 1 inlog mogelijkheid. Echter krijg ik de laatste tijd probleem dat het scherm zwart blijft, daarna komt de melding "diskboot failure insert disk", na paar keer proberen kan ik dan uiteindelijk kiezen voor de "laatste juiste configuratie", waarna het weer goed gaat. Volgens mij zit er in de C windows versie iets fout. Hoe kan ik zorgen dat windows vanuit D opstart??

groet

renate

:confused:

Renate,

Ga naar Start, Settings, Control Panel en kies System.
Hieronder zit een tabblad dat iets van Boot, Startup, Opstarten of zoiets heet. Hieronder kun je in een dropdownbox aangeven welk besturingssysteem moet starten.

Een ander oplossing is Notepad starten en daarin c:\boot.ini openen. Hierin staat aangegeven welk besturingssysteem default op moet starten. Let wel op, dat dit een belangrijk bestandje is. Een tikfout kan al betekenen dat XP niet meer opstart. Maar om te kijken is dit wel een handige oplossing.
Mocht je er niet uitkomen dan is het wel handig om de inhoud van boot.ini hier te posten.
Succes.

ander besturingssysteem

hallo axel

bedankt voor je aanwijzing

Bij systeemeigenschappen>opstartinstellingen>geavanceerd staat
standaardbesturingssysteem:"windows XP Prof Leo"/fast detect
de andere optie daar is: "windows xp renate"/fast detect/NoExecute OptIn

als ik nu de optie met renate kies moet ik dan het laatste stuk van Noexecute weglaten?? Ik weet dus niet wat dit allemaal betekent(behalve de naam dan)
groet
renate

Renate,

Het zou kunnen dat dat inderdaad de oplossing is. Zover ik weet moet er ipv 'NoExecute OptIn' 'NoExecute=OptIn' staan. Ik weet niet zeker of dit inderdaad zo is, dat moet ik vanavond even nakijken. Ik heb hier namelijk geen XP machine. Wordt dus vervolgd.

Zijn de problemen begonnen toen SP2 (XP Service Pack 2)geinstalleerd is?

hallo axel

hallo axel

problemen zijn pas sinds 3 weken
dus niet na service pack2

er staat wel een = teken tussen NoExecute=OptIn

maar omdat er nu dus alleen fast detect staat vroeg ik me af of ik als ik dus wissel naar renate dan niet dat stukje met NoExecute moet weghalen zodat er hetzelfde staat als nu met alleen fast detect.

maar alvast bedankt voor het meedenken

groetjes
renate

Renate,

Volgens mij kun je dit inderdaad gewoon proberen. In geval van nood kun je altijd nog via Leo inloggen.

Wat handig zou zijn is als je via de knop Bewerken nog de inhoud van het opstartbestand hier zou kunnen tonen. Just in case!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan