Opstarten via USB-stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert01

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2005
Ik heb een notebook TARGA Visionary 811A.
Deze heeft geen A-drive.
I.v.m. het maken van een image naar mijn 2e partitie moet ik, ooki.v.m. andere DOS-programma's, opstarten via DOS. Voor mijn "grote" PC gebruik iik 2 diskettes van Drive Image voor DOS om op te starten om vervolgens het DOS-programma te laden en de image van de C-schijf naar de E-schijf te plaatsen. Ook voor de notebook zou ik dit willen doen, maar in principe kan ik alleen via de USB-stick (of CD-RW) opstarten. Probleem is echter dat ik in de BIOS van deze laptop de USB niet kan vinden als "primary disk" om op te starten.
Het BIOS wat ik heb is de PHOENIX BIOS.

Wie kan mij verder helpen?

:thumb: De tweede link lijkt me duidelijk om eens mee aan de slag te gaan. Ook de 1e link biedt heel veel, maar voor mij voor dit moment een beetje te veel om op korte termijn te bestuderen.

Als het mij lukt de usb-stick in positie te krijgen á la model van de 2e link dan komt het er m.i. nog steeds op aan om de laptop te laten booten via de usb-stick.

Ik zal u aangeven wat er in mijn BIOS staat:

Op de 1e tab: MAIN:
Bij de PRIMARY MASTER staat de harde schijf: deze staat op AUTO en is ook te verzetten naar NONE, CD-ROM, ATAPI REMOVABLE, IDE REMOVABLE, OTHER ATAPI, USER.

Bij de SECONDARY MASTER staat de CD-ROM aangegeven.

Bij de tab BOOT staat links aangegeven van boven naar beneden:
- Removable divices
- Hard Drive
- CD-ROM Drive
- Network Boot

In het HELP gedeelte daar rechts van staat aangegeven wat er mee gedaan kan worden, t.w.:
Keys used to view or configure devices:
<Enter> expands or collapses devices with a + or -
<Ctrl+Enter> expands all
<Shift + 1> enables or disables a device
<+> and <-> moves the device up or down
<n> May move removable device between Hard Disk or Removable Disk
<d> Remove a device that is not installed

Het is wel een heel verhaal, maar mijn (technisch) Engels is beperkt en hiermee heb ik u tevens alle info aangegeven die er m.i. uit het BIOS uit te lezen is.

Hartelijk dank voor uw moeite en de interessante links.

Eerstens zeg maar jij en je ;-)

tweedens
Heb je in je bios wel optie met usb-zip zien staan?
zoja zet die eens op enabled. Wat staat er op je tab advanced features oid?
zie ook onderaan in link 1.

ook zou ik eens een biosupdate doen, altijd mogelijk dat dit hier wel in zit. welke versie heb je nu?

Bij de boot tab zou je feitelijk removable devices moeten kiezen, omdat cdrom een aparte is denk ik dat deze voor externe apparatuur zou kunnen zijn.

Even voor de zekerheid, je hebt je stick wel bootable gemaakt?

Je zou ook even in de boot device priority en dan onder harddrive kunnen kijken of daar iets staat van genericc usb flash oid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan