Opstarten W95

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoWKaH

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2003
Berichten
17
Nog voor het starten van Windows95 geeft de computer de melding :

Ongeldige instelling in het bestand MSDOS.SYS: AUTOSCAN=0
Bezig met Windows starten...

Daarna een blauw scherm....

Ik kan dus niet in de BIOS komen met F8, wat helpt wel???
 
Ik zou met een bootdisk opstarten (http://www.bootdisk.com) MSDOS.SYS gaan aanpassen met

edit msdos.sys

en die regel eruit halen, misschien helpt dat...

Als edit msdos.sys niet werkt moet je waarschijnlijk eerst even

attrib -r -s -h msdos.sys

doen om het bestand beschrijfbaar te maken
 
Maar ik kan niet in de BIOS komen; dus ook de bootsequence niet veranderen!
 
Het hele bios gebeuren speelt zich allemaal af voordat msdos.sys uberhaupt geladen wordt. Als je dus direct na het opstarten op de toets drukt om in de bios te komen zou je er gewoon in moeten komen. Misschien is het geen F8 maar DEL of F1?
 
Als je opstart zie je dan helemaal in het begin niet iets staat in de trend van Press DEL to enter setup?
 
Nee, het is een oude Compaq Deskpro 2000

er staat wel press F10 for setup; maar das alleen voor diagnostische gegevens...
 
F10 is inderdaad goed voor compaq. Je moet ff in de menu's bladeren. Er staat echt ergens iets om je bootvolgorde te wijzigen. Dus even goed zoeken.
Groetjes, Tanja
 
het probleem van MSDOS.SYS is opgelost, maar de computer geeft nog steeds een blauw scherm.

Welke bestanden worden door Windows 95 als eerste gebruikt bij het opstarten?
 
Als ik command uitvoer op C:\ (gekomen via opstartdiskette) wordt er gezegt dat de MS-DOS versie onjuist is.

Weet iemand hoe ik dit moet verhelpen?

===
Ik vindt dat ik er eigenlijk al lang genoeg mee zit te klooien, misschien moet ik er maar gewoon even een CD-ROM spelertje inzetten, formateren en dan Windows installeren.
 
Welke melding krijg je nu in dat blauwe scherm? Want er zijn een heleboel dingen die opgestart worden. Autoexec.bat, config.sys en nog verborgen bestanden en zo. Met foutmeldingen komen we vaak een stuk verder.

Groetjes, Tanja
 
Het is me al gelukt, nadat ik met een opstartdiskette had opgestart, heb ik gewoon de setup van W95 gedraait.

Nu doet hij het weer goed. Dank u allen zeer veel :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan