Opstarten Win98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Breitner

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2005
Hallo,
Regelmatig blijft mijn computer hangen bij opstarten. Met een opstartfloppy en de cd van Win98 kom ik er dan wel weer in maar ik wil de fout graag oplossen.
De foutmelding is dat er geen geldige FAT of FAT32 wordt gevonden.

Verder moet ik tegenwoordig ook mijn monitor handmatig aanzetten bij het opstarten. Ik weet niet of dat te maken heeft met dezelfde fout.
Heeft iemand een idee waar ik naar zou kunnen kijken?
Alvast bedankt,
br.

Bedankt voor je reactie L.P. Everest heb ik al staan op mijn computer maar ik weet niet hoe ik moet scannen met SMART in de bios. Scannen met scandisk...is dat hetzelfde als schijfcontrole? Ik heb dat regelmatig geprobeerd maar hij doet daar zo lang over, elke keer stopt hij weer met mededelingen etc.
Testdisk ga ik proberen. Waarvoor dient dat programma precies?
gr. Br.

Als de schijfcontrole, scandisk, lang duurt, dan is er meestal wel iets mis, maar deze moet dan wel helemaal doorlopen wil het een effect sorteren.

Smart moet AANSTAAN in de bios, en met Everest uitlezen.

Met TestDisk kun je de mbr en partities kontroleren.

Hoe je in de bios komt, verschilt per computer. Vaak moet je tijdens het opstarten als je de melding "press del to enter bios" ziet, op de del toets drukken. Het kan ook F2 zijn.

Geen geldige FAT of FAT32 zeg je. Dat zou betekenen dat je bestandstoewijzingstabel corrupt is geraakt. Je kunt inderdaad eens opstarten van floppy waarop scandisk staat, en deze dan de c schijf volledig laten controleren.

Bedankt voor je reactie,
Jullie tips zijn vast goed maar ik ben lang niet zo gevorderd dat ik weet wat ik precies moet doen. Ik heb in ieder geval een keer schijfcontrole gedraaid.
Zonder die Smart in de Bios, want die vond ik nog niet.
Toen ik bij Everest keek zag ik bij OPSLAG...SMART...Spin Retry Count; attentie: vewacht data verlies is voorspeld.
Help...betekent dat dat ik straks ga crashen?

Is een floppy met scandisk nog nodig nu ik hem zonder floppy heb kunnen draaien?
Overigens heb ik ook Testdisk laten draaien. Oeps alweer zoveel ingewikkelde dingen.
Ik zag wel een paar keer OK maar verder...geloof ik dat dit programma iets te onduidelijk voor me is.
gr.Br.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan