opstarten win98se duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

hovius

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2003
Beste helpers, het opstarten van mijn laptop duurt ongeveer 4 min. Na de knipperende win logo's blijft mijn scherm gedurende 1 1/2 min. zwart met knipperende cursor. Dit na installatie van alleen win98se. Is er binnen de cofiguratie o.i.d. een mogelijkheid om het opstarten sneller te laten verlopen?? Alvast dank. Hans

Klik op start
dan op run
dan toets je in msconfig
dan krijg je een scherm en zie je wat er allemaal voor programma's mee opstarten in windows (op de laatste tap)
deze kan je uitvinken zonder dat windows er last van heeft (niet je virus scanner uitzetten)

opnieuw opstarten en hij is wat sneller
tevens kan je ook kijken of ie geen netwerk connectie wil maken dit kan ook vertragen

Alles uitgevinkt behalve virusscanner maar het helpt geen zier. Nog steeds zo traag als poppe******. Kan het misschien een update zijn die ik gemist heb?

Lijstje van kleinkramer

Ga eerst eens naar de instellingen van je harde schijf(ven) in apparaatbeheer, en kijk, of DMA aangevinkt is. Zo niet, kan dat leiden tot een prestatieverlies van zo'n dertig procent! Teveel om te laten liggen dacht ik. Zet er een vinkje bij, en klik op OK. Start Windows opnieuw op. Bijna alle moderne computers ondersteunen DMA. In geval van twijfel, neem je even contact op met de leverancier.
Ga dan naar Start/uitvoeren, en type Msconfig, gevolgd door 'OK'. Ga naar het tabblad opstarten, en verwijder alle progjes die niet absoluut noodzakelijk zijn. Ik kan je nu al zeggen dat alléén de volgende zaken essentieel zijn:

ScanRegistry ( controleert je register op fouten bij het opstarten)
System Tray (dat is dus niet je System Tray zélf, maar wél de Volume Control, PC Card Status, en Power Management iconen die daar eventueel instaan)
Rundll Load Power Profile ( indien je energiebesparende functie/power management gebruikt)
Je virusscanner en je firewall.
En tenslotte je taakplanner (Scheduling agent/mstask.exe) wanneer je taken zoals het scannen op virussen etc. hebt lopen.

De rest kan vaak gewoon weg. In geval van twijfel post je de overige zaken hier even.

Verder nog een aantal tips:
2) Run een complete schijfopruiming en defragmenteer. Maak je map C:\Windows\Temp helemaal leeg.
3) Kijk of de driver van je grafische kaart een update nodig heeft.
4) Pas de instellingen van je swap file (virtueel geheugen) aan: Ga naar Deze computer/eigenschappen/prestaties/virtueel geheugen.
Kies voor: instellingen voor het virtueel geheugen zelf opgeven'. Kies bij 'minimum' EN bij 'maximum' bij 32 MB Ram voor 80 MB, bij 64 MB Ram geheugen voor 120 Mb, en voor 128 ongeveer 195 MB. Dus minimum en maximum dezelfde waarde. Start vervolgens Windows opnieuw op. Kijk ook even bij de eigenschappen van je swap file (win386.swp.) of die niet per ongeluk op alleen lezen staan.
5) Start op in DOS, en geef het commando Scanreg/opt, gevolgd door 'enter', om de lege ruimte in je register te verwijderen. Type vervolgens Scanreg/fix, gevolgd door [enter]. Dan bouwt Windows het register opnieuw op, en worden beschadigde of ontbrekende bestanden gerepareerd, en ongeldige registersleutels opzij gezet met behoud van al je instellingen. Type vervolgens exit, gevolgd door 'enter' om weer terug te keren in Windows.
6) Ga naar 'eigenschappen' van 'deze computer' en daar naar het tabblad 'prestaties/bestandsysteem' en stel de functie van deze computer in op netwerkserver. hierdoor word je cache aanzienlijk vergroot en daardoor reageert je computer sneller, en kan dingen sneller openen.
7) Download Cacheman op http://www.outertech.com/ .
Cacheman regelt je VCache instellingen en zorgt voor een beter gebruik van het geheugen en minder crashes. Stel de settings in op 'presets/average system.
8) Verwijder alle lettertypen die je niet nodig hebt uit de map C:\Windows\Fonts.
9) Bij Win98 en ME, en mits je minimaal 128 MB RAM hebt, wordt wel aangeraden de regel ConservativeSwapfileUsage=1 toe te voegen aan de sectie [386enh] van je System.ini. Of verander de waarde 0 in 1,. mocht 'ie er al staan. Experimenteer daar eens mee, en kijk of het bij jou ook een positief effect heeft.

Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan