opstarten XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

kla'E

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2004
ik krijg mijn computer niet meer opgestart. ook niet in veilige modus. Besturingssysteem windows XP
wou via "uitvoeren - msconfig" veilige modus opstarten. vervolgens start mijn computer telkens opnieuw op en vraagt me welke opstartproces te beginnen maar geen een werkt er nog, ook laatst bekende configuratie niet.
Wat nu?

met de winxp cd proberen te reparen.
bij het opstarten niet kiezen voor winxp installeren maar repareren

Je hebt de boot.ini gewijzigd.
Hoe is je schijfindeling? (Partitie met OS, harde schijven ed)

ik heb geen eigen cd van windows...zat er niet bij toen ik pc kocht, maar windows xp stond er wel op. Heb iemand anders zijn cd erin gestoke...hij begint dan met windows setup...dan vraagt hij (in dos) bij welke windowsinstallatie ik me wil aanmelden? (na gekozen te hebben voor 'reparatie' wat typ ik daar?

merci voor hulp al in elk geval

schijfindeling

schijf is bij mijn weten niet ingedeeld. maak gebruik van windows xp home edition (op een pentium 4)

Het wachtwoord van de admin account, in XP home is deze standaard leeg.
Druk dus alleen op enter.

boot.ini?

ik begrijp niet hoe ik het boot.ini bestand kan wijzigen.
als ik in Dos bootcfg intyp, krijg ik volgende opties:
/scan, /add, /rebuild, /default, /list, /disableredirect, /redirect. de welke moet ik kiezen en hoe moet het dan verder?

Geplaatst door kla'E
ik heb geen eigen cd van windows...zat er niet bij toen ik pc kocht, maar windows xp stond er wel op. Heb iemand anders zijn cd erin gestoke...hij begint dan met windows setup...dan vraagt hij (in dos) bij welke windowsinstallatie ik me wil aanmelden? (na gekozen te hebben voor 'reparatie' wat typ ik daar?

merci voor hulp al in elk geval

hey kla'e,

Sorry dat ik tijdje niks meer heb laten horen.
Als je daar bij het helpsysteem bent kan je "help" intikken(zonder aanhalingstekens). dan zie je een lijst met commando's die je kan uitvoeren.
zoals fixboot, fixmbr enz..

je kan ook proberen met windows 98 bootdisk te starten en als er staat c:/> dan tik je daar dit in.

fdisk /mbr

dan druk je enter
dan zie je weer c:/>
dan moet je je pc opnieuw proberen te starten.

Latersssssssssss Visha

P.S.
MBR = Master Boot Record. Zijn je opstart bestanden zoals. system.ini en boot.ini enz...
en met fdisk kan je partitie's bekijken.
met fdisk /mbr repareer je de Master Boot Record

Zoek eens bij vrienden naar een winxp-cd (met de codetoegang).
Start pc op en houdt delete ingedrukt ...zo kom je in de bios. Ga naar "advanced bios (klik enter). Ga naar boot sequence en verander de 2° lijn naar de naam van uw diskplayer(enter klikken) (letter onthouden).
Plaatst in die player uw winxp en start op. OPGELET: heel snel verschijn in zwart veld "opstarten vanaf cd" en snel gelijk welke toets aanklikken van uw klavier (SNEL zijn) en de winxp-installatie start op.
nb, Bios in oorspronkelijk stand terugzetten na installatie!!! Daarom alles opschrijven!!! Soms hersteld win dat zelf maar kijk voor alle zekerheid maar eens goed!!!:thumb: :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan