Opstartfoutmelding: Kan de toepassing niet juist initialiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

VERNederlander

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2008
Goedenavond,
Ik krijg bij het opstarten van een laptop tijdens het aanmelden bij windows de volgende foutmelding:

SLUI.exe
Kan de toepassing niet juist initialiseren (0xc0150002). Klik op OK om de toepassing te beëindigen.

Zodra je op OK drukt, meldt de laptop zichzelf af en krijg je het inlogscherm in beeld. Het is niet mogelijk om nog in te loggen daarna, omdat dezelfde foutmelding in beeld komt. Wel kan ik in de veilige modus komen.

Ik heb al geprobeerd de laptop op te starten zonder de opstartprogramma's en services, maar geen effect. Aangezien ik weinig kan vinden op internet, vraag ik bij deze om jullie hulp.

Even wat informatie over de laptop:
Asus F5Z-AP025C
Windows Vista Home Premium (build 6001) Zou legitiem moeten zijn, maar geeft nu aan dat deze niet meer legitiem is.

Bij voorbaat dank,
VERNederlander

slui.exe is onderdeel van het activatie-proces. Ik vermoed dat daarom je nu de melding krijgt dat Windows niet meer geactiveerd/legitiem is.
Overigens is een melding als "zou legitiem moeten zijn" behoorlijk 'vaag': Is het nu wel of niet een eerlijke versie van Vista?

Zo snel googelend zou ik het idee krijgen dat firewall programmatuur verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de slechte werking van slui.exe. Probeer eens de pc op te starten in Veilige modus (=herhaaldelijk F8 drukken bij het opstarten van Windows (dus ná het BIOS scherm) en dan kiezen voor Veilige modus). Deïnstalleer in Veilige modus dan (tijdelijk) alle programmatuur die een firewall in zich heeft, zoals AVG Security Suite, Kaspersky Internet Security, Norton 360, ZoneAlarm etc.

Kijk of het daarna beter gaat. Indien niet, dan zul je echt aan 'reparatie' moeten gaan werken. Dat is vervelend werk dat lastig is uit te leggen over een forum, dus overweeg in dat geval om je pc bij een reparateur te brengen met de meegeleverde originele Vista installatie-cd en een heldere beschrijving wat er nu niet goed gaat.

Tijs.

Het is een eerlijke versie, gewoon een de OEM versie van Vista Home Premium die geïnstalleerd staat bij aankoop van de laptop.

Een week geleden schijnt er Microsoft Security Essentials geinstalleerd te zijn en sinds die tijd geeft ie ook problemen. Het enige is dat dit programma niet in veilige modus valt te verwijderen, maar alleen in de normale modus (waar ik dus niet in kan). Is er een mogelijkheid om dit alsnog wel te verwijderen?

Ik kan altijd Windows opnieuw installeren, maar ik wil eerst even kijken of het ook zonder dergelijke wegen kan.

Alvast bedankt

Waar je op moet letten is dat er een verschil is tussen "Microsoft Security Essentials" en "Security Essentials 2010". Zie hier wat het 'verschil' is.

Wat heb jij? Die 2010-versie is nepsoftware, niet van Microsoft.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Daar was ik na wat zoeken ook al achter. Het gaat om de Microsoft Versie en niet om de 2010 versie.
Ik heb inmiddels de Microsoft Security Essentials kunnen verwijderen en alle andere software zoals je genoemd hebt, maar dit brengt helaas niet de oplossing.

Zoals gezegd ga ik hier niet via het forum proberen een Vista installatie te repareren, want dat is teveel (type-)werk.

Wat je kunt proberen (je hebt daar misschien een Vista DVD van dezelfde taal voor nodig als je nu op je pc hebt staan, meestal is dat niet nodig) is kijken of het slui.exe bestand gerepareerd kan/moet worden:
1. Start op in Veilige modus
2. Maak een snelkoppeling naar de volgende opdracht: cmd.exe /k sfc /scannow
Rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling en kies voor Als Administrator uitvoeren.
3. [Stop DVD erin mocht daar om gevraagd wordt in het proces.]
4. Zodra de opdracht helemaal gedaan is, kijk of herstarten in normale modus weer lukt.

Tijs.

Hetgene hierboven uitgevoerd, krijg een logje, maar levert geen resultaat op. Hij vraagt niet om de dvd.

Misschien opstart-reparatie uitvoeren. Wellicht helpt dat.
link
Alternatief zou je kunnen kijken of een herstelpunt van vóór de installatie van MSE wat oplevert:
link
Hier natuurlijk kiezen voor Systeemherstel / System restore.

Dit zijn mijn laatste tips. Als dit niets oplevert kun je wachten op tips van anderen of overgaan tot een nieuwe installatie. Indien dit laatste, dan wel eerst je gebruikersbestanden, e-mail etc. veiligstellen vooraf.

Succes,

Tijs.

Ik ga windows wel even opnieuw erop gooien. De bovenstaande handelingen helpen niet en op internet is ook weinig te vinden over exact dit probleem. Opnieuw installeren zal de minste tijd kosten verwacht ik nu.

Bedankt voor je hulp, en wat mij betreft een slotje

Jammer dat het niet gelukt is, maar herinstallatie lijkt ook mij nu het beste.

Slotje zetten doe je zelf: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan