Opstartprobleem Vista (Operating system not found)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedy19

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2009
Goedendag beste mensen,

Ik heb een HP laptop waarop ik windows vista draaiende heb gehad voor lange tijd tot gister na.

Mijn laptop liep vast, ik kon geen kant op en starte hem toen opnieuw op door middel van de aan en uitknop ingedrukt te houden. Toen die daarna aan het opstarten was gaf die steeds aan een zwarte scherm met daarbij " Operating system not found " :(

Kan iemand mij aub een oplossing bieden of mij meer vertellen over dit probleem, hoor graag van u

Goedendag beste mensen,

Ik heb een HP laptop waarop ik windows vista draaiende heb gehad voor lange tijd tot gister na.

Mijn laptop liep vast, ik kon geen kant op en starte hem toen opnieuw op door middel van de aan en uitknop ingedrukt te houden. Toen die daarna aan het opstarten was gaf die steeds aan een zwarte scherm met daarbij " Operating system not found " :(

Kan iemand mij aub een oplossing bieden of mij meer vertellen over dit probleem, hoor graag van u

De bootmanager is naar de "je weet wel".
Ik loste dat altijd op door Vista opnieuw te installeren op een andere partitie, zodat de bootmanager weer werd opgeschoond. Dan kon ik ook weer de oude versie kiezen.

Maar, als het goed is, kun je ook met de Vista dvd via een andere optie dat weer goed maken:

1. Plaats de Vista installatie dvd in uw dvd drive.
2. Start vanaf de dvd (F8 na de piep bij het opstarten indrukken en de dvd drive selecteren)
3. Als er een melding komt van "Druk op een toets om uw computer van cd of dvd op te starten" (ofzoiets), druk dan op een toets.
4. Na een tijdje krijg je een scherm te zien waarop onder andere staat: "Nu installeren" en "herstellen" (o.i.d.), klik dan op herstellen (o.i.d.) en kies dan zoiets als "opstartfouten controleren".

Hopelijk lukt bovenstaande.
Mocht het niet lukken, vraag dan gerust hier!:)

De bootmanager is naar de "je weet wel".
Ik loste dat altijd op door Vista opnieuw te installeren op een andere partitie, zodat de bootmanager weer werd opgeschoond. Dan kon ik ook weer de oude versie kiezen.

Maar, als het goed is, kun je ook met de Vista dvd via een andere optie dat weer goed maken:

1. Plaats de Vista installatie dvd in uw dvd drive.
2. Start vanaf de dvd (F8 na de piep bij het opstarten indrukken en de dvd drive selecteren)
3. Als er een melding komt van "Druk op een toets om uw computer van cd of dvd op te starten" (ofzoiets), druk dan op een toets.
4. Na een tijdje krijg je een scherm te zien waarop onder andere staat: "Nu installeren" en "herstellen" (o.i.d.), klik dan op herstellen (o.i.d.) en kies dan zoiets als "opstartfouten controleren".

Hopelijk lukt bovenstaande.
Mocht het niet lukken, vraag dan gerust hier!:)

Beste Ramon,

Ik heb geen vista dvd meegekregen toen ik de laptop kocht, er zit een standaard windows recovery optie bij. Als ik daarvoor kies dan doet die ook helemaal niets, hij reageert er niet eens op.

Heb je soms een andere oplossing ?

Beste Ramon,

Ik heb geen vista dvd meegekregen toen ik de laptop kocht, er zit een standaard windows recovery optie bij. Als ik daarvoor kies dan doet die ook helemaal niets, hij reageert er niet eens op.

Heb je soms een andere oplossing ?

Dat vind ik nou altijd zou raar: je krijgt nooit een vista dvd bij je product (of: haast nooit).
Misschien dat je een Vista dvd kan lenen (van familielid, collega)?
Anders zou je op een andere pc/laptop een Vista installatie kunnen downloaden en dan zet je de gedownloade iso op een dvd. Dan kies je voor herstellen. Zover ik weet is dit ook gewoon legaal, je hebt een geldige productcode, toch?:D En anders is het maar illegaal:p.

Je zou ook een beetje op mijn manier kunnen werken:
Gewoon Windows 7 downloaden, nieuwe partitie aanmaken, zodat je een dual-boot krijgt.
Als je een beetje geluk hebt, heb je dan ook gewoon weer je oude Vista.
En je kunt dan ook gelijk Windows 7 uitproberen, maar ook gewoon weer verwijderen als je dat niet wilt.
Het is in elk geval 100% legaal.
Maar toch zou ik liever gewoon Vista ff downloaden en daarna even de opstartfouten controleren, veel makkelijker.

Laatst bewerkt:
Dat vind ik nou altijd zou raar: je krijgt nooit een vista dvd bij je product (of: haast nooit).
Misschien dat je een Vista dvd kan lenen (van familielid, collega)?
Anders zou je op een andere pc/laptop een Vista installatie kunnen downloaden en dan zet je de gedownloade iso op een dvd. Dan kies je voor herstellen. Zover ik weet is dit ook gewoon legaal, je hebt een geldige productcode, toch?:D En anders is het maar illegaal:p.

Ja dat vind ik inderdaad ook best vaag dat ze het gewoon niet beiden gunnen! een dvd en een recovery optie.

Voor de rest zal ik proberen wat je me zojuist vertelde, heb wel een legale versie

Ja dat vind ik inderdaad ook best vaag dat ze het gewoon niet beiden gunnen! een dvd en een recovery optie.

Voor de rest zal ik proberen wat je me zojuist vertelde, heb wel een legale versie

Als het legaal is, kun/moet je gewoon het volgende doen:

1. Kijk op torrentsites of bij de nieuwsgroepen, hopelijk staat Vista erbij.
*. nieuwsgroepen: zoek Vista op met bijv. FTD en zoek het op met nzbindex.nl, vink het aan en klik op "maak nzb", openen met Grabit (kijk op internet voor instellingen voor nieuwsserver.
*. Kijk op bijv. thepiratebay en zoek naar Vista, klik op downloaden, dan openen met bijv. Utorrent.
2. Als Vista is gedownload, open dan je brandprogramma (bijv. Ashampoo Burning Studio) en klik op iso branden, zoek de Vista-iso op en open die in het programma, vervolgens branden met laagste snelheid.
3. Bij opstarten, druk op F8 en kies je dvd drive.
Start de computer op vanaf de dvd en klik op zoiets als "computer herstellen".
Klik op zoiets als "opstartfouten contoleren" en de rest wijst zichzelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan