Opstartprobleem windows 7

• Onderwerp starter Onderwerp starter xlois
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xlois

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2013
Hallo,
Sinds gisteren kan ik mijn HP pavilion dv6 niet meer opstarten.
Ik moet kiezen uit Opstartherstel starten of Windows normaal starten. Als ik de laatste optie kies, probeert hij Windows te starten maar kom ik weer terug bij datzelfde keuzescherm. Als ik de eerste optie kies zie ik een zwart scherm met 'bestanden laden' en daarna krijg ik een lichtblauw scherm met de muis in het midden, maar voor de rest kan ik niks doen. Ik heb dit nog nooit eerder gehad, en ik weet niet wat ik nu moet doen. Heeft iemand hier een idee?

L.

En als je kiest voor de laatst goed werkende configuratie?
En lukt het in de veilige modus?
Dan kan je daar kijken welke processen er gestart worden.
Deze 2 kan je eens bekijken:
C:\WINDOWS\system32\msconfig.exe > tabblad opstarten
C:\WINDOWS\system32\services.msc
Services is iets lastiger, in msconfig > tabblad opstarten (systeemconfiguratie) kijk welke je uit kan vinken.
Laat eventuele regels van antivirussoftware aangevinkt.

Hopen dat het geen besmetting is.

Dat scherm wat je kreeg krijg je ook als windows niet goed is afgesloten.
Weet je nog hoe windows werd afgesloten voor dit zo in beeld kwam?

Laatst bewerkt:
Hallo xlois, Van HP zelf een probleem oplosser. Filmpje is in Engels, de rest geschreven in Nederlands. Hoop dat je er wat mee kunt doen. Klikje

Ik weet niet meer zeker hoe Windows werd afgesloten, maar volgens mij niet op de juiste manier, en dit doe ik wel vaker, omdat ik al vanaf het begin het probleem heb dat als ik hem uit de slaapstand wil halen, het scherm soms zwart is terwijl hij wel aanstaat, dus dan zet ik hem uit via de aanknop. Dit heb ik de laatste keer waarschijnlijk ook gedaan. Dan krijg ik ook dit keuzescherm ja, maar meestal met meerdere opties, en als ik dan kies voor Windows normaal opstarten dan werkt het altijd.
Wat moet ik doen als ik wil kiezen voor laatst goed werkende configuratie? Sorry, ben hier niet echt ervaren in.

Hallo xlois, Van HP zelf een probleem oplosser. Filmpje is in Engels, de rest geschreven in Nederlands. Hoop dat je er wat mee kunt doen. Klikje
Ik heb de info gelezen die bij het filmpje zit, maar als ik op f8 druk en de computer herstel zoals de info zegt, krijg ik weer dat blauwe scherm terwijl ik volgens de site opties moet kunnen aangeven.
Veilige modus doet het ook niet, dan krijg ik uiteindelijk weer het keuzescherm...

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nu eens probeert om tijdens het opstarten diverse keren op esc te drukken. Meer het botte bijl werk.

bij opdrachtprompt blijft hij hangen bij /drivers/atipcie.sys, dit is volgens mijn gevoel niet goed, ik zou toch zelf ook iets moeten kunnen invoeren? Hij blijft daar dus hangen en gaat daarna weer terug naar het keuzescherm. Bij esc en dan system recovery krijg ik weer het blauwe scherm.

Als je de computer opstart tokkel op de F8 toets.
In sommige gevallen moet je eerst op F1 toetsen en kan je daarna op F8 toetsen om in dat scherm te komen, dat verschilt per laptop/computer.
kies voor de laatst goed werkende configuratie.
Daarna als alles weer OK is, kan je naar windows updates gaan via het configuratiescherm.
Bekijk daar eens de optionele updates, dus niet alles aanvinken en installeren, maar via meer informatie bekijken of er een update is voor problemen met de slaapstand.
Bij vorige versies van windows waren er ook bij sommige merken problemen met de slaapstand, dan kan te maken hebben met tools die fabrikanten mee installeren met betrekking op energiebeheer.
Bij de vorige versies van windows kwam microsoft dan met een hotfix, maar die vind ik nog niet van windows7, dus misschien zie je een optionele update voor je probleem.
In ieder geval kan je in energiebeheer (configuratiescherm) je instellingen ook eens bekijken.
De slaapstand zal er zeker in voorkomen, zoals of lan de computer uit slaapstand mag halen, of er een wachtwoord ingesteld moet worden als de computer uit slaapstand gehaald moet worden enz... wat niet met je probleem te maken hoeft te hebben.
Het beste is dus de volgende keer als windows verkeerd afsluit en je in het F8 menu komt je altijd kiest voor de laatst goed werkende configuratie.

Bekijk ook DEZE LINK eens.

En een blauw scherm, daar zou je een foutcode moeten zien, BSOD foutcode hier even neerzetten.
Succes.

In het verleden heb ik met de slaapstand wel meer rare dingen meegemaakt, zo kon mcafee ook nooit goed omgaan met uit de slaapstand komen, en moest je toch weer opnieuw opstarten om foutmeldingen van mcafee te voorkomen (2004).

Laatst bewerkt:
Als ik kies voor de laatst goed wekende configuratie kom ik wéér bij het keuzescherm.. Iemand een idee wat ik nu verder kan doen?

Wat erik zei, hier een voorbeeldje. Klikje

Lees het eerst eens rustig door. Engels. Oh ja optie 2 dus nemen

Laatst bewerkt:
Nee, ik heb geen Windows dvd, iemand die ik ken wel. Heb ik deze dus sowieso nodig om het probleem op te lossen? En raak ik dan niet al mijj bestanden kwijt?

Wat erik zei, hier een voorbeeldje. Klikje
Lees het eerst eens rustig door. Engels. Oh ja optie 2 dus nemen
Als ik voor Windows herstellen kies krijg ik weer het blauwe scherm, en niet de opties die ik volgens die website moet krijgen. En de dvd heb ik dus niet.. Die moet ik dus sowieso weten te krijgen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit kan gebeurd zijn om de volgende redenen:
Je schrijfcache is (standaard in windows) ingeschakeld en voor de harde schijf is dat met de schrijfcache aan alsof ie niet veilig verwijderd werd.
Dus als alles weer ok is later, ook al heb je er nu niks aan, ga je in de toekomst je schrijfcache uitschakelen omdat er anders bij uitval bestanden kunnen beschadigen.
En omdat je dit meerdere malen hebt gehad is de kans groot dat er nu systeembestanden beschadigt zijn.

klik rechts op een station en klik op Eigenschappen.
Klik op tabblad Hardware.
Daar selecteer je het schijfstation van welke je de schrijfcache uit gaat schakelen.
Dan klik je in dat venster op de knop Eigenschappen.
Dan klik je op de knop Instellingen wijzigen.
Dan ga je naar tabblad Beleidsregels.
Daar zorg je dat de schrijfcache is uitgeschakeld.

Met de instellingen op je harde schijf op deze manier kunnen er bij verkeerd afsluiten geen bestanden meer beschadigen,
wat niet wil zeggen dat het goed is voor je systeem om verkeerd af te sluiten (stroom er af dus of geforceerd de computer uitschakelen met de aan/uitknop 4sec. indrukken).

De kans is groot dat je moet recoveren.
Of is er een herstel cd of dvd van HP waar je windows mee kan repareren?

Het linkje van manamana is ook wel een goeie.

Laatst bewerkt:
Nee, ik heb geen Windows dvd, iemand die ik ken wel. Heb ik deze dus sowieso nodig om het probleem op te lossen? En raak ik dan niet al mijj bestanden kwijt?

Welke versie heb je nodig?
http://windowsherinstalleren.nl/
http://www.w7forums.com/official-windows-7-sp1-iso-image-downloads-t12325.html
Als je ermee boot kun je een systeemherstel uitvoeren mocht die er wel op staan.
Indien je een upgrade uitvoert raak je sowieso niets kwijt, dien je wel SP1 te hebben als die ook op je PC staat, mocht de rest niet werken.

Hoi xlois,
Ik heb nog wat aanvullende informatie.
Ik hoop natuurlijk dat het je lukt windows weer goed werkend op je computer te krijgen.
Nu zat je dus met het probleem dat de computer wakker werd en het beeld zwart bleef.
Ik kan het uiteraard zelf niet testen op die manier, maar zonder beeld is de volgende combinatie er 1 om zonder muis windows af te sluiten.

Toets de toetsencombinatie Ctrl-Alt-delete. (wacht een seconde of 5)
Dan toets 3 keer de Tabtoets, (zit boven de CAPS LOCK)
Dan druk je op enter en windows sluit af.

(Wacht een seconde of 10)
Mochten er nog iets opgeslagen moeten worden, dan zal de computer wachten met afsluiten.
Zou je dan op Enter toetsen, dan zou het afsluiten worden geannuleerd.
Zou je op dat moment 1 keer Tab toetsen en Enter, zou windows geforceerd afsluiten.

Uiteraard, ik kan niet testen of dat werkt als er geen beeld is als windows wakker wordt.
Maar deze combinatie kan je eens proberen, mocht je weer hetzelfde probleem tegen komen.

Je vertelde ook dat het af en toe is.
Dat zou er op kunnen wijzen dat 1 van de geinstalleerde programma's de boosdoener is.
En wanneer dat programma een proces uitvoert je slaapstand misschien een conflict heeft.

Ik hoop dat je in de toekomst deze informatie niet nodig zal hebben, en met de schrijfcache uitschakelen in mijn vorige bericht loop je een stuk minder risico op de problemen die je nu ondervindt.
Succes.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan