opstartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

justme

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2003
Hallo allemaal.

Ik heb een probleem bij het opstarten. Ik heb 2 harde schijven + een videokaart en een DVD-rom-speler in me computerkast zitten, die allemaal powerkabels nodig hebben om te kunnen werken. Nu is het zo dat ik maar 4 van die kabels heb en eentje is net niet lang genoeg om die te verbinden, daarom heb ik me DVD-rom-speler niet aangesloten.
Helaas wilt me computer dan niet meer opstarten, ik heb al gekekeken in me BIOS om de computer vanaf de eerste harde schijf te laten opstarten maar dit werkt ook niet.

Als ik dus bijvoorbeeld me 1e hardeschijf + DVD-rom-speler aansluit start me computer perfect op. Als ik dan me 1e hardeschijf + 2e hardeschijf aansluit en me DVD-rom-speler helemaal loskoppel doet maakt me computer 1sec geluid als ik hem aanzet, om daarna meteen weer uit te vallen.

Weet iemand een oplossing vor dit probleem? Alvast bedankt!:thumb:

Hoi,
Als je nu de 2 harde schijven op 1 ide kabel zet en dan die ene die bij de dvd-rom spelervandaan komt als master zet en de andere als slave (d.m.v, jumpers) op de zelfde ide bus waar die eerst op zat dan zal hij wel werken Trouwens er zijn verlengkabeltjes in de handel.

Modag

Laatst bewerkt:
Hoi bedankt voor je reactie. Ik heb de 2 hardeschijven al op 1 IDE kabel zitten. Moet ik dan de middelste aansluiting van die andere IDE kabel die nog over is, met de DVD-rom-speler verbinden, om daarna de jumper van de speler op master te zetten? Of bedoel je iets anders?

Hoi,

Maakt niet veel uit op welke connector je die zet, en die kan je dan op master zetten en je zal hem dan ook spanning moeten geven anders blijft de pc bokken, maar volgens mij als je deze ide kabel niet aansluit zal hij gewoon opstarten.
Alleen zal je de dvd-rom speler in je boot achter je harde schijf moeten zetten
Maar de twee harde schijven staan die als slave en master en dan de master op de laatste connector?

Modag

Helaas, zonder de de dvd rom speler wilt me computer met geen mogelijkheid opstarten. Heb al de IDE kabel losgekoppelt en de bootvolgorde veranderd. Laatste volgorde dat ik heb gedaan is boot from first HDD first then boot from second HDD en de third boot device had ik op disabled gezet in de BIOS. Zou 'ie toch niet meer om de DVD-rom speler moeten vragen lijkt mij.
Om nog antwoord te geven op je vraag, de 1e hardeschijf staat inderdaad als master ingesteld en de tweede staat als slave.
Ik denk dat ik maar gewoon een verlengkabeltje ga kopen, want dit schiet niet echt op zo.

Bedankt voor het meedenken!

Hoi

Maar je eerste schijf moet op slave en je tweede op master.
En dan op de tweede moet de besturing staan.

Modag

Wow, sorry maar ik ben even de weg kwijt. Ik heb nu 1 IDE kabel waarvan de middelste aansluiting met de 1e hardeschijf is verbonden, de tweede aansluting (het uiteinde dus) is nu op de DVD-rom speler aangesloten. Windows start nu gewoon zonder problemen op dus dan neem ik aan dat deze schijf nu gewoon als master staat ingesteld? Dit stond namelijk ook op de gebruiksaanwijzing van de speler zelf.

Als ik dan eenmaal dat stroom verlengkabeltje heb gekocht ben ik van plan het uiteinde wat nu op de DVD-rom speler zit weer aan te sluiten op de 2e hardeschijf. Dan heb ik nog 1 IDE kabel over en die sluit ik dan weer op de speler aan. Zou dat kunnen zonder problemen?

Hoi,
Sorry maar we draaien in een rondje zou je voor mij nu eens willen proberen.
een ide kabel te gebruiken waarop je het volgende moet aansluiten
eerste connector de harde schijf waar geen besturing op staat ( dus degene die je niet gebruikt als als je met de dvd-rom speler gaat opstarten de werkende configuratie) Die zet je met een jumper als slave neer,
Nu op tweede connector de hd die je gebruikt wannneer het wel werkt en deze als master zet met een jumper als master.
Zo zal hij toch moeten opstarten.
Zo als ik het bij jouw zie staat de dvd speler als master en de hd als slave.
Maar is je tweede hd leeg staat daar per ongeluk ook geen besturing op?

Modag

Hoi, ik heb precies alles gedaan zoals jij hebt voor geschreven. Helaas werkt de computer nog steeds niet, ik snap er niks van, hij kan gewoon niet zonder die dvd speler opstarten.
Als ik alleen met de 2e hardeschijf opstart krijg ik een DISK BOOT Failure dus ik neem aan dat er geen besturingssysteem opstaat. Ik koop morgen wel even een verlengkabeltje en dan laat ik weten of hij wel normaal opstart.

Okee, ik heb inmiddels het verlengkabeltje gekocht en aangesloten, en zo te zien doet de computer het weer perfect. Vraag opgelost dus!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan