Opstartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Berichten
4.439
Gisterenavond deed de computer het gewoon, is kennelijk vannacht opgestart maar komt niet verder dan het zwarte opstart scherm met als laatste regel initializing usb ports... en gaat dan niet verder. Resetten en koude starts doen helemaal niets. Probleem nu uiteraard: ik kan niet opstarten van de Vista cd om systeem herstel toe te passen maar kan ook niet in veilige modus komen, ik kan dus eigenlijk helemaal niets meer zo te beoordelen zelfs niet opnieuw installeren want ik kom niet op de cdrom. Heeft iemand een oplossing ??
 
Laatst bewerkt:
Misschien de voeding defect geraakt?

Wat gebeurt er precies wanneer je de pc aanzet?
 
Misschien de voeding defect geraakt?

Wat gebeurt er precies wanneer je de pc aanzet?

Zoals gezegd hij start op met het eerste zwarte scherm waarop aanduiding van je processor etc daarna aanwijzing om via del naar setup te kunnen etc en laatste regel waar hij blijft hangen is dus>> initializing usb ports... waarna de boel stopt, dus je kunt geen kant uit.
 
Verwijder alle USB artikelen es van je pc, start daarna nog eens op, kijken of ie dan wél doorstart.
 
Zit er meer dan 1 geheugenreep in de pc? Haal er dan eens 1 uit en probeer het opnieuw, daarna (als dat niet lukt) nog een keer wisselen.
Wat je dan zeker weet (bijna zeker) is dat het geheugen goed is als de pc in beide gevallen niet wil doorstarten. Het feit dat beide reepjes tegelijk defect raken is wellicht minder dan 0,0001% (anders dan bij sluiting)
Uiteraard heb je wel meer dan 1 reepje nodig om dit testje te doen.

Uit je vraagstelling meen ik op te maken dat de pc aan het downloaden was?
Áls dat zo is, dan is er ook nog naast een geheugenprobleem, de USB optie hiervoor en reeds genoemd voedingsprobleem, de kans op een overleden moederbord.
 
Zit er meer dan 1 geheugenreep in de pc? Haal er dan eens 1 uit en probeer het opnieuw, daarna (als dat niet lukt) nog een keer wisselen.
Wat je dan zeker weet (bijna zeker) is dat het geheugen goed is als de pc in beide gevallen niet wil doorstarten. Het feit dat beide reepjes tegelijk defect raken is wellicht minder dan 0,0001% (anders dan bij sluiting)
Uiteraard heb je wel meer dan 1 reepje nodig om dit testje te doen.

Uit je vraagstelling meen ik op te maken dat de pc aan het downloaden was?
Áls dat zo is, dan is er ook nog naast een geheugenprobleem, de USB optie hiervoor en reeds genoemd voedingsprobleem, de kans op een overleden moederbord.

Vermoedelijk na downloaden updates zelf herstart. Moederbord nieuw maar ja kan natuurlijk altijd. Maar omdat nu meteen te vervangen. Zal wel moeten indien computer niet verder wil. pfff. Ga geheugen ook proberen, maar meestal geeft hij dan piepjes dacht ik.
 
Bij meerdere aanwezige geheugenreepjes en niet volledig defect geheugen hoeft dat niet. (piepjes)
Al zou ik het onmiddellijk met je eens zijn als je schrijft dat 'ie dan van dat andere goede reepje wél gewoon zou moeten starten met daarna onvoorspelbaar pc gedrag v.w.b. BSOD's, maar goed, nee heb je............

[edit] de techniek gaat echter zó hard dat ik niet durf te beweren dat een pc met 2 bankjes waarvan er één defect is, niet meer start (en piepjes geeft) of andersom, juist wél zou moeten starten zónder piepjes. De moederbord / bios techniek gaat mij op dat punt net even te snel om dat te kunnen staven. [end edit]
 
Laatst bewerkt:
en we hebben het ook nog niet gehad over een bootsectorvirus.

Kun je met een diskette starten? (Of zit er geen diskdrive in het systeem en / of staat de floppy als laatste bootdevice en gaat de zaak mis als er vanaf C getracht wordt te booten?)

Ik heb gelezen dat het mis gaat bij de initialisatie van de usb poorten, m.a.w. het booten is nog niet gestart, maar moderne pc's zijn zó snel, dat wellicht de monitorboodschappen net even achterlopen op de feitelijke gebeurtenissen en dan zou een bootsectorvirus ook nog een -weliswaar zeer kleine- optie kunnen zijn?
 
Maar het grote probleem is dat ik nergens in kan komen omdat het opstart proces pas net een paar regels oud is. Ik zou niet eens weten hoe ik vista er weer op kan krijgen???
 
Snap ik, vandaar ook mijn opmerking over het zó snel zijn van de moderne systemen dat mogelijk het scherm achterloopt op de feiten. Héb je een diskdrive en héb je een bootdisk van 98SE dan is het wederom, ................. nee heb je.
 
Snap ik, vandaar ook mijn opmerking over het zó snel zijn van de moderne systemen dat mogelijk het scherm achterloopt op de feiten. Héb je een diskdrive en héb je een bootdisk van 98SE dan is het wederom, ................. nee heb je.


Hij hoort toch ook te booten van de vista cdrom??
 
Ja, maar.................

stel de bootsequence is als volgt:
A
C
CD/DVD

of

C
A
CD/DVD

dan komt de machine bij een bootsectorvirus niet verder dan C:

Pas bij een

CD / DVD
A
HD

of

CD / DVD
HD
A

ga ik 100% met je veronderstelling "mee".
 
Laatst bewerkt:
Maar............ dat bootsectorvirus ge*******r is min of meer theoretisch. Ik schat de kans minder dan 10% dat dát de oorzaak van je probleem is.
 
Gelukkig gevonden. Zag dat er nog twee usb stickies inzaten. Heb er heelveel. Een verbonden met uitwendige floppy diskdrive. Toen die eruit was deed ie het weer. Heel merkwaardig want die floppy drive is nog nooit gebruikt. Paar keer erin en eruit en alles doet het weer. Bedankt voor het meedenken.
 
Wow, wat kunnen sommige problemen toch tot eenvoudige worden teruggebracht ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan