Opstartproblemen bij gebruik optimizers

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulg

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2007
Heb laatst is een paar registry optimizers los gelaten op mijn Dell laptop/XP.Vindt vele ''fouten'',na op repareer te hebben gedrukt loopt alles wat sneller .Bij opnieuw opstarten echter "windows installer'' schermpje .Tevens verschijnt "zoekt paint shop" oid
en "kan hiervan externe schijf niet vinden".Verdere voortgang dan met moeite mogelijk. Met systeem herstel alles weer als van ouds.Mijn vraag is nu ,of deze meldingen een fout zijn van de optimizers of dat aangegeven meldingen op een of andere manier weggehaald of weggelaten kunnen worden? Daar diverse optimizers dezelfde meldingen geven,vroeg ik mij af of er in het register dan iets is dat bijgesteld moet worden .Kan paintshop bijvoorbeeld uit het opstartmenu verwijderd worden?Alvast bedankt voor de reakties

Dat soort programma’s kan inderdaad meer fouten veroorzaken dan dat ze oplossen. Dus voorzichtigheid is geboden.
Als je het met het “opstartmenu” hebt over, Start>Alle programma’s>Opstarten, daar kun je alles wat je niet automatisch wilt laten opstarten, uit verwijderen.

Maar zijn deze meldingen essentieel of kan je deze met een gerust hart ergens uitvinken.Ik ben huis tuin en keuken gebruiker van internet ,heb ik bijv dat paintshop wel nodig (waar is het voor?).En dat windows installer is dat iets essentieels ofgewoon een fake melding?

Als een je b.v. Paintshop (Is een foto bewerk programma) op jouw computer hebt gehad, en later verwijderd blijven er vaak register verwijzingen en bestanden achter op je pc.
Ik kan vanaf hier niet bekijken wat veilig is om te verwijderen en wat niet.
Maar als je na het opschonen vreemde meldingen krijgt zijn er verkeerde zaken in het register verwijderd.

Dat Paintshop zal wel een cadeautje bij van Dell zijn geweest,heb er nooit om gevraagd ,en het nooit gebruikt.Is uitzetten bij het opstartprogramma voldoende omvan die optimizermeldingen af te zijn?Dat Windows Installer klinkt essentieler voor mijn comp of zie ik dat verkeerd ?

Kijk eerst bij Configuratiescherm>>Software of daar het programma Paintshop daar staat, zo ja dan kun je daar op verwijderen klikken.
Windows installer heb je nodig om. Msi installatiepakketten te kunnen installeren, dus die moet je niet verwijderen.

Als je programma’s download of krijgt of…..,om te installeren, kan het een exe bestand zijn bv Paintshop.exe, maar het kan ook Paintshop.msi zijn.
Exe bestanden gebruiken meestal geen windows installer maar msi bestanden wel.
Meestal….. want in een exe bestand kan ook een msi installatie bestand zitten.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Laatst bewerkt:
je kan wel een registry optimizers gebruiken .
maar die optimaliseerd alleen maar het register .
gebruik CCleaner om het register te cleane .
dart progg haalt alle verouderde en niet meer gebruikte sleutels uit het register .
en ook register fouten .
je kan ook met dat progg een backup maken van het register

Als een je b.v. Paintshop (Is een foto bewerk programma) op jouw computer hebt gehad, en later verwijderd blijven er vaak register verwijzingen en bestanden achter op je pc.
Ik kan vanaf hier niet bekijken wat veilig is om te verwijderen en wat niet.
Maar als je na het opschonen vreemde meldingen krijgt zijn er verkeerde zaken in het register verwijderd.
Heb het programma verwijderd ,en nu blijven alle rare meldingen achterwege.Het optimizer programmaatje doet zijn werk.Ruimt een paar honderd errors op.Valt me op dat als je een dag later(zonder dat je je comp gebruikt hebt) weer scant hij weer 100 fouten vindt ,na deze te hebben hersteld weer scant, hij bijna dezelfde fouten weer vindt.Een bepaald deel van de registerfouten wordt blijkbaar niet verwijderd.Hoe komt dit?

Paintshop

Als je moeilijkheden zoekt moet je een register optimizer gebruiken.
Paintshop is een lastpak om te verwijderen. Met Regseeker Of JV16 kun je de entries opsporen in het register en "Alleen die verwijderen". Daarna kun je de folders in de programma-files verwijderen. Windows beschermt bepaalde delen van het systeem en die kun je niet verwijderen. Registercleaners zijn nooit te vertrouwen want er zijn teveel programma's en alle extensies kennen ze niet. Bovendien sorteren ze niet goed er is altijd een risico! alleen de mate waarin verschilt. Maak voordat je daaraan begint altijd een registercopy. Liever een gehele backup van het OS. Want het kan best gebeuren dat Windows niet meer opstart.

Ik heb dat regseeker is gebruikt gisteren voor mijn register.Mijn hele bureaublad werd door elkaar gegooid.Hij vond vele fouten.Iets te enthousiast blijkbaar,want er werd meteen ruimte vrijgemaakt voor verse virussen .Regseeker schakelde nl meteen de belangrijkste onderdelen van mijn Mc Afee uit .Moest alles weer herstellen.Met andere register programma's dezelfde ervaringen gehad mbt Mc Afee.Hou het toch maar op Free Windows Register repair 1.1.Tot op heden geen problemen.Wel vraagje over verwijdering van de fouten ,misschien heeft iemand ervaring met dit programma .Stel hij vindt 800 fouten,na herstellen weer gescand.Weer 100 fouten.Cleanen ,dan meteen weer scannen plus cleanen.Nu bijv 40 fouten,na cleanen resteren er uiteindelijk 20,ondanks herhaaldelijk achter elkaar scannen /cleanen blijven dat er dan 20.Blijkbaar mogen die laasten er niet uit verwijderd worden.Op zich is dat nog begrijpelijk,maar waarom verloopt het verwijderen zo trapsgewijs?Maar goed ,liever een te voorzichtig programma dan een registervernietiger.Valt me trouwens op dat de sufst ogende programma's het beste werken en het minste schade aanrichten(Ad-Aware,Spywarequard,Ccleaner,Windows Registry Repair 1.1)

Tja, met elke register cleaner MOET je een backup maken VOORDAT je begint!
Met het programma zelf kun je al een backup maken van de verwijderde key's. Nooit automatisch alles maar laten verwijderen want dat is een garantie voor problemen wat wie ook propageert. Scan en kies alleen uit wat veilig is of een gering risico met zich meebrengt. En zelfs dan altijd een backup maken.
Voorzover ik weet heb ik ook gewaarschuwd.
Reg Seeker is een mooi hulpmiddel, maar ook niet meer dan dat. En dat geldt voor alle registercleaners of Optimizers en Errordoctors. De laatste is nog het meest berucht.

Als je dubbelklikt op de verwijderde keys die zijn opgeslagen in de map programfiles Reg Seeker kun je alle verwijderde key's weer terugzetten. Vooropgesteld dat je ze hebt opgeslagen. Ze staan in de map Backup.
Een andere optie is systemrestore.

Laatst bewerkt:
Had ik ook gedaan,backup en systeemrestore.Dus dat was snel opgelost.Alleen moest McAffee weer worden wakkergemaakt(virusscan stond uit plus firewall).Wilde gewoon is een goed aangeschreven reg progje proberen,en dat zelf automatisch laten cleanen,maar dat bleek er dus een nog grotere rommel van te maken dan een op Cnet/download.com gevonden prog waar al wantrouwige recensies bij stonden.Dus ik wist al hoe ik de boel weer moest herstellen.

Laatst bewerkt:
Toen ik mijn Windows Registry Repair voor het eerst gebruikte bij mijn Dell na 4 mnd gebruik vond hij 800 fouten.Nu valt me op dat hij elke dag ong 100 fouten vindt.Dit tov de 800 fouten over een periode van 4 mnd vindt ik vreemd .Ruimt het systeem van de computer (zonder registry tools dus )zelf periodiek een hoop fouten 'uit zichzelf 'op?Met andere woorden :Ruimt een registry tool alleen die fouten op die het eigen systeem 'laat liggen'?

Nou dat wordt vooral gesuggereerd door de successtories. Het is wel zo, dat windows zijn bed vervuild want er staat verschrikkelijk veel rommel op een systeem, allerlei oude setup bestanden, programma's die hun rotzooi niet behoorlijk verwijderen, oude koppelingen die niet worden gebruikt of niet meer bestaande bestanden aanduiden.
Maar, het is bloedlink om gewoon maar de boel zijn gang te laten gaan met een registercleaner. De fouten zijn niet allemaal fout alleen het risico is verschillend. Geen enkel programma kan garant staan om alle software en extensies te kennen. Ik controleer iedere key en sla altijd een backup op, dat heeft mij al vele keren gered van de cleaners die weer eens een programma hadden verknoeid. Kortom het is nuttig de bezem erdoor te halen maar verwacht geen garanties. Een draaiend systeem kun je beter met rust laten.
Ooit had ik eens 1500 verwijzingen naar TTF files, lettertypes dus die op nul stonden en nooit werden gebruikt na de installatie, die kun je dan ook rustig weggooien. Laatst ontdekte ik dat Nero het hele setupprogramma van rium 50 MB rustig had laten staan. De windows updater had 350 MB laten staan. De uninstallers van de updater besloegen ook nog eens 380MB. Insgesamt heb ik 1,5 GByte weggegooid.

Laatst bewerkt:
Maar waar blijven al die fouten dan?Als je 8 achtereenvolgende dagen scant vindt hij grofweg 8 maal 100 fouten.Na 4 mnd zonder scan dus ook,als je dan voor het eerst scant is het resultaat ook ong 800.Je zou an minstens duizenden fouten verwachten.Wat deed ze verdwijnen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan