opstartproblemen hp pavilion ZE4500

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Een kennis vroeg mij mee te denken over problemen met de 1970 mHz processor van een HP Pavilion ZE4500 laptop met 768 mb geheugen. De ene keer werkt de processor op normale snelheid. Maar de andere keer werkt hij met een snelheid van 500 à 600 mHz en duurt alles dus 3x zo lang. Het besturingssysteem is inmiddels opnieuw geïnstalleerd (Windows XP Home Edition) maar dat lost de problemen niet op. Virussen en/of spyware e.d. kunnen echter dus niet de oorzaak zijn. Accu of netvoeding maakt ook niet uit. Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn en hoop dat iemand ons op weg kan helpen naar de oplossing.

Laatst bewerkt:
Is er niet iets van Intel speedstep / AMD Cool 'n Quiet actief? Dit kun je nakijken in het BIOS. Wellicht zorgt dat voor de oplossing.
Anders wellicht een energiebesparingsmodus die de CPU automatisch terugklokt of iets dergelijks.

Ontzettend bedankt! We gaan ernaar kijken. Ik laat het nog even weten.

Ik zou nog even laten weten of het probleem nu definitief opgelost is. Maar dat weet ik eigenlijk (nog) niet. Toch kreeg ik de vraag van het forum of ik dit item gesloten kon worden. Ik denk het wel.......

Als het nog niet opgelost is hoeft dat niet hoor.
Ik denk dat jouw kennis het beste in zijn BIOS kan kijken, die blijft namelijk ongewijzigd als hij XP opnieuw installeert. Deze is terug te zetten naar de Factory Settings, de juiste toetscombinatie wordt als het goed is weergegeven in het BIOS. Let op, dit kan absoluut geen kwaad, dit herstelt alle variabelen in de BIOS naar de standaard af-fabriek instellingen.

Zal ik nog even doorgeven. Ontzettend bedankt! Ik ben zelf alweer met een volgende computer (van onze kerk) bezig. Deze wil niet goed opstarten. Blijft hangen in het eerste scherm en dan moet je op F2 drukken om Windows te laden, of hij wil in de veilige modus opstarten. Vrijdag leek het opgelost toen ik er eventjes mee bezig was geweest, maar vandaag wilde 'ie weer niet. Ik ga 'm straks ophalen, om er rustig thuis naar te kunnen kijken. Zo blijf ik bezig......

Open voor dat specifieke probleem even een nieuw topic, dan krijg je de meeste respons.
Laat even weten hoe het gaat met de laptop, ben benieuwd of het helpt.

Nieuw topic is niet nodig, want toen ik rustig naar het scherm keek zag ik de melding 'CMOS settings wrong'. Lege interne batterij waarschijnlijk, bedacht ik me toen. En inderdaad; het probleem is inmiddels opgelost met het plaatsen van een nieuwe :). Ik zal nog informeren naar hoe het afgelopen is met de laptop. Nogmaals bedankt!

Ja die melding kan inderdaad weinig anders betekenen :p
Dat is alvast 1 probleem getackled, nu de tweede nog. Ben benieuwd.

Herstel van de instellingen van de BIOS hielp niet. Maar het is geloof ik wel opgelost nu. Waarschijnlijk via energieverbruik instellingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan