Opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave Moorrees

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2002
Beste experts,

Ik heb een (groot) opstartprobleem. Ik heb een oude Pc (200 MHz, 32 mb intern, Windows 1998) van een familielid geschoond en opnieuw geinstalleeerd (incl. Killdisk en format). Pc werkte daarna ook naar behoren. Alleen de CMOS batterij was leeg en die heb ik dus ook meteen vervangen.

Volgens mij heb ik de batterij in eerste instantie verkeerd om geplaatst. Na het opstarten hoorde ik enkele korte piepjes en daarna gebeurt er verder niets. Ik heb de batterij omgedraaid maar dat lost mijn probleem niet op. Is het moederbord nu stuk? Hoe kan ik dat testen? Graag een reactie.

Alvast bedankt,

Dave Moorrees

Als je de computer aanzet kun je dan nog wel in de bios komen?

Beste puppie,

Dat weet ik niet want ik krijg geen beeld op mijn beeldscherm. Of maakt dat niet uit en kan ik gewoon proberen in de BIOS te komen door op del te drukken tijdens het opstarten?

Een paar korte piepjes.
Kast openmaken en kijken of alles nog wel goed in de slotjes zit.

Daarna nog eens proberen op te starten en luisteren welke piepjes er komen.

Volgens mij zijn we al een heel eind! Ik kan weer opstarten maar krijg alleen nog een melding in de trant van: CMOS checksum failed, press F1 to continue (Na F1 start de Pc gewoon door).

Overigens krijg ik bij een tweede keer opstarten deze melding niet meer. Hoe kan dit?

Door het verwijderen van het betterijtje zijn de instellingen weer naar nul gegegaan.
Hierdoor krijg je die melding.
Het zal even zoeken zijn in het bios wat de oorzaak is.

Kijk anders even in deze link. http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/awmeld.htm

Geplaatst door Dave Moorrees
CMOS checksum failed, press F1 to continue (Na F1 start de Pc gewoon door).
Even het Bios in gaan en meteen voor "Save and Exit" kiezen.
Waarschijnlijk ben je de melding daarna kwijt.

Hoi Puppie,

Ik geloof dat alles nu opgelost is. Hardstikke bedankt voor je snelle en vakkundige hulp.

Met vriendelijke groet,

Dave Moorrees

En crash natuurlijk ook bedankt:)

En tot de volgende keer;)

Inderdaad Crash, ook bedankt namens mij!!!
Ik had je reactie in eerste instantie niet gezien :o

Ik hoop dat het niet nodig is maar anders graag tot een volgende keer. Ik wordt hier namelijk altijd perfect geholpen!!!!

Ga zo door

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan