opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

boyzld

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2007
Berichten
34
Goedendag,

Ik zit met een groot probleem!
Wanneer ik mijn pc aanzet of na een reboot, krijg ik soms de melding: SYSTEM BOOT DISC FAILURE. INSERT SYSTEM DISK.
De andere keer start hij op, en blijft hij hangen op het opstart windows XP scherm.
Het ledje van de harde schijf blijft dan constant branden en loopt na 3 minuten vast. er gebeurt dan niets. Ik dacht dat het aan de harde schijf kon liggen,maar soms heb ik er een jaar geen last van.
Dit probleem heb ik al een jaar of 3, en steekt zo nu en dan de kop op,wanneer ik mijn systeem opnieuw formateert en alles er op nieuw opzet.
Ik ben vandaag al heel de dag bezig om mijn systeem weer in orde te brengen.
Ik heb al 3 x windows opnieuw geinstalleerd, maar dat mocht niet baten.

Wat kan ik hier aan doen? word mijn schijf niet goed herkent? staat er iets in de bios niet goed? het lijkt niet dat mijn harde schijf gecrashed is. hoe lang kan een harde schijf mee gaan?

Ik hoop op een behulpzame reactie.

Gr. Johan
 
Je hebt vast al wel gekeken of de kabels van de harde schijf nog goed aangesloten zijn. Maar misschien dat je ze eens kan vervangen!?
 
Je zult moeten beginnen met dingen uit te sluiten, een andere kabel inderdaad gebruiken, in de repair/herstelconsole eerst de vogende dingen doen, fixboot, fixmbr en een chkdsk /r.

Een andere voeding eraan hangen, die kan ook instabiel zijn of te weinig sap leveren.

Een memtest uitvoeren per reepje geheugen om daar het probleem uit te sluiten.

Over de levenduur van een harde schijf valt weinig te zeggen, daar zit verschil in, de MTTF gaat van 400.000 uur tot ver over het miljoen, maar dat zegt niet zoveel, ze kunnen eerder sneuvelen of langer meegaan.
 
zou het vervangen van een kabel een storing tussen wel en niet kunnen zijn?

het gekke is dat ik windows opnieuw heb geinstalleerd (voor de 3e keer) en dat hij het nu weer doet.

Alle termen als mem test enzo zegt me niet zo veel. En dan te bedenken dat ik nog een opleiding systeembeheer heb gedaan. de tijd gaat wel erg snel in die pc's als je je even niet verdiept!
 
fixboot, fixmbr en een chkdsk

zijn dit geen doscommando's van vroeger?
Ik heb er namelijk geen dos meer op.
 
Dat zijn commandline interpreter opdrachten, heeft niets met dos te maken, wat overigens ook gewoon een OS is.

Dos wordt niet bebruikt in NT OSén.

Memtest86 (1986) heet dat programma, dus vrij oud, maar wel aangepast voor nu.
 
OS zegt me niets.
Heeft misschien iemand een tip waarmee ik een programma kan gebruiken waar deze acties te doen zijn?

Helaas start hij sinds gisteravond niet meer op. hij loopt weer vast op het windowsscherm..
 
Sorry hoor, ik vermeld dat je dat vanuit de repair/herstelconsole dient te doen, met de XP cd opstarten en bij de eerste mogelijkheid om op de R te trommelen, dat ook doen.

Operating System.:confused:
 
Beste forumluitjes,

Bij deze weer een update.
Alweer een hele avond en middag aan de pc bezig geweest. heb alle kabeltjes etc getest, maar daar kan ik geen fout in ontdekken.
Wat ik wel ontdekt heb, is dat het ergens tussen de bios en opstartfase van windows moet zitten.
Ik kan namelijk zonder moeite wel opstarten in de veilige modus!
Ook met de harde schijf geen problemen. de vraag is dan waarom hij deze melding van die harde schijf geeft.

Heeft iemand nog een suggestie?want ik krijg hem nog steeds niet op de normale manier opgestart!

PS: ik heb een radeon x550 MSI VGA Card, kan het aan zoiets liggen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan