Opstartproblemen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandra1994

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2007
Hallo allemaal,

Één week geleden heb ik voor het laatst mijn computer gebruikt, niets aan de hand (leek het), hij is dus de hele week niet aan geweest.
Toen ik vandaag de pc opstartte, kwam hij eerst wel op het bureaublad, maar kreeg ik een error-melding waarin stond dat mijn computer binnen 1minuut opnieuw opgestart zou worden en dat ik alles moest opslaan waar ik mee bezig was.

Dit gebeurde een paar keer achter elkaar, maar later kwam hij niet verder als het Windows-XP 'laadscherm'. Hij blijft dit doen, maar hij komt gewoon niet verder. Ik heb het ook al geprobeerd in de veilige modus, maar dit helpt ook niet. Ik heb alle opties gebrobeerd die het scherm aangaf, maar hij start niet op. Ik heb F8 ook gebrobeerd.

Kan het zijn dat ik een virus heb en moet ik alles er afhalen en XP opnieuw instaleren of is er een andere mogelijkheid zodat ik toch al mijn bestanden kan behouden? Wie kan mij helpen a.u.b.?

Groeten Sandra.

Hoe oud is de PC en is in die week ook de netspanning er afgehaald?

Als je de installatie CD van XP hebt, zou je kunnen opstarten van die CD, in het eerste setup scherm (nadat onder in beeld de drivers zijn geladen) kiezen voor "R", druk "1" in voor de geinstalleerde XP, geef voor het administratorwachtwoord een "Enter" (leeg wachtwoord) waarna je terechtkomt op de opdrachtprompt "C\Windows _". Geef de volgende opdrachten, iedere opdracht gevolgd door "Enter". "FIXMBR", "FIXBOOT", "CHKDSK /R". Deze laatste opdracht kan enige tijd duren (negeer de eventuele meldingen in het begin).

Volg ook de ontwikkelingen in dit topic, het probleem daar is net iets anders, maar gegeven oplossingen zouden ook bij jou kunnen helpen. (Ga niet in dat topic reageren, blijf bij dit topic. :))

Re: Boeing_737

Hoe oud is de PC en is in die week ook de netspanning er afgehaald?

Mijn PC heb ik nu 3 à 4 jaar, maar is wel tweedehands gekocht (was toen volgens mij nog niet zo oud). De netspanning is er niet afgehaald. Ik moet er wel bij zeggen (sorry, ik heb niet zoveel verstand van de hardware enzo! :confused:), dat, voor als je aan onweer ofzo denkt, de andere computers in het huis het nog wel normaal doen.

Ik ga deze tips zo snel mogelijk proberen.
Bedankt! Sandra.

P.S. Gave naam trouwens, gister nog mee gevlogen. :D

dat, voor als je aan onweer ofzo denkt
Soms is het batterijtje dat op je moederbord zit, bijna aan het einde van z'n levensduur gekomen. Gaat dan de netspanning van de PC (gedurende vakanties bijvoorbeeld) dan moet dat batterijtje aan het werk en geeft dan soms de geest. Maar dat kan in die week dus niet het geval zijn geweest.

In dat andere topic wordt een link gegeven naar een handleiding over het terugzetten van registergegevens. Als wat je nu probeert niet werkt, moet je daar misschien ook aan denken.

P.S. Gave naam trouwens, gister nog mee gevlogen. :D
Mijn zoon ook regelmatig, maar dan helemal voorin :)

Mijn zoon ook regelmatig, maar dan helemal voorin :)
Gaaf.:p

Maar ik moet dus opstarten met de installatie CD van XP?
In welk venster moet ik dat "R" & "1" kiezen?
Dat gedeelte is me nog niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt!
Sandra.

Je herstart je PC met de Installatie CD van XP in de CD-Rom. In een zwart scherm krijg je de vraag of je van de CD-Rom wilt opstarten dan moet je een willekeurige toets indrukken. Je krijgt daarna een blauw scherm, terwijl onderin beeld, als een soort lichtkrant, met zwarte letters de drivers voorbijkomen die door XP Setup worden geladen. Rustig laten gaan. Maar dan kom je in het eerste Setupscherm terecht, blauwe achtergrond met gele letters (meestal).

In dat scherm staan drie keuzes: Installeer nu XP druk op Enter (dacht ik), wilt u en bestaande installatie herstellen druk op "R" en sluit Setup af met F3. Jij moet in dat scherm dus kiezen voor "R". Je komt nu in een zwart beeldscherm terecht, er staat even wat witte tekst (o.a. dat je de herstelconsole kunt beeindigen door "exit" te typen en dan op Enter te drukken. Maar dat is voor als je klaar bent.) Vervolgens krijg je met het cijfer 1 ervoor, jouw huidige XP installatie te zien. Je moet opgeven welke installatie je wilt repareren, dan druk je dus op "1" (Ik neem aan dat je maar één Windows op je PC hebt.) In een vervolgtekst moet je het wachtwoord van de Administrator intypen, daar geef je een "Enter" (je hebt geen wachtwoord voor de Administrator ingesteld, toch?)

Tot slot komt er in het zwarte scherm die opdrachtprompt te staan: "C:\Windows_" Dat liggende streepje is bij jou een "blinking line". Geef vervolgens de commando's op zoals eerder vermeld.

Laatst bewerkt:
Nog één vraagje...

Vraag: Maakt XP Home Edition of Professional nog iets uit?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo dus?

• De installatie CD van XP erin doen.
  • Van de CD-Rom opstarten?
  • Willekeurige toets.
  • Blauw scherm, soort lichtkrant.
  • Rustig laten gaan. :D
  • Eerste setup scherm.
  • "R" toetsen.
  • "1" toetsen.
  • "Enter", leeg wachtwoord dus.
  • "C:\\Windows_", blinking line.
  • "FIXMBR".
  • "Enter."
  • "FIXBOOT."
  • "Enter."
  • "CHKDSK/R".
  • "Enter."
  • "Exit?"
  • "Enter?"
Ik ga het proberen, als ik de XP CD-Rom heb. Die ligt op dit moment bij mijn neef thuis.
Heel erg bedankt! Ik hoop dat het lukt.:thumb:

Vraag: Maakt XP Home Edition of Professional nog iets uit?
Het maakt in zoverre iets uit, dat in principe de CD dezelfde XP-versie moet bevatten als er op je PC staat. Maar daar ben ik niet helemaal zeker van als het om het gebruik van de Herstelconsole gaat. Probeer maar, zou ik zeggen. Op de commando's heeft het in ieder geval geen invloed, die zijn voor beide XP's hetzelfde.

NB: ik ga jouw menuutje hier aan de muur hangen, da's handig voor een volgende keer....:D

Laatst bewerkt:
Niet gelukt...

Het is dus niet gelukt, mijn oom heeft mijn computer gemaakt & al mijn bestanden gered. Hoe? :confused: Nu moet ik dus nog dingen als Office instraleren enzo.

Allemaal heel erg bedankt!
Sandra.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan