opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pollydor

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
hallo, nadat ik mijn pc deze week grondig gescand had (wat ik trouwens iedere week doe) met AVG antispyware, A-squared,spybot S&D heb ik nu problemen telkens de pc opstart dan heb ik gedurende enklel minuten een zwart scherm :evil:en staat mijn cursor linksonder te flikkeren. Dan hoor ik de HD draaien alsof hij er net niet geraakt en dan na een paar minuten krijg ik het opstart scherm van Windows XP te zien en is de pc vertrokken. Herkent iemand hier iets in of gaat mijn pc naar zijn einde toe:( .alvast bedankt
mvg

hallo, nadat ik mijn pc deze week grondig gescand had (wat ik trouwens iedere week doe) met AVG antispyware, A-squared,spybot S&D heb ik nu problemen telkens de pc opstart dan heb ik gedurende enklel minuten een zwart scherm :evil:en staat mijn cursor linksonder te flikkeren. Dan hoor ik de HD draaien alsof hij er net niet geraakt en dan na een paar minuten krijg ik het opstart scherm van Windows XP te zien en is de pc vertrokken. Herkent iemand hier iets in of gaat mijn pc naar zijn einde toe:( .alvast bedankt
mvg

De pc van een kennis vertoont dit gedrag ook. Alleen blijft hij +- 40 seconden hangen op het windows loading schermpje. Oorzaak is (want het is een onderdeel van een applicatie) een driver die geladen wordt tijdens het opstart proces. Probeer hem eens te starten in veilige modus. Als dit merkelijk sneller is, is dit mogelijk het probleem.

opstartprobleem

hoi, bedankt voor je reactie maar kan je me even uitleggen hoe ik opstart in veilige modus en wat gebeurt er dan precies met de pc en hoe kan ik dan zien welke driver me stoort, wat ik wel gezien heb net toen ik mijn vraag had gepost was dat er een dvd in het dvd rom station zat . Kan hier mss de oorzaak van zijn? Je ziet een complete leek ben ik wel maar ik leer vlug bij alvast bedankt voor de hulp
mvg

hoi, bedankt voor je reactie maar kan je me even uitleggen hoe ik opstart in veilige modus en wat gebeurt er dan precies met de pc en hoe kan ik dan zien welke driver me stoort, wat ik wel gezien heb net toen ik mijn vraag had gepost was dat er een dvd in het dvd rom station zat . Kan hier mss de oorzaak van zijn? Je ziet een complete leek ben ik wel maar ik leer vlug bij alvast bedankt voor de hulp
mvg

Als de DVD wat averij heeft opgelopen in de loop der jaren, en CD-ROM/DVD als 1ste opstart device staat in je bios, zal hij proberen van DVD te starten. Als dit niet lukt, gaat hij uiteindelijk verder met het 2de boot device, waarschijnlijk de harde schijf. Dus het zou kunnen dat hij een paar minuten de DVD leest en dan toch uiteindelijk besluit verder te gaan met het OS. (als je (nog) geen OS hebt moet je pc van cd/dvd starten om een OS te kunnen installeren, en kan hij dus de harde schijf niet als 1ste opstart device zetten. Daarna kan je dat natuurlijk wel).

Safe mode bereik je door tijdens het opstarten (voor je het Windows loading scherm ziet) F8 in te houden (mogelijk is het F7 maar ik 'gok' op F8). Tijdens de veilige modus worden er enkel de noodzakelijke drivers en software geladen. Gaat het daar wél vlot dan is een driver vaak het probleem. Gaat het niet vlok zal hij op een bepaalde file blijven hangen, die je dan vaak snel kan noteren en uitzoeken wat het doet.

opstartprobleem

hoi Jeroen, zoals ik dacht:o dvd verwijderd en deze morgen ging het terug vlotter met opstarten maar dan zal het wel zijn zoals jij zegt dat hij opstart van het dvd/cd station en daarna waarschijnlijk naar de HD gaat, hoe kan ik nu zien als mijn dvd station op de eerste plaats staat of mijn HD. Als je opstart in veilige modus werkt de pc dan gewoon normaal of moet je daarna weer afmelden en gewoon opstarten toch bedankt voor de uitleg:thumb:
groetjes

hoe kan ik nu zien als mijn dvd station op de eerste plaats staat of mijn HD. Als je opstart in veilige modus werkt de pc dan gewoon normaal of moet je daarna weer afmelden en gewoon opstarten toch bedankt voor de uitleg:thumb:
groetjes

Je zet je PC aan, dan moet je (redelijk snel) DELETE indrukken (links onder Home) of F1 (hangt wat van je BIOS fabrikant af). Daar moet je het Menu 'advanced bios features' zoeken (op de 2de screenshot zit je al in dit menu). Boven aan op de screen zie je nog third boot device, iets hoger staan nr 1 en 2. Je doet een enter op het correcte boot device, en selecteerd bij second je CD-ROM en bij first je harde schijf (staat vaak de fabrikantnaam en typeaanduiding). Daarna moet je via Esc naar het hoofdmenu en save en exit nemen.

Let wel op: Mocht je HD nerges meer tussen staan zal je PC niet meer opstarten tot je dit wijzigt.

http://lp.pcmoddingmy.com/albums/userpics/DFI/NF590SLIM2RG/b2.jpg (hoofdmenu)
http://www.x86-secret.com/pics/cm/dfi855/bios-03b.png (Advanced bios features menu)

Oja, de pc werkt niet helemaal normaal in veilige modus: Beeld gaat erg weinig kleuren bevatten, CD-rom en internet zullen niet werken naargelang welke optie je kiest (met of zonder CD-ROM/Networking. Het doel vd veilige modus is dat je een diagnose kan stellen van wat er fout is als je niet meer op de 'normale' manier in Windows raakt. Afmelden en opnieuw starten brengt je weer in de normale windows modus

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan