Opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

boos

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
35
Hoi, ik heb sinds twee weken opstartproblemen. Ik doe computer aan, de fans gaan netjes draaien, lichtjes branden en HD spint 1 keer (normaal spint hij twee keer, direct na elkaar en dan hoor ik een biepje en de boel gaat het doen). Na 1 keer spinnen gebeurt er een tijdje niets, het opstartproces stopt zal ik maar zeggen. Pas na een tijdje gaat de HD voor een tweede keer spinnen en gaat de BIOS starten, sinds kort stopt dat proces weer, scherm op zwart en dan ineens gaat hij weer verder op stoom en gaat PC het doen. Ik kan dan verder de hele dag alles doen wat ik wil, geen probleem. Als ik hem uitzet en na bijv. 10 minuten weer aan: geen probleem, het is dus met een "koude start" zeg maar. Ik heb alles schoongemaakt, stofvrij, kaarten eruit en er weer in. Compu meegenomen naar het werk en ja hoor: daar geen probleem!!! Weer naar huis: wel problemen. Wat kan het zijn? Nieuwe stekkerdoos en op geaard stopcontact aangesloten, hielp niet, nieuw keybord (was nodig), hielp niet. Wat kan het zijn? Van mijn provider krijg ik een nieuw modem toegestuurd, daar wacht ik nog op, maar dat kan niet het probleem zijn toch, want modem start pas veel later dacht ik? Het lijkt me een hardware probleem, maar hoe kan hij het dan op mijn werk wel doen? En o ja: zit nieuw batterijtje in, voor de zekerheid gedaan, hielp ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Het enigste verschil tussen werk en thuis is je randapparatuur en het scherm zou eens met een ander scherm proberen als je daar een mogelijkheid tot hebt.

Modag
 
Wanneer je op je werk GEEN of MINDER rand-apparatuur hebt aangesloten dan thuis, zou het ook een probleem met de voeding kunnen zijn.
 
Het is wel zo, dat het erger aan het worden is, een week geleden was het niet willen na 1 keer spinnen van de HD, wachten en toen tweede keer spinnen en het vertrouwde biepje horen en de boel ging verder goed. Nu is het al 1 keer spinnen, wachten, tweede keer spinnen en biepje, starten, weer stoppen, opnieuw beginnen met een spin en biepje, dus het duurt al langer en langer.

In principe kan een computer toch starten zonder dat er een monitor aangesloten is?? Dus als ik nou eens mijn monitor loskoppel, en de compu aanzet, moet hij dan starten?? Als hij dan goed start, zou ik weten of het aan mijn monitor ligt, of werkt het zo niet?
 
Deze symptomen er nog eens bij opgeteld doet mij steeds meer denken aan een brakke en stervende voeding
 
Monitor lijkt mij niet het probleem. Monitor krijgt zijn eigen stroom in 99% van de gevallen en kan er ook niet echt voor zorgen dat je pc zo vreemd doet.

Lijkt inderdaad dat je voeding problemen hebt.

Zoals eerder werd gemeld op je werk heb je dus niet de randapparatuur er aan gekoppeld die er thuis wel aan hangen en had je geen problemen,

Koppel thuis dus ook alles eens los en alleen de monitor en toetsenbord laat je verbonden met de PC.

Maakt dit enige verschil in het opstarten of blijven de problemen ?

Werkt hij dan wel goed dan in stappen er steeds meer aan koppelen en weer testen. Wel steeds voor de zekerheid de PC eerst uitzetten.

Als het dan ook niet goed werkt dan toch maar eens een nieuwe voeding proberen of deze laten testen.

Het zou ook kunnen dat je voeding erg licht is en dat je er in de loop der tijd meer hardware hebt bijgekocht waardoor de voeding dit niet meer aan kan
 
Ik heb hier op het werk een goede voeding gekregen om thuis te testen. Die zou moeten passen, dus ik ga dat ergens in de komende dagen uitproberen. Hier betwijfelden ze het of het de voeding is en vroegen ze zich af of het niet het moederbord is (dan koop ik een nieuwe compu hoor, als het mobo het probleem is, hij is 5 jaar oud tenslotte). Moederbord vervangen kan ik echt niet, daar begin ik niet aan. Een ander iemand had weer de suggestie, is het niet windows: nooit geformatteerd of zo. Tja, weer een ander dacht de grafische kaart. Oeps oeps oeps.Weet je, als ik compu aandoe, dan gaan direct de fans draaien en spint mijn HD dus 1 keer. Dat geeft mij het idee dat de voeding er wel zin in heeft, want anders zou hij niet direct aan de slag gaan, maar ja, dan stopt het dus. Ik vind voeding vervangen wel een klus (en mogelijk doe ik het voor niks) , maar ook wel leuk om sowieso een keer te doen.
 
Laatst bewerkt:
En toch, eigenwijs als ik ben, ben ik er voor 90% van overtuigd dat het wel de voeding is.

En voeding kan best nog genoeg stroom leveren om een fannetje en ledje te laten werken, maar niet meer genoeg om een "koud" systeem in 1 keer goed op te starten, komt zeer vaak voor!!
 
Ik ga het proberen, zeker weten, en alvast bedankt, ik houd jullie op de hoogte als ik het uitgeprobeerd heb en ik zal vertellen wat het resultaat is.
 
Heb deze week ook een probleem gehad met een PC die soms niet wilde starten en het volgende moment starten hij XP rustig op en een paar tellen later valt alles uit.
Zelf na een hard knal die uit de voeding kwam deed deze het nog steeds. Soms hebben ze een lange adem maar werkt hij dus maar op halve kracht.

Voeding vervangen en probleem was opgelost en alles draaide weer als een zonnetje.

Maar je hebt een andere voeding en dus makkelijk om te testen. Met een paar tellen aangelosten en dan weet je zeker of het probleem daarin zit.

Suc6 alvast met testen
 
Ha ha een paar tellen, nou, ik heb het nog nooit gedaan, dus dat zal wel wat langer duren. En gisteren even gekeken hoe een voeding vast zit en zo en ik kreeg de stekkertjes niet zomaar los hoor, zit muurvast en als je het nog nooit gedaan hebt, durf je niet heel hard te trekken natuurlijk. :) :) :)

Ben een vrouw van bijna 51 hoor, dus ben niet met deze dingen opgegroeid en ik durf steeds meer, en ik zoek steeds meer uit, maar in een paar tellen even voeding vervangen, nee, zo werkt het niet denk ik :) :)
 
Ha ha een paar tellen, nou, ik heb het nog nooit gedaan, dus dat zal wel wat langer duren. En gisteren even gekeken hoe een voeding vast zit en zo en ik kreeg de stekkertjes niet zomaar los hoor, zit muurvast en als je het nog nooit gedaan hebt, durf je niet heel hard te trekken natuurlijk. :) :) :)

Ben een vrouw van bijna 51 hoor, dus ben niet met deze dingen opgegroeid en ik durf steeds meer, en ik zoek steeds meer uit, maar in een paar tellen even voeding vervangen, nee, zo werkt het niet denk ik :) :)

:thumb:Komt helemaal goed joh, gewoon rustig aan dan breekt het lijntje niet. Alle respect voor wat je allemaal doet met die pc!
 
De grote stekker op het moederbord zit vast met een kliksysteem.
Aan de boven of onderkant (maar net hoe om hij zit) zit een klikje wat je in moet drukken naar de stekker toe en dan gaat redelijk makkelijk los.

Je moet zeker nergens hard aan trekken want dan gaat het niet goed.;)
 
Nou nou, wat ben ik trots, de nieuwe voeding hangt er in. Half uurtje werk, omdat ik het heel rustig deed en omdat het heel lang duurde voordat ik die grote klem op het moederbord los had. En hij doet het. Maaaaaarrrr hij moet het morgenochtend doen, dat is pas de echte controle. Want tot nu toe deed hij het altijd weer als ik hem eenmaal 's morgens aan de praat had, dan kon ik hem uitzetten en na een half uurtje weer aan en dan pakte hij hem weer direct. De controle is de koude start, dus morgenochtend. Ik had hem zojuist toen ik uit mijn werk was al even aangezet om 5 uur met de oude voeding erin, toen uit en de voeding verwisseld, dus dit zegt me nog niet alles. Ach, als het niet goed is, dan kan het toch ook wel het moederbord zijn en als dat zo is, dan koop ik een nieuwe hoor, dan is het opperdepop voor mij. Maar goed, ik zal het jullie morgen laten weten of hij het doet.... Maar deze klus is geklaard, heb ik weer wat nieuws gedaan en geleerd...:) :)
 
Laatst bewerkt:
Geweldig! En ik weet bijna zeker dat je nu ook geen "koude start" problemen meer hebt!
 
Nou ja, ik heb nog weer eens opnieuw dat moederbord bekeken, die ronde tonnetjes, heten condensatoren geloof ik? Die mochten niet bol zijn en niet lekken. (Is mij verteld). Er is er eentje die ik een tikje bol vind, maar ik zie niets lekken, alle anderen zien er nog echt goed uit. Ja, nou en als dat het is, de oorzaak van het probleem, dan vind ik mijn mobo stuk hoor, als dat de oorzaak van het probleem zou zijn. Ik ga niet solderen of zo, heb ik de spullen niet voor en de mensen die ik ken ook niet, dus dan kap ik er mee. Maar laat ik morgen afwachten. Of zoals vandaag, als ik hem dan vanmorgen aan had en naar mijn werk ging en dan om 5 uur weer thuis, dan gaf hij ook opstartproblemen. Maar goed, ik houd hem nu aan en ben heel benieuwd morgen, jullie van het forum hebben me er toch doorheengetrokken dat het misschien de voeding was en tja, dat is niet duur een nieuwe, dus de moeite waard om het uit te proberen. Thanks alvast en ik meld me morgen even. (Zo niet, dan is de compu ter ziele, want ik zal sowieso melden hoe het is gegaan morgenochtend).
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt!!! Twee keer spinnen, biepje, starten. Zoals het altijd ging. Leuk hoor, wouwww. Wie weet, als hij het nog een jaartje of langer doet, is toch meegenomen? Verder was hij namelijk nog prima. Dus dank aan een ieder.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan