Opstartregel voor XP, in het windows Seven opstartscerm

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Pointer

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2009
Hallo,

Ik heb Windows Seven geinstallerd, en daarna windows XP, toen startte windows Seven niet meer op en heb ik dat opgelost met de installatie cd, het probleem nu is, ik heb geen keuze menu, en Windows Seven start automatish. Ik vraag me af, hoe kan ik windows XP in de opstartregels zetten?

Bedankt :)

Gebruik grub als bootloader. Dus geen standaard Windows bootloader, welke versie dan ook! Vanaf een (gratis) Ubuntu LiveCD kan je je bootloader instaleren en instellen. Google helpt je verder!

Hoezo Grub als ik vragen mag? Dit is toch wel simpeler op te lossen.

@TS: Installeer eerst Windows XP en daarna pas Windows 7, deze laatste zal de XP installatie herkennen en deze in de bootloader zetten.

Tenzij je niets meer wil herinstalleren...

Je kan hiervoor VistaBootPro installeren (werkend op Windows 7)

Je geeft een nieuw besturingsysteeml aan, typt de naam en kiest de schijfletter en dan zou ie normaal moeten werken.

Ik kiesvoo de laatste optie :)
Bedankt

PROBLEEM: ik kan het niet installeren: The Windows Installer Service could not be accessed. This canoccur if the Windows Installer is not correctly installed. Contact you support personnel for assistance.

BIJWERKING: Oke... ik had dus ergens een virus, nu installeerd het programma wel, kijken of het werkt :)

AANPASSING: ntldr mist, is dat de boot van Windows XP? want dan moet ik even een nieuwe opstartsector schrijven met de installatie-cd

OPGELOST! BEDANKT :)

Laatst bewerkt:
Dit is denk ik nog niet opgelost zo. Als jij een nieuwe bootsector voor XP gaat schrijven is die van Windows 7 weg. Simpelweg omdat de 2 besturigssystemen een andere bootlaoder gebruiken. Daarom is XP-->7 niet compatibel.

Maak eerst de XP bootsector, daarna de Win7 sector.

Ik zei toch opgelost? :cool: Met Windows XP-cd heb ik de bootsector op een andere schijf geschreven dan die van Windows Seven, nou, en dan in Windows Seven de opstartregel met VistaBootPRO 3.3 aanpassen en hopla, hij doet het :thumb:

Nee ok, foutje van mijn kant dan. Ik begreep je antwoord niet helemaal namelijk. Kom net uit m'n nest rollen :D

Laatst bewerkt:
Hoezo Grub als ik vragen mag? Dit is toch wel simpeler op te lossen...
Omdat dat de enige bootloader is die bij mijn dualboot setups noit problemen geeft, en ik ken het. Dat je losse programma's zoals VistaBootPro nodig hebt om je bootsector te configureren vind ik raar. Stel, je wilt geen 7, maar Vista of een 2e XP hebben. Dat gaat niet werken. Of nog beter: je wilt ubuntu erbij (triple-boot). Dan is het handig als je met grub werkt. Maar het probleem is opgelost, als je zeker weet dat je 7 niet zult verwijderen en als je zeker weet dat VistaBootPro altijd voor je zal werken is je probleem opgelost.

Met dat eerste gedeelte ben ik het volledig met je oneens. ALLE Windows versies die ik in handen heb gehad werkten de bootlaoders prima backwards met elkaar. Met Linux erbij is het een verhaal apart, dan heb je wel GRUB/Lilo/whatever nodig om het makkelijk te houden.

Met dat eerste gedeelte ben ik het volledig met je oneens. ALLE Windows versies die ik in handen heb gehad werkten de bootlaoders prima backwards met elkaar. Met Linux erbij is het een verhaal apart, dan heb je wel GRUB/Lilo/whatever nodig om het makkelijk te houden.

Als je verschillende windows versier hebt, welke gebruik je dan wanneer? ntldr is nodig voor o.a. xp maar daarmee kan je niet 7 starten. Dus vanuit de 7 loader ntldr starten ofzoiets? En hoe doe je dat bij een triple-boot als XP+Vista+7? Da's voor mij te ingewikkeld... Grub maakt ook dit voor mij een stuk simpeler. En je hebt veel meer opties (standaardopties, memtest*, timeout, kleuren, achtergrondplaatje).

*Ik weet niet of je hiervoor een volledige linux-installatie nodig hebt.

Edit: en het blijft altijd werken, ongeacht welke systemen je hebt draaien. Maak wel een aparte partitie (100mb, fat32) voor de configuratiebestanden/plaatjes zodat je rustig andere partities kan aanpassen.

Laatst bewerkt:
Als je verschillende windows versier hebt, welke gebruik je dan wanneer? ntldr is nodig voor o.a. xp maar daarmee kan je niet 7 starten. Dus vanuit de 7 loader ntldr starten ofzoiets?

Klopt.

En hoe doe je dat bij een triple-boot als XP+Vista+7?

Op volgorde van oud naar nieuw, werkt altijd.

Grub maakt ook dit voor mij een stuk simpeler. En je hebt veel meer opties (standaardopties, memtest*, timeout, kleuren, achtergrondplaatje).

Het is net wat je gewend bent, en wat je wilt. Grub heeft meer opties, maar ik weet niet of de gemiddelde computeraar zich daaraan waagt.

*Ik weet niet of je hiervoor een volledige linux-installatie nodig hebt.

Nee. Memtest wordt opgenomen in de bootloader als onderdeel van een Linux distributie. Los installeren is ook een mogelijkheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan