opstartscherm access

Status
Niet open voor verdere reacties.

congregatie

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Hallo,

Mijn collega werkt met een access bestand (access 2007). Nu moet ik op het werk een lijst maken van alle nieuwe vrijwilligers met naam, adres, tel.nr. vrijw.taak (bv. lector, cantor, koor, koster etc.)
Voorheen werkte ik altijd met excel 2007 waar ik aardig in thuis ben, maar denk dat ik in access veel meer mogelijkheden heb. Ik heb voor mijzelf 3 voorbeelddatabases geopend: Noordenwind, vrijwilligers en taken accdb. Als je nu access opstart zie je dat ik die onlangs geopend heb. Is het opstartscherm aan te passen??
Ik wil dus niet dat mijn collega kan zien dat ik die voorbeeldatabases heb geopend.
Beetje rare vraag misschien! Voor de lieve vrede zal ik thuis verder werken met access!
Veel dank voor de oplossing!
Vriendelijke groet, Maria Hoogveld.

De lijst met laatst geopende bestanden is persoonsgebonden. Tenzij je op een pc werkt met een algemeen account, waarbij iedereen dezelfde login gebruikt, ziet een gebruiker B dus niet welke db door gebruiker A is geopend, en omgekeerd.

Beste Michel,
Even voor de duidelijkheid: wij openen op het klooster het access programma door de snelkoppeling op het buroblad. Dan opent het welkomsscherm van access met voorbeelden in iconen en o.a. aan de slag met access etc en rechts staat: laatst geopende bestanden. Op het scherm staan dan mijn voorbeelden en haar bestand. Ik zou mijn geopende voorbeelden weg willen halen. Ik kan helaas nu geen printscreen maken want ik ben inmiddels weer thuis en werk eerst dinsdag weer. Wij werken op hetzelfde account. Als je bv word opent kun je ook zien welke bestanden er onlangs geopend zijn, alleen moet je hiervoor wel op de officeknop drukken. Bij access staat het bij het opstarten van het programma. Ben ik nog duidelijk? De voorbeeld databases heb ik al verwijderd, maar zou ze graag ook van dat scherm af willen hebben.
Dank alvast, Maria

Wij werken op hetzelfde account.
Dat verklaart een hoop, want dan ziet iedereen inderdaad alle eerder geopende bestanden. In dat geval is het wel zo slim om de lijst met laatst geopende bestanden in te stellen op 1. Zodat je alleen de laatste ziet. Dan nog kan iemand anders die db uiteraard ook zien, en vermoedelijk ook openen, want je gebruikt dan ook dezelfde user voor de db, waarschijnlijk.
Overigens is het niet slim om op één account te werken; zelfs als het een stand-alone computer is, die dus niet in een netwerk hangt, is het verstandiger om verschillende gebruikers aan te maken. Daarmee is in één keer het probleem namelijk opgelost... Een computergebruiker laat namelijk een spoor van activiteiten op de pc achter, en een beetje slim persoon heeft dat in een mum van tijd gevonden. We hebben het dan over internet gebruik, email, geopende bestanden etc. Je moet jezelf de vraag stellen of het niet verstandiger is om elke gebruiker een eigen plekje op de pc te geven... Het is een werkje van niks namelijk!

Beste Michel,
Hartelijk dank voor de uiteenzetting. Ik zal de lijst met laatste geopende bestanden op 1 zetten. Ik zal dinsdag a.s. eens bekijken hoe ik dat moet doen. Binnenkort krijgen wij een nieuwe computer dan kunnen wij meteen ieder zijn eigen werkplek geven. Ik ben best wel handig met de computer en kan zien wat mijn collega allemaal doet. Zij kan dat niet en ze had een w.w. op de database gezet opdat ik er niet mee zou werken! Dat heb ik al gekraakt. Het zat mij alleen niet lekker dat zij bij het opstarten van de db kon zien dat ik die voorbeelden had geopend, daar hoefde ze niets voor te doen!
Ik had al eerder deze reaktie geplaatst maar kon hem niet terug vinden. Ook heb ik de vraag de staus opgelost gegeven, dus ik hoop dat mijn dank je wel je nog bereikt.
Vriendelijke groet, Maria

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan