Opstartschijf dupliceren

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Hoe pak ik dit het beste aan:

In mijn huidige PC zitten 2 schijven: C:\ is 1TB en D:\ is 500GB. Bedoeling is om de schijf van 1TB te recupereren in een nieuwe PC en de schijf van 500GB over te houden als enige schijf in de eerste PC (die enkel nog zal dienen voor administratieve werkjes).
D:\ is ondertussen leeg gemaakt en geformateerd.

- Hoe dupliceer ik nu de volledige inhoud van C:\ op D:\ (wellicht niet met Verkenner, want alles moet mee)
- om vervolgens C:\ uit de PC te halen
- en D:\ vanaf dan te gebruiken als opstartschijf (de nieuwe C:\... BIOS aanpassen ?).

Ik neem aan dat je in de gaten hebt dat de inhoud van 2 emmers water niet in 1 emmer past.

Maak eerst een backup van je PC, onderstaand is risicovol als je niet weet wat je doet!!

- bekijk eerst de hoeveelheid data op de HDD C: van 1 TB, verminder dat in ieder geval tot < 480 GB
- verklein de partitie op de C schijf naar 490 GB (bv mbv Mini Tool
Zorg ervoor dat de partities die overblijven in ieder geval ruim onder de 500 GB valt.
De vrijgekomen ruimte laat je als niet toegewezen.
(belangrijk is dat de partities aaneengesloten staan!!

Maak nu een Image met een image-maker als bv http://clonezilla.org/ of http://www.partition-saving.com/
(als je googled vind je er veel meer, iedereen heeft zijn eigen voorkeur qua programma)
Hiermee kopieer je dus de inhoud van de C: schijf, naar de D: schijf.
Zorg dat je alle partities meeneemt, anders werkt je PC niet.

Lees hier nog even hoe een en ander werkt:

Schoone PC
Wat van toepassing is begint onderaan bij : "Kopiëren van de oude naar de nieuwe schijf d.m.v. een image"

http://www.computeridee.nl/workshop/clonezilla-maak-een-kloon-van-uw-harde-schijf/

Dankjewel TigoGP, ik ga het bestuderen.
Al mijn bestanden en documenten zijn al veilig gekopieerd naar een externe schijf. Op de interne schijf staan nu alleen nog Windows, alle software en alle andere systeembestanden.
Ik zou dus ook de schijf er uit kunnen halen en Windows en alle software van CD op de andere terug installeren (+ honderden updates), maar dat lijkt me een pak meer werk dan de huidige schijf te clonen.
In principe mag dus alleen deze inhoud niet boven de 480 GB uitkomen. Maar ik neem aan dat de cloon-soft voor er gecloond wordt eerst gaat bekijken of alles er wel op kan ? En zoniet: ik ga in elk geval de originele schijf niet formatteren voor ik de PC opgestart krijg met de cloon.

Denk dat de uitleg van TigoGP juist is.
Zelf werk ik altijd met Gparted.
Het probleem bij Win7 is dat er een verborgen partitie is van 100 MB die werkt als bewijs van legitiem.
Daarom zegt TigoGP ook alle partities mee nemen.
Hoor graag of dit werkte, bij Gparted moet je daarna altijd opnieuw registreren.
Bij Gparted hoef je niet te verkleinen, je kunt met copy en paste de inhoud kopiëren. Als het niet past meldt hij dat.

Clonezilla is er een, heb hier ook goede ervaring met G4L (Ghost for Linux), Clonezilla werkte bij mij niet altijd; Ghost V11.2 (Windows) werkte ook altijd goed, maar heb ik niet getest voor de nieuwere Windows (8, 8.1 en 10).
Klonen gaat op bit niveau dus dat gaat ook met een Windows schijf.

Volg de aanwijzingen goed op die er gegeven zijn... beter een extra backup dan eentje te weinig....

Dankjewel voor alle tips. Ik breng verslag uit als het is gelukt. Zal pas eind september zijn als mijn nieuwe PC er is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan