• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optelbereik bepalen op basis van celinhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoyB1973

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2013
Beste forumleden,

Heb een document waarin in bepaalde configuraties maak. Hierbij heb ik een tabblad waarin de aantallen worden ingevuld en ik heb ook een tabblad waarin alleen de ingevulde waarden (qua) aantal naar voren komen.
Nadeel bij dit bestand is dat het nogal vaak wijzigt en ik handmatig eraan moet denken dat ik de optelling goed zet.

Om het te verduidelijken heb ik een bestand toegevoegd.

• Kolom A bevat een typering. Typering 1 is een productgroep. Typering 2 is een artikel.
  • Kolom B bevat de omschrijving, of van de productgroep of van het Artikel
  • Kolom C bevat het aantal van het artikel. Dit is een cel die gevuld wordt al de bestelling wordt gemaakt.
  • Kolom D bevat de eenheidsprijs
  • Kolom E bevat formules die de totale prijs per productgroep of per Artikel berekenen.

Nu is het zo dat zodra van een artikelen die onder een productgroep vallen het aantal van deze productgroep ook moet worden opgeteld. Echter zie je dat er verschillende formules staan in dezelfde kolom E, zie voorbeeldbestand
Nu vallen er soms artikelen weg en worden er artikelen toegevoegd, waardoor het kan voorkomen dat de optelsom van de kopregel niet meer klopt en er dus fouten in voorkomen.

Nu vraag ik mij af of er een manier is waarop ik 1 formule in kolom E kan plaatsen welke kijkt naar de typering in kolom A en alleen alle waarden optelt van Kolom E tot de rij waarin in kolom A de volgende 1 staat??

Groet Roy

Bijlagen

Roy,

Probeer het eens met de volgende formule:
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(E6;;;VERGELIJKEN(A5;A6:A25;0)-1;1))

Deze zorgt er voor dat de getallen bij elkaar gezocht worden tot de eerst volgende 1
Omdat voor de laatste lijst er geen 1 voorkomt krijg je hier een foutmelding, die fout kun
je gemakkelijk opvangen door onderaan de lijst in de kolom A een 1 te zetten.

Veel Succes.

Hartelijk bedankt. Hiermee kan ik denk ik wel uit de voeten. Moet nog even kijken hoe ik andere formules kan nestelen maar dat moet lukken. Echt top. ! Thnx.

Laatst bewerkt door een moderator:
Korte additionele vraag. Om de juiste volgorde te bepalen gebruik ik in kolom a de volgende formule:
=ALS(AB18>0;AANTAL($A$15:A17)+1;"")
Hierbij worden in een ander tabblad met een verticale zoekopdracht alleen de ingevulde waarden onder elkaar gezet. Echter werkt deze nu niet meer.

AB18 geeft de optelling van de oplossing zoals hierboven beschreven. =SOM(VERSCHUIVING(E6;;;VERGELIJKEN(A5;A6:A25;0)-1;1)).
Deze formule heb ik iets aangepast waarbij ik nu het volgende heb staan:
=ALS(EN(C18=2;AA18=0);"";ALS(C18=1;SOM(VERSCHUIVING(AA18;;;VERGELIJKEN(C18;C19:$C$2001;0)-1;1));AA18))

Deze formule werkt op het oog goed, want hij vult precies de waarden in (kolom AA) waar dat moet, echter in Kolom A krijgt iedere rij een waarde, want blijkbaar ziet hij nu dat iedere cel in kolom AA >0..?

Waar ga ik fout...
Groet Roy

Zelf de fout al gevonden.
Ik had in een aantal cellen de formule staan als(.....;""). Het bleek dat hij met de waarde leeg niet goed omgaat. Deze heb ik aangepast naar bij niet waar ben je nul, waarna alles goed verliep.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan