Optelfouten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Christof

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
Hallo,

ik ben bezig met database om verkoopcijfers te kunnen samenvoegen en vergelijken van verschillende bedrijven.

Ik heb deze tabellen gemaakt:
verkopers
algemene_verkopercode [sleutel]
verkopercode_bedrijf_A
verkopercode_bedrijf_B

verkoopcijfers januari bedrijf A
factuurcode [sleutel]
klant
verkopercode
bedrag

verkoopcijfers januari bedrijf B
factuurcode [sleutel]
klant
verkopercode
bedrag

Er ligt een relatie (1 op veel) van verkopercode_bedrijf_A naar de kolommen verkopercode van verkoop bedrijf A en zo ook van verkopercode_bedrijf_B naar die van B.

Nu zou ik via een query een uitvoer willen bekomen die een lijst geeft van alle verkopers met daarnaast de som van de bedragen in de verschillende maanden van die verkoper.
Bv.
Verkoper   Verkoop Januari bedrijf A   Verkoop Januari bedrijf B
Verkoper 1   Som bedrag bedrijf A    Som bedrag bedrijf B

Ik raak al aan een lijst van de verkopers (verkopers.algemene_verkopercode met GROUP BY) en aan een weergave van de respectievelijke verkoopcijfers.
Als ik de verkoop cijfers van 1 bedrijf laat tonen (SUM), is er geen probleem, maar als ik het tweede bedrijf er aan toevoeg klopt het niet meer. Als ik ze via SUM laat weergeven krijg ik een veel te groot bedrag.

Hoe kan ik dit oplossen?

Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je hiervoor 2 queries maken, 1 voor bedrijf A en 1 voor bedrij B. Deze kun je daarna eventueel weer samenvatten in één query.

Hallo Christof,

waarom gebruik je aparte tabellen per bedrijf voor je verkoopcijfers?
Eentje is voldoende, neem daarin wel een kolom BedrijfID op ( leg de verkopen vast per bedrijf).

Groet,

Tardis

Volgens mij moet je hiervoor 2 queries maken, 1 voor bedrijf A en 1 voor bedrij B. Deze kun je daarna eventueel weer samenvatten in één query.
Dit heb ik ook al geprobeerd, maar ik raak niet aan een query om die dan weer samen te voegen...

waarom gebruik je aparte tabellen per bedrijf voor je verkoopcijfers?
Eentje is voldoende, neem daarin wel een kolom BedrijfID op ( leg de verkopen vast per bedrijf).
Dat zou inderdaad eenvoudiger gaan. Maar de bedrijven werken met verschillende ERP-systemen waaruit ik verschillende outputs haal die in een Excel-file komen, met verschillende layouts en verschillende codes voor de vertegenwoordigers en de producten (daarom de koppeling-tabel voor de vertegenwoordigers). Die apparte Excel-files worden dan ingevoerd in Access, en zo is het makkelijker om per Excel een tabel te laten maken. Ik zou niet juist weten hoe ik de 2 Excels tot 1 tabel zou laten invoegen.

Ligt m'n probleem niet bij verkeerde joins of manier van sorteren/sommeren?

Ik heb nog eens geprobeerd om eerst apparte queries voor de verkoopcijfers per bedrijf te maken en die dan te koppelen in een andere query.

Ik krijg dan deze error:
U hebt velden gekozen uit recordbronnen die de wizard niet kan koppelen. Mogelijk hebt u velden gekozen uit een tabel en uit een query die is gebaseerd op die tabel. Als dat het geval is, probeert u alleen velden uit de tabel of alleen velden uit de query te kiezen.

De queries zijn niet rechtstreeks gekoppeld, dus ik weet niet juist wat het probleem is....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan