Hallo,
ik ben bezig met database om verkoopcijfers te kunnen samenvoegen en vergelijken van verschillende bedrijven.
Ik heb deze tabellen gemaakt:
verkopers
algemene_verkopercode [sleutel]
verkopercode_bedrijf_A
verkopercode_bedrijf_B
verkoopcijfers januari bedrijf A
factuurcode [sleutel]
klant
verkopercode
bedrag
verkoopcijfers januari bedrijf B
factuurcode [sleutel]
klant
verkopercode
bedrag
Er ligt een relatie (1 op veel) van verkopercode_bedrijf_A naar de kolommen verkopercode van verkoop bedrijf A en zo ook van verkopercode_bedrijf_B naar die van B.
Nu zou ik via een query een uitvoer willen bekomen die een lijst geeft van alle verkopers met daarnaast de som van de bedragen in de verschillende maanden van die verkoper.
Bv.
Verkoper Verkoop Januari bedrijf A Verkoop Januari bedrijf B
Verkoper 1 Som bedrag bedrijf A Som bedrag bedrijf B
Ik raak al aan een lijst van de verkopers (verkopers.algemene_verkopercode met GROUP BY) en aan een weergave van de respectievelijke verkoopcijfers.
Als ik de verkoop cijfers van 1 bedrijf laat tonen (SUM), is er geen probleem, maar als ik het tweede bedrijf er aan toevoeg klopt het niet meer. Als ik ze via SUM laat weergeven krijg ik een veel te groot bedrag.
Hoe kan ik dit oplossen?
ik ben bezig met database om verkoopcijfers te kunnen samenvoegen en vergelijken van verschillende bedrijven.
Ik heb deze tabellen gemaakt:
verkopers
algemene_verkopercode [sleutel]
verkopercode_bedrijf_A
verkopercode_bedrijf_B
verkoopcijfers januari bedrijf A
factuurcode [sleutel]
klant
verkopercode
bedrag
verkoopcijfers januari bedrijf B
factuurcode [sleutel]
klant
verkopercode
bedrag
Er ligt een relatie (1 op veel) van verkopercode_bedrijf_A naar de kolommen verkopercode van verkoop bedrijf A en zo ook van verkopercode_bedrijf_B naar die van B.
Nu zou ik via een query een uitvoer willen bekomen die een lijst geeft van alle verkopers met daarnaast de som van de bedragen in de verschillende maanden van die verkoper.
Bv.
Verkoper Verkoop Januari bedrijf A Verkoop Januari bedrijf B
Verkoper 1 Som bedrag bedrijf A Som bedrag bedrijf B
Ik raak al aan een lijst van de verkopers (verkopers.algemene_verkopercode met GROUP BY) en aan een weergave van de respectievelijke verkoopcijfers.
Als ik de verkoop cijfers van 1 bedrijf laat tonen (SUM), is er geen probleem, maar als ik het tweede bedrijf er aan toevoeg klopt het niet meer. Als ik ze via SUM laat weergeven krijg ik een veel te groot bedrag.
Hoe kan ik dit oplossen?
Laatst bewerkt: