• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen als aan 2 voorwaarden is voldaan die meerdere keren kunnen voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddie300

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2013
In een bereik wil ik waarden optellen indien aan twee voorwaarden wordt voldaan. Nu gaat het om niet unieke voorwaarden, ze kunnen meerdere keren voorkomen.

Het lukt zolang de voorwaarden uniek zijn, dus maar één keer voorkomen. Hiervoor werkt som.als in combinatie met index en vergelijken, zie bijgevoegd bestand.

Nu komt de 1e sleutelwaarde vaker voor en wordt alleen de eerste waarde weergegeven die excel tegenkomt, andere waarden die ook aan de criteria voldoen worden niet bij elkaar opgeteld.
Hoe kan ik alle waarden optellen? In dit forum gekeken maar niet een passend antwoord kunnen vinden.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gebruik hiervoor SOMPRODUCT of SOMMEN.ALS:
Code:
=SOMPRODUCT(($B$6:$B$11=$E$16)*($D$4:$I$4=$E$15)*($D$6:$I$11))

Hallo Conseclusie,

Dit werkt goed.
Bedankt!

Echter, mag ik de vraag nog wat uitbreiden:
Als in één van de sleutels gezocht moet worden met een asterix, bijvoorbeeld zoek in een kolom naar sleutels die de waarde W bevatten, hoe moet de formule dan worden ingericht?
In de bijlage is een voorbeeld bestand toegevoegd.

Alvast bedankt voor de medewerking!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat wordt dan:
Code:
=SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC($E$16;$B$6:$B$10))*($D$4:$I$4=$E$15)*($D$6:$I$10))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan