• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen als cel het woord x bevat

Status
Niet open voor verdere reacties.

BraveNewWorld

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
4
Ik heb een probleem met een voorwaardelijk som. Mijn tabel ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Kolom A..........................Kolom B
Piet;Jan;Henk.......................4
Kees;Piet.............................8
Wil;Henk..............................2
Jan;Kees;Wil........................3

Nu wil ik in een cel de getallen van B optellen als in A de naam van een gekozen persoon staat. Dus als de gekozen naam Kees is, dan moeten rij 2 en 4 opgeteld worden en krijg je als antwoord 11 en als het Piet is, dan rij 1 en 2 en krijg je 12 als antwoord.

Ik heb lopen stoeien met de functie SOM.ALS, maar die krijg ik alleen werkende als er overal in kolom A, maar 1 naam staat, zodra er meer namen staan, gaat het mis.
Het opsplitsen van Kolom A in meerdere Kolommen en dan SOMMEN.ALS gebruiken is helaas geen optie.

Wie kan mij verder helpen

Ik gebruik Excel 2007.
 
=SOM.ALS(A1:A3;"*piet*";B1:B3)
of:
=SOM.ALS(A1:A3;"*"&D1&"*";B1:B3)
met in cel D1 de naam die gezocht moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Beste BraveNewWorld ;)

Neem de volgende formule:

=SOM.ALS(A1:A4;"*Kees*";B1:B4)

Groetjes Danny. :thumb:
 
Harry en Danny bedankt voor jullie antwoord. Soms is het leven een stuk simpeler dan gedacht en zoek je het te ver.

Zelfs mijn vervolg vraag was al beantwoord alvorens ik hem kon stellen "Stel je voor als de naam van de persoon in een andere Cel staat."

Heren, nogmaals bedankt.

Groeten
Geert
 
=SOM.ALS(A1:A3;"*piet*";B1:B3)
of:
=SOM.ALS(A1:A3;"*"&D1&"*";B1:B3)
met in cel D1 de naam die gezocht moet worden.

Als er een Piet en een Pieterse bestaat, gaat het dan ook goed ?
Of en Jan en Jansen
 
Beste Revdutchie ;)

Zolang het gezochte deel een woord is of een deel van een woord in een zin of reeks, dan gaat hij de som maken.

Groetjes danny. :thumb:
 
Als er een Piet en een Pieterse bestaat, gaat het dan ook goed ?
Of en Jan en Jansen


Ja hoor Jacques,

Met één jokerteken minder aan het eind.

Edit: gaat niet echt lekker volgens mij (denk dan van niet).
bestandje derhalve maar verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Beste Revdutchie ;)

Zolang het gezochte deel een woord is of een deel van een woord in een zin of reeks, dan gaat hij de som maken.

Groetjes danny. :thumb:

Precies, dus als je een Bert en Bertus hebt gaat het fout en klopt je antwoord niet. Met een paar namen is dit nog wel te overzien, maar als het er honderden worden is het niet meer veilig.

Als TS kolom A aanpast zodat er achter de laatste naam een ; komt is het wel te doen dan wordt het zoeken naar *piet;*

en dat kunnen jullie formule goeroes wel weer met een formule denk ik Rechts = ; of zoiets
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nu je aangepaste schrijven Jacques, nu ik weer met suggestie kom.
Maar hier schetst mijn verbazing dat jij er precies net zo over dacht. :thumb:
Dan hierbij het bestandje voor de geïnteresseerden.
 

Bijlagen

  • 08-02-10 Somproduct van namen.xls
    13,5 KB · Weergaven: 258
Beste HSV ;)

Mooi gevonden :thumb:

Heb gezien dat deze hoofdletter gevoelig is.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Beste HSV ;)

Mooi gevonden :thumb:

Heb gezien dat deze hoofdletter gevoelig is.

Groetjes Danny. :thumb:


Dat had ik ook opgemerkt terwijl ik aan het testen was Danny, maar ik dacht, "je kan niet alles hebben". :D
Ik zal eens zien of daar nog iets aan te doen is. :thumb:
 
Dat had ik ook opgemerkt terwijl ik aan het testen was Danny, maar ik dacht, "je kan niet alles hebben". :D
Ik zal eens zien of daar nog iets aan te doen is. :thumb:


Hmzzzz, VBAtje in Kolom A, geen hoofdletters ?

Hehe, volgens mij heeft TS het allemaal wel gezien en proberen wij freaks het te perfectioneren :D:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan