• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen als meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

TBTilburg

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2012
Beste Forumleden,

ik wil graag uit een planning het benodigde aantal uren per order per afdeling per week destilleren, waarbij ik alle gegevens al ingevoerd heb. Ik heb in kolom A de afdeling, Kolom B het weeknummer, Kolom F het ordernummer en kolom P de benodigde uren, nu wil ik excel deze laten optellen zodat ik een overzicht heb van hoeveel werk ik op een afdeling in een specifieke week. Nu kan ik dit doen met draaitabellen die een totaal optellen, zodat als ik filter op een week of afdeling, ik het totaal van die week of afdeling krijg, maar ik wil deze gegevens gebruiken om verdere berekeningen mee te maken. Wanneer ik in mijn draaitabel filter op afdeling of week en dan =som.als verandert deze uitkomst weer als ik filter op een andere afdeling. Ik wil dat ik ten alle tijde kan zien hoeveel werk er per week is op welke afdeling. ik zou het bestand kunnen uploaden, maar dan ben ik LANG bezig met het anonimiseren, daar ik geen bedrijfsgegevens op het internet wil rondspuien...

TBTilburg,

Is dit een studie opdracht?
Maar probeer eens een voorbeeld bestandje te maken met maar een paar gegevens.
Kan ons behoorlijk helpen, Kees heeft het ook geprobeert.

Succes

Ik heb een paar formules in het voorbeeld gezet, kijk eens of je die formules snapt. Dan kun je zelf proberen de andere formules te maken.

Kees

Bijlagen

test

ik ga nu de formules proberen op het daadwerkelijke bestand, ik weet niet of het werkt ivm dat de gegevens over order, week en uren door een macro gevuld moeten worden en dus niet vast in dezelfde cellen komen te staan, bijvoorbeeld als er een order bij is gekomen

ik krijg de melding #naam, zal zo even kijken naar de celeigenschappen. ik gebruik trouwens excel 2003, ik weet niet of dat nog van belang is?

Gezien de extensie van je voorbeeldbestand (xlsx) ging ik uit van Excel 2007.
Dat is wel een verschil, want volgens mij ondersteunt Excel 2003 de functie SOMMEN.ALS niet waar mijn formule op is gebaseerd zoals je gezien hebt.
In Excel 2003, zonder SOMMEN.ALS heb ik even geen eenvoudige oplossing paraat.

Zo zie je maar dat het van belang is om de Excel versie ook even te vermelden in je vraag.

Kees

SOMMEN.ALS wordt inderdaad niet ondersteund in E 2003. Hiervoor kan de SOMPRODUCT formule gebruikt worden.
Op basis van de SOMMEN.ALS van Keesbl
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A13="A")*(B2:B13=40)*(C2:C13))

1. SOMPRODUCT werkt alleen met bereiken, die je MOET benoemen met SOMPRODUCT, die waardes bevatten en foutmeldingen zoals #GETAL of #NAAM.
2. Zorg dat alle waardes dezelfde indeling hebben. Blad 1 kolom O staan de eerste waardes als tekst en de rest als getal. Zet deze hele kolom naar getal.

Als je de getallen omzet in kolom O werkt deze formule, welke je horizontaal als vertikaal kan doorslepen.
Code:
=SOMPRODUCT((Blad1!$A$2:$A$157=$A4)*(Blad1!$B$2:$B$157=B$3)*(Blad1!$O$2:$O$157))

Bijlagen

1. SOMPRODUCT werkt alleen met bereiken, die je MOET benoemen met SOMPRODUCT, die waardes bevatten en foutmeldingen zoals #GETAL of #NAAM.
Excuses. Er mogen GEEN foutmeldingen in staan!

Dus je bereik die je opgeeft (rode gedeeltes) gaat niet werken omdat kolom B foutwaardes bevat. Als je het bereik aanpast naar rij 157 zal er een resulaat komen uit je formule.
Code:
=SOMPRODUCT((Blad1!$A$2:[COLOR="#FF0000"]$A$3999[/COLOR]=$A4)*(Blad1!$B$2:[COLOR="#FF0000"]$B$3999[/COLOR]=B$3)*(Blad1!$O$2:[COLOR="#FF0000"]$O$3999[/COLOR]))

foutwaardes

Ik snap wat je bedoelt! van 158 tot 999 zijn het foutwaardes, daarna weer een deel met correcte waarden. 1000 tot en met 1139 moet wel meegenomen worden en hetzelfde geld voor 2000 tot en met 2585. alles daarbuiten zijn foutwaardes

codes

kan ik dan gewoon =somproduct((blad1!$A$2:$A$157;$A$100:$A$1139;$A$2000:$A$2585=$A4 ... gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan