• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen als

Status
Niet open voor verdere reacties.

JasperCLS

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2019
Hallo allen,

In bijgevoegd voorbeeld bestand heb ik in de eerste kolom de weeknummers staan. Het btreft een rpoductiesheet, waarbij we met weken werken en iedere week heeft een verschillend aantal regels. Dat kunnen er 2 zijn, maar ook bijvoorbeeld 45.
Gedurende de week kunnen er regels bijkomen en doorgeschoven worden naar de week erna, of juist naar voren worden gehaald, etc.

Nou wil ik heel graag in kolom G de som van de getallen (uren per productieregel) die erboven staan. Echter als ik het bereik mee geef, dan gaat dit mis als ik een regel toevoeg of weghaal. Nu heb ik zitten kijken naar de functie som.als, maar ook dat gaat niet goed, omdat je daar een bereik mee moet geven.

Hoe kan ik dit oplossen?

Dus overal waar week 35 staat moet hij de uren optellen en zo ook voor 36, 37 etc.

Ik hoor graag!

mvg

Jasper

Bijlagen

Jasper,

kijk eens in de bijlage....

de enige concessie is dat het totaal in kolom H staat ipv G

Bijlagen

Dat is een oplossing, dank je!

Wel heb ik graag het antwoord in dezelfde kolom, aangezien ik er ook nog een percentage kolom naast heb met hetzelfde probleem en zo nog vele andere kolommen, dan wordt het geheel te breed.

Ik weet dat je in VBA een achtergrond kleur kan aanspreken, dus ben benieuwd of je alles tussen de zwartregels kan laten optellen voor een bepaalde kolom en die dan in de zwartregel kan projecteren. Heeft iemand daar verstand van?

Ik zou subtotalen gebruiken. Als dit bestand representatief is dan zou ik over een betere opzet nadenken.

Bijlagen

Dank je voor het meedenken. Ik heb subtotalen gebruikt, maar ook dan verspringt het bereik als je gaat schuiven of toevoegen en weghalen. Dit verspringen is vaak goed, maar na een paar keer pakt hij niet helemaal meer het juiste bereik.

Is er iets mis met een draaitabel die de optelling per week laat zien (zonder de tussen-liggende data)?

We werken met 8 man tegelijk in deze spreadsheat via office 365. Een draaitabel op een andere pagina is omslachtig, omdat we snel een totaal moeten zien, zonder naar een andere pagina te gaan. Verder zijn er enkelen die geen kennis hebben van Excel, maar wel meelezen en slechts 1 of 2 kolommen bewerken, dus die zullen schrikkel van draaitabellen en andere tabbladen etc.

Om problemen te voorkomen adviseer ik een klein tabelletje ernaast of erboven met de week nummers en de SOM. ALS functie

Ok, maar dan krijg ik 52 regels boven in te staan, dat is een hele volle pagina, en dat lijkt me niet de bedoeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan