• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen cel over meerdere tabbladen met voorwaarde (voorbeeldbestand toegevoegd)

• Onderwerp starter Onderwerp starter DjRik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DjRik

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
Hallo,

Ik heb meerdere tabbladen, met verschillende namen, waarvan ik cel K8 op wil tellen als cel C5 de letter "A" bevat.

Ik heb de volgende formule geprobeerd, maar deze werkt niet:

=SOM.ALS('DM0001:BM0015'!C5; "A*"; 'DM0001:BM0015'!K8)

Ik heb dus namen die beginnen met A, B of D. Deze staan voor verschillende machines. Ik wil in eerste instantie alleen de waarden van de A machine optellen. In mijn situatie heb ik veel meer tabbladen, dus even alles los aanklikken is veel te veel werk.

Ik heb een voorbeeldje gemaakt, maar het lukt me niet om deze up te loaden. Misschien dat het zo lukt? Als een voorbeeld toch gewenst is, dan zoek ik dat uploaden even verder uit en dan komt deze erbij te staan. EDIT: Is inmiddels gelukt

Harstikke bedankt alvast voor de hulp!

Bekijk bijlage SOM.ALS Test.xlsx

Laatst bewerkt:
het wordt iedereen vast wat duidelijker als je het bestandje upload (ontdaan van gevoelige info).

Het is inmiddels gelukt om een voorbeeld bestand toe te voegen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Rob bedankt voor je reactie. Allereerst wil ik even zeggen dat ik wel degelijk gezocht heb en niet zomaar mijn probleem hier op het forum gegooid heb. Ik heb het eerst zelf geprobeerd, maar ik kom er echt niet uit.

Maar ik snap niet hoe ik jouw tip kan gebruiken voor mijn probleem. Ik denk dat je doelt op de "INDIRECT" functie en ik heb zojuist opgezocht wat ik daarmee zou kunnen, maar ik snap niet hoe ik dat zou kunnen gebruiken in mijn excel bestand.

Zou je iets meer uitleggen willen/kunnen geven alsjeblieft?

Laatst bewerkt:
misschien iets in deze geest (zie bijlage)?

het gaat om de gele cellen.

Code:
=SOM('DM0001:BM0015'!K8)

heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Oeldere,

Bedankt voor je reactie, maar dit is niet wat ik zoek. Dit is om een totalenlijst te maken. Op deze manier optellen over meerdere tabbladen heb ik al gebruikt en werkt prima.

Maar in dit geval wil ik de A, B en D kolom apart berekend hebben. Als het werkbladnaam "Axxxxx" dan moet dit dus opgeteld worden bij A. Vandaar dat ik mijn functie begin met =SOM.ALS. De informatie over het werkblad staat in cel C5.

=SOM.ALS('DM0001:BM0015'!C5; "A*"; 'DM0001:BM0015'!K8)
Som als voorwaarde dat de letter "A" voorkomt in cel C5 over de tabbladen "DM0001" t/m "BM0015". Als dit waar is moet hij cel K8 optellen. Er zal dus een fout zitten in die voorwaarde. Maar ik ben er helaas nog steeds niet achter hoe ik dit dan wel moet doen.

Ik weet dat je t/m excel 2007 alleen de =SOM() functie kon gebruiken over meerdere werbladen. Het lijkt mij dat je in excel 2010 ook alleen de SOM functie over meerdere werbladen kunt gebruiken.
Enige oplossingen die ik zie is op elk blad appart in dezelfde cel een =ALS() zetten, en hier een som functie van nemen. Of anders met VBA....waar ik te weinig van weet.

Oke, het blijkt dus dat deze functie gewoon niet gebruikt kan worden. Ik heb het even nagezocht op Google en hier op het forum en ik kom het meer tegen.

Conclusie, het kan gewoon simpelweg niet.

Ik heb het inmiddels opgelost door een gewone som te gebruiken en alle werkbladen en cellen apart aan te klikken. Is veel werk en enorm foutgevoelig, maar het is uiteindelijk gelukt.

Bedankt voor de hulp.

Code:
Ik heb het inmiddels opgelost door een gewone som te gebruiken en alle werkbladen en cellen apart aan te klikken. Is veel werk en enorm foutgevoelig, maar het is uiteindelijk gelukt.

kun je dan eens laten zien, hoe het nu is geworden?

een mogelijkheid zou zijn om te verwijzen naar de tabbladnaam , die je in een aparte cel neerzet. deze tabbladnaam kun je via een formule of macro in een cel zetten.

hiermee voorkom je in ieder geval veel foute invoer.

Nog een alternatief, zie bijlage.
De 2 laatste digits van je tabbladnamen mogen van 01 tot 99 gaan (bijvoorbeeld AM0001 tot AM0099).
Zonodig kan dit aangepast worden voor hogere getallen.

Bijlagen

WHER bedankt voor je reactie. Op die manier werkt het dus, maar ik snap die formule niet helemaal.. Ik ga het ook niet meer uitzoeken, aangezien ik de benodigde waarden al verkregen en 3x gecheckt heb. Het is eenmalig, dus voor mij heeft het op dit moment geen meerwaarde om de formule te gaan herschrijven, zodat ik deze kan gebruiken voor mijn probleem. Desondanks, bedankt voor het meedenken!

Oeldere, ik heb even een bestandje toegevoegd waarmee ik aangeef hoe ik het nu gedaan heb. Is gewoon heel simpel hoor. Dit werk wel met weinig tabbladen, maar ik heb er in mijn geval dus ongeveer 20 en dan wordt de kans op fouten veel groter.

Ik heb dus:

waarde "blad Axxxx" celk8 + "blad Axxxx" celk8 = totale waarde

En dat voor alle A-tjes, B-tjes en D-tjes gedaan. Vervolgens de cel "naar beneden getrokken" om door te tellen van cel k8 tot en met k12. Ik kan het niet heel duidelijk uitleggen merk ik, maar ik hoop dat je het snapt.

Bekijk bijlage SOM.ALS Test2.xlsx

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan