• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen en aftrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennis8

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2011
Hé hallo, ik ben nieuw hier op het forum en ook vrijwel een beginneling met Excel.
Ik denk laat ik dan ook maar een hele simpele titel voor m'n vraag verzinnen;)

Ik denk dat het ook een vrij simpele vraag is, maar ik weet niet hoe het moet..
Ik heb 2 rijen met cijfers, en een cel met een begincijfer.
Ik moet de ene rij met cijfers van het begincijfer aftrekken, en de andere rij moet ik er bij optellen. Hier is vast een handigere manier voor dan alle cellen apart aanklikken (het zijn er nog al veel).

Alvast bedankt!:)

Met in cel A1 je begincijfer: op rij twee de afgetrokken cijfers: en op rij drie je bijtelling.
Code:
=A1-SOM(2:2)+SOM(3:3)

Met in cel A1 je begincijfer: op rij twee de afgetrokken cijfers: en op rij drie je bijtelling.
Code:
=A1-SOM(2:2)+SOM(3:3)

Top, bedankt ook voor het snelle antwoord.

Nu heb ik nog een vraag, ik hoop dat ik het een beetje uit kan leggen..
Ik wil ook cijfers in die 2 rijen zetten, die nog niet afgetrokken op opgeteld moeten worden. Is er een optie in Excel dat je die cijfers er wel in kan zetten, maar dat je pas later ergens op kan drukken of iets waardoor het dan pas word verekend in het 'eindcijfer'?

Zet de berekening van het werkblad op handmatig en je kunt met de macro gebruiken.
De code voor de macro is:
Code:
Sub rekenen()
Calculate
End Sub
Als je niet thuis bent in VBA kan je de macrorecorder gebruiken.
Het enige wat de macro hoeft te kunnen is het berekenen van het werkblad en dat is op F9 te klikken.
Met het draaien van de macro wordt het werkblad opnieuw berekend.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Zet de berekening van het werkblad op handmatig en je kunt met de macro gebruiken.
De code voor de macro is:
Code:
Sub rekenen()
Calculate
End Sub
Als je niet thuis bent in VBA kan je de macrorecorder gebruiken.
Het enige wat de macro hoeft te kunnen is het berekenen van het werkblad en dat is op F9 te klikken.
Met het draaien van de macro wordt het werkblad opnieuw berekend.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hé hallo, ik ben nieuw hier op het forum en ook vrijwel een beginneling met Excel.

Sorry?:o

Welke Excelversie gebruik je?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Wat roncancio schrijft is helemaal goed (VBA).

maar misschien is het verstandiger om als beginner, je eerst de formules en ("gewone") zaken binnen excel eigen te maken.

in excel 2007 is de oplossing van je vraag:

formules => berekeningsopties => handmatig

en als weer berekend moet worden:

formules => berekeningsopties => automatisch

blijft mijn vraag waarom je dit zou willen (is je bestand nu al zo groot)?

Tip:

1) vermeld bij je vraag altijd je excel versie.

2) met een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, wordt je vaak beter en sneller geholpen.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Voor calculate als de berekening op handmatig staat heb je geen macro nodig, deze zit standaard al in excel en dat is F9.

Niels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan