• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen in excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dord
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Dord

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2010
Voor een enquete wil ik de gemiddelde cijfers uitrekenen met behulp van excel. Het lieft met een formule die "los staat" van de invoercel. Zodat ik cijfers kan optellen zonder ze telkens in afzonderlijke cellen te moeten plaatsen. Is dit mogelijk?

Groet Dord

Excel kent de functie =GEMIDDELDE()
Daarnaast kun je ok werken met:
=SOM() en =AANTAL()

Als je er niet uitkomt, post dan een voorbeeldbestandje ontdaan van gevoelige info.

Groeten,
Richard

De formule weet ik wel te vinden, ik wil als het ware als volgt te werk gaan:

1: Cijfers en aantal personen invullen in bv A1 en A2.
2: Vervolgens de cummultatie in A3 en A4 kwijt
3. Van persoon 2 de gegevens wederom invullen in A1 en A2 zonder dat de gegevens uit
A3 en A4 vervallen als gevolg van de nieuwe invoer.

Daarvoor heb je VBA code nodig.

Tevens snap ik niet de werkwijze. Met jouw werkwijze heb je geen overzicht / historiek van hetgeen reeds ingevuld werd. Je kan dus niets nagaan als er fout ingegeven werd. Tenzij dat ook geprogrammeerd wordt.

Vrees je dat er te weinig cellen zijn in Excel om de invoer op te slaan?

Wigi

Ik begrijp dat je dan niet kan zien of er enventuel fouten gemaakt zijn maar met +2000 respondenten en 10 keuze mogelijkheden is het onbegonnen werk om mogelijke fouten terug te zoeken zonder te veel tijd eraan te verspillen

Overigens kan ik deze code ergens vinden of moet ik deze zelf opstellen?

Ik begrijp dat je dan niet kan zien of er enventuel fouten gemaakt zijn maar met +2000 respondenten en 10 keuze mogelijkheden is het onbegonnen werk om mogelijke fouten terug te zoeken zonder te veel tijd eraan te verspillen

Overigens kan ik deze code ergens vinden of moet ik deze zelf opstellen?

Ga hiermee eens aan de slag:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$A$1" Then Range("B1") = Range("B1") + Range("A1")
End Sub

Wat je intypt in cel A1 wordt (na Enter) bijgeteld bij cel B1. In de Excel opties kan je instellen dat de cursor niet wijzigt na een Enter. Zo blijft die dus steeds in cel A1. Of je zet in de code:

Code:
    If Target.Address = "$A$1" Then Range("B1") = Range("B1") + Range("A1"): Range("A1").Select
End Sub

De invoer van VB code gaat me niet al te best af, zelf bij onze ICT-afdeling kan ik ervoor niet terecht:shocked:

Ik heb het bestand toegevoegd om een duidelijker beeld te kunnen geven. Mijn insteek is om per respondent in de cel "cijfer" telkens opnieuw het cijfer in te kunnen voeren. Met als gewenst resultaat het opbouwen van het getal onder "Cummultatief cijfer", zonder apart voor elke respondent de beoordelingscijfers in het bestand kwijt te moeten.

Alvast bedankt voor het op weg helpen:thumb:

Groet Dord

Bijlagen

En vertaal je Dordtse dialect naar het Nederlands: cumulatief.

Het zal dan toch zo iets moeten worden denk ik zo.

Cobbe

Het zal dan toch zo iets moeten worden denk ik zo.

Cobbe

Het bestand is zo goed als prefect, het enige wat het compleet zou maken is dat als ik de cijfers invoer het opgeteld wordt op dezelfde regel. Of is dat niet mogelijk om in te stellen?

Alvast hardstikke bedankt!

Gr. Dord

Code:
    If Intersect(Target, Range("C3:C10")) Is Nothing Then Exit Sub
        Cells(Target.Row, 4) = Cells(Target.Row, 4) + Cells(Target.Row, 3)
        Cells(Target.Row, 5) = Cells(Target.Row, 5) + 1
End Sub

Laatst bewerkt:
Rechtsklik op tab van blad DH en selecteer Programmacode weergeven. Vervang de code die daar staat door de code die ik je gegeven heb

En wat voegt dat toe aan de oplossing?

Cobbe

Dat nu het getal opgeteld wordt bij de cel rechts van de broncel en niet 1 regel lager
bv C3 wordt nu opgeteld bij D3 en niet bij D4 enz....

Kan kloppen, maar heb in mijn bestand de verschuiving van cursor na Enter uitgevinkt.
En dat was ik vergeten te melden.

Cobbe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan