• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen in matrx

Status
Niet open voor verdere reacties.

jadiko

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2008
Hoi,

ik zoek een oplossing voor het volgende.
In een marix staat in de rij een datum, en in de kolom een type, die een waarde bevat.
Nu wil ik voor dezelfde datum en hetzelfde type, alle waarden optellen.
Matrix, zie M7:Q14
De som van de waarde zou in de betreffende kolom van het type in A7:D24 moeten getoond worden.

Wie kan mij hiermee helpen ?Bekijk bijlage Test.xlsBekijk bijlage Test.xls

Code:
=SUMPRODUCT(($P$8:$Q$14)*($P$7:$Q$7=B$7)*($N$8:$N$14=$A8))
Misschien is deze formule wat eenvoudiger om door te kopiëren.

Thx Thoralf !
Lukt perfect. Ik vermoed dat ik met dezelfde formule de matrix kan uitbreiden ?

Thx Willem, ik probeer deze uit.
De bedoeling is dat ik het aantal types kan uitbreiden en een kalenderjaar maak.
Weet je soms ook hoe ik zaterdagen en zondagen automatisch kan laten verschijnen in een andere celkleur ?

Code:
=WEEKDAY($A8;2)>5
Selecteer het bereik A8: D24 en zet dan deze formule in de 'voorwaardelijke opmaak'

Lukt perfect !
Laatste vraag :thumb:
als een datum op een zaterdag of zondag valt, en er staat een waarde, zou deze waarde naar de laatste werkdag ervoor moeten geplaatst worden.
Hoe doe ik dat ?

Of is het mogelijk om de cel waarin een zaterdag of zondag voorkomt in een andere celkleur.
De datum staan niet in chronologische volgorde, dat is de uitdaging

De meest eenvoudige oplossing vind ik om een extra kolom toe te voegen. (kolom N)
En vanuit die kolom de zoekfunctie te doen.
Eventueel kun je hem ook verbergen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan